TU/e en UvT steken geld in nieuwe rekenmethode
Geplaatst: 30 oktober, 2008
De TU/e en de Universiteit van Tilburg geven ieder 35.000 euro aan de
Stichting Goed Rekenonderwijs voor het ontwikkelen en op de markt
brengen van een nieuwe rekenmethode voor het basisonderwijs.
De Stichting Goed Rekenonderwijs werd vorige maand opgericht om het
rekenen van leerlingen te verbeteren door de ontwikkeling en
verspreiding van deugdelijk lesmateriaal. Wij delen de zorg van de
initiatiefnemers dat het realistisch rekenen er in elk geval toe
bijdraagt dat leerlingen bepaalde routinematige rekenvaardigheden
onvoldoende beheersen, licht bestuurswoordvoerder Peter van Dam van de
TU/e toe.
De universiteiten ondersteunen het initiatief van de stichting omdat
goede rekenvaardigheid voor iedereen essentieel is en ook van groot
belang voor het voortgezet en het hoger onderwijs. Het huidige
'realistische rekenen', waarmee kinderen niet meer de basale
rekentechnieken leren beheersen, krijgt steeds meer kritiek. De
methode heeft er toe geleid dat beroepsgroepen voor wie deze
vaardigheid juist cruciaal is, zoals verpleegkundigen en onderwijzers,
niet goed kunnen rekenen.
De beide universiteiten willen met hun financiële steun de stichting
helpen bij het beschikbaar maken van een alternatieve methode voor het
rekenonderwijs. De UvT en de TU/e onderstreepten al eerder hun
betrokkenheid bij de leerling in het basisonderwijs met de oprichting
van de Kinderuniversiteit. De rectores van de UvT en de TU/e, prof.dr.
Frank van der Duyn Schouten en prof.dr.ir. Hans van Duijn hebben
zitting genomen in het comité van aanbeveling van de stichting.
Technische Universiteit Eindhoven