Gemeente De Ronde Venen
Beloftes waarmaken en inwoners betrekken
Wethouder Ingrid Lambregts heeft dinsdag 28 oktober tijdens een
feestelijke bijeenkomst de 85 servicenormen gepresenteerd en de
website Inwoners AanZet officieel gelanceerd.
Met de presentatie van de servicenormen en de publicatie van een
verzamelboekje van de servicenormen, sluit de gemeente het driejarige
project "Servicenormen" af. Wethouder Ingrid Lambregts overhandigde de
eerste exemplaren van de boekjes aan de leden van het inwonerpanel,
dat samen met de gemeente de servicenormen heeft vormgegeven. Voor de
website Inwoners AanZet vormde de bijeenkomst juist een begin. De
website ging die middag officieel "de lucht in" door het symbolisch
oplaten van ballonnen.
Inwoners AanZet is een onderdeel van de gemeentelijke website, waar
inwoners op eigen initiatief ideeën of plannen kunnen indienen, kunnen
reageren op een stelling of hun mening kunnen geven over uiteenlopende
onderwerpen of beleidsplannen. De naam Inwoners AanZet geeft enerzijds
weer dat de inwoners hier aan zet zijn en anderzijds dat zij via de
site de aanzet kunnen geven tot nieuwe ontwikkelingen. Met deze
webiste wil de gemeente inwoners actief betrekken bij gemeentelijke
onderwerpen. De website bestaat uit een ideeënloket, waar inwoners
ideeën en plannen kunnen indienen. De gemeente zet vervolgens de
ingediende ideeën uit bij de desbetreffende afdeling, die het idee
behandelt. Hierna beslist het college van Burgemeester en Wethouders
over de uitvoering van het idee. Een ander onderdeel is "Uw Mening",
waar de gemeente de mening vraagt van haar inwoners over gemeentelijke
onderwerpen. Op dit moment vraagt de gemeente de mening van de
inwoners over de gescheiden inzameling van plastic. Mede op basis van
de reacties neemt de gemeente een beslissing over de toekomstige
inzamelingmethode.
Het opstellen van de beloftes, alias servicenormen, vormde voor de
gemeente De Ronde Venen gereedschap om de dienstverlening naar de
inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen toe te
verbeteren. Voor de manier waarop de gemeente dit heeft aangepakt,
heeft de gemeente april dit jaar de prijs voor het beste
kwaliteitshandvest 2008 gewonnen. De gemeente is gestart met de
servicenormen in oktober 2006. De servicenormen zijn de directe
uitkomst van het meer inwonergericht maken van de gemeentelijke
werkprocessen. Inmiddels heeft het project geresulteerd in 85
servicenormen. De in totaal 85 servicenormen zijn gebundeld in de
publicatie "Servicenormen, kijk eens wat wij beloven". Deze publicatie
is voor de inwoners van de gemeente verkrijgbaar in de centrale hal
van het gemeentehuis.
Inwoners AanZet Servicenormen