SGP


30 - 10 - 08 | 'Theocratie'

Het gebruik van het begrip 'theocratie' geeft aanleiding voor nodeloze verwarring en ongelukkige karikatuurvorming. Daarom is het verstandig dat begrip niet te gebruiken. Dat laat onverlet dat de SGP vond en vindt dat in wetgeving en beleid de overheid niet kan en mag volstaan met een kleurloze neutraliteit die christendom op één lijn stelt met ongeloof en de islam.

________________________________________

Pleidooi voor Bijbels genormeerde politiek

Verzet de SGP de bakens? Verlaat de partij het klassieke theocratisch belijden? Dit misverstand rees hier en daar na berichtgeving over een jubileumbijeenkomst die vorige week werd gehouden.

kransslagader
Een misverstand is het inderdaad. De SGP staat met overtuiging voor de belijdenis dat God de Heere regeert. Alle overheidsgezag is van Hem afkomstig. De beslissende normen voor goed en kwaad, voor recht en onrecht, zijn door God in Zijn Woord gegeven. De hoge opdracht voor de overheid als Gods dienares is om ernst te maken met een beleid in gebondenheid aan de gehele wet van God. Met het naleven daarvan is het welzijn van de samenleving gediend. Het liefdegebod beperkt zich niet tot de eigen kring, maar strekt zich uit tot de hele bevolking. In wetgeving en beleid kan en mag de overheid daarom niet volstaan met een kleurloze neutraliteit die christendom op één lijn stelt met ongeloof en de islam.

Dit zijn de klassieke theocratisch noties, waar de SGP na negentig jaar nog altijd van harte achter staat. Dit raakt de kransslagader van de staatkundig gereformeerde politiek.
We zien er niet aan voorbij dat de samenleving in de afgelopen decennia ingrijpend is veranderd. Integendeel, dat ervaren we dagelijks. De secularisatie is steeds verder doorgevreten. De opmars van de Islam is onmiskenbaar. Die veranderingen zijn pijnlijk en indringend.

Onze visie is echter te beperkt, als we niet ook omhoog kijken. Gelukkig is dwars door alles heen even goed waar dat God de Heere regeert.
Dat getuigenis mag en moet helder weerklinken. Die overtuiging spoort ook aan om, tegen de stroom van autonoom denken, te blijven pleiten voor de bescherming van het ongeboren leven, voor het hooghouden van het huwelijk. En vanuit die belijdenis kunnen en willen we ook niet meegaan in bijvoorbeeld de subsidieverlening voor moskeeën en een islamisering van de eedsaflegging. Zoân âmulticulturaliseringâ van het publieke leven miskent ook de historische christelijke identiteit van ons land.

alternatief voor theocratie
Wel is het onze plicht om de precieze verwoording van onze standpunten af te stemmen op het publiek met en tot wie we spreken. Laat onze woordkeus geen aanleiding zijn voor nodeloze verwarring of welkome munitie bieden voor ongelukkige karikatuurvorming. In de interne bezinning binnen de SGP is daarom geconcludeerd dat het verstandig is om bij de verantwoording over onze politieke idealen, andere termen te gebruiken dan de term âtheocratieâ. Zonder ook maar het minste af te doen aan onze beginselen, kunnen we heel veel nodeloze verwarring voorkomen door te spreken over Bijbels genormeerde politiek. En als we de term âtheocratieâ dan tóch gebruiken, laten wij er dan voor zorgen dat duidelijk is wat de SGP daarmee bedoelt. Het gaat hier om niet méér dan een breed gesteund advies met het oog op een goede communicatie. De term theocratie roept tegenwoordig immers gemakkelijk het beeld op van Iraanse toestanden. Een nadeel van de term âtheocratieâ is bovendien, dat ten onrechte de indruk wekt dat het een alternatieve staatsvorm is voor de democratie. De werkelijkheid is nu juist dat de SGP bewust heeft gekozen voor functioneren binnen de parlementaire democratie en we ons voluit houden aan de democratische spelregels, zoals die in de Grondwet zijn vastgelegd!

spanningen
Deze terminologie-kwestie staat voor ons geheel en al los van de bezinning op de concrete vertaling van onze bijbels-genormeerde beginselen naar de politieke praktijk van vandaag. Het beginselprogramma van de SGP staat inhoudelijk niet ter discussie. Daarover mag geen twijfel bestaan. Beginselpolitiek is echter nooit een automatisme.
We moeten voortdurend de vraag onder ogen zien of onze concrete stellingname aansluit bij de fronten van nu. Heel concreet raakt dat bijvoorbeeld ook de verhouding tot de grondrechten, zoals de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van godsdienst, en de vrijheid van onderwijs. Een negatieve bejegening van deze grondrechten doet geen recht aan de belangrijke waarborgen die zij nu bieden voor de vrijheid om God naar Zijn Woord te dienen. De beschermende en waardevolle functie die zij vervullen voor minderheden tegenover een opdringerige seculiere meerderheid is bovendien niet te miskennen. Anderzijds laat een oeverloze erkenning van deze vrijheden zich weer niet verenigen met het streven naar een Bijbelse inrichting van het publieke leven, zoals artikel 36 van onze Nederlandse geloofsbelijdenis daarover spreekt.
We zijn de eerste om te erkennen dat hier een spanning in zit die we ook niet koste wat het kost moeten proberen glad te strijken. Die spanning is ook gegeven met het feit dat de overheid de hoge opdracht heeft om het publieke domein naar bijbelse normen in te richten. Tegelijkertijd geldt dat het christelijk geloof een zaak is van vrijwillig dienen.

De SGP weet âwe zouden haast zeggen: als geen ander- dat wetten geen harten veranderen. Daarom is ook juist de taak van de kerk zo belangrijk in het verkondigen van God Woord. De staat kan niet zonder de kerk. Het gaat uiteindelijk om de doorwerking en het beslag van de bijbelse boodschap, van de autoriteit van het Woord. Terugkeer tot God en Zijn heilzaam Woord. Alleen daarin ligt de toekomst. Voor iedereen.

B.J. van der Vlies
C.G. van der Staaij
'Theocratie'