Technische Universiteit Eindhoven

TU/e en UvT steken geld in nieuwe rekenmethode

Geplaatst: 30 oktober, 2008

De TU/e en de Universiteit van Tilburg geven ieder 35.000 euro aan de Stichting Goed Rekenonderwijs voor het ontwikkelen en op de markt brengen van een nieuwe rekenmethode voor het basisonderwijs.

De Stichting Goed Rekenonderwijs werd vorige maand opgericht om het rekenen van leerlingen te verbeteren door de ontwikkeling en verspreiding van deugdelijk lesmateriaal. Wij delen de zorg van de initiatiefnemers dat het realistisch rekenen er in elk geval toe bijdraagt dat leerlingen bepaalde routinematige rekenvaardigheden onvoldoende beheersen, licht bestuurswoordvoerder Peter van Dam van de TU/e toe.

De universiteiten ondersteunen het initiatief van de stichting omdat goede rekenvaardigheid voor iedereen essentieel is en ook van groot belang voor het voortgezet en het hoger onderwijs. Het huidige 'realistische rekenen', waarmee kinderen niet meer de basale rekentechnieken leren beheersen, krijgt steeds meer kritiek. De methode heeft er toe geleid dat beroepsgroepen voor wie deze vaardigheid juist cruciaal is, zoals verpleegkundigen en onderwijzers, niet goed kunnen rekenen.

De beide universiteiten willen met hun financiële steun de stichting helpen bij het beschikbaar maken van een alternatieve methode voor het rekenonderwijs. De UvT en de TU/e onderstreepten al eerder hun betrokkenheid bij de leerling in het basisonderwijs met de oprichting van de Kinderuniversiteit. De rectores van de UvT en de TU/e, prof.dr. Frank van der Duyn Schouten en prof.dr.ir. Hans van Duijn hebben zitting genomen in het comité van aanbeveling van de stichting.