SGP
29 - 10 - 08 | A4 nu doortrekken
De A4 moet nu eindelijk worden doorgetrokken. De SGP heeft altijd
reserves gehad bij de aanleg van deze weg door Midden-Delfland, maar
als die er dan tóch gaat komen en daarbij gekozen is voor de
verdiepte aanleg, dan kiest de SGP ervoor om nu snel tot aanleg over
te gaan. Het plannetje van de CU om na x rapporten wéér een
onderzoek te laten doen, is onwijs omdat het leidt tot nóg meer
kosten, nóg meer vertraging en nóg meer onzekerheden.
________________________________________
Spoeddebat A4
29 oktober 2008
Van der Staaij
Niet reëel
Voorzitter. Er schijnt in ons land sprake te zijn van een gebrekkige
historische kennis. Niet op ieder terrein in ieder geval. Iedereen
weet immers zonder moeite te reproduceren, dat wij al meer dan een
halve eeuw over de A4 Midden-Delfland debatteren. Ook de minister
heeft dit de laatste dagen heel wat keren uit de mond laten vloeien.
Nu is daarmee natuurlijk nog niets gezegd over de wenselijkheid van
een snelle aanleg van de A4. Integendeel. Veeleer toont het aan, dat
er heel veel onzekerheden zijn omtrent het fileoplossend vermogen van
deze snelweg. De positieve effecten van de aanleg ervan zijn bepaald
niet op voorhand duidelijk.
Voor alle eerlijkheid moeten we ook opmerken, dat de Rijksoverheid
meerdere procedurele steken heeft laten vallen in dit dossier. Vorig
jaar is nog uitdrukkelijk gesproken over de niet correcte onderzoeken
van verschillende alternatieven, die vervolgens hebben geleid tot
enkele jaren nieuwe vertraging; de bekende ârekenblundersâ. En dat in
een dossier waarop al bijna 50 jaar wordt gestudeerd aan de hand van
een stapel rapporten waarmee je een gehele tunnel tussen Den Haag en
Rotterdam zou kunnen vullen.
Voorzitter. Mijn fractie heeft zich altijd kritisch opgesteld tegen
dit stukje snelweg. Wij hebben grote vragen bij het fileoplossend
vermogen van deze weg en vrezen dat we de files alleen maar verder
verplaatsen naar de randen van de steden of naar andere locaties,
zoals de Van Brienenoordbrug en de Beneluxtunnel.
Mijn fractie heeft daarbij altijd gezegd, dat als die weg er toch zou
komen, dan zo duurzaam mogelijk, waarbij het landschap en de
leefomgeving zoveel mogelijk wordt gespaard. Daarin is naar de mening
van mijn fractie in de huidige plannen zoveel mogelijk voorzien (âA4
IODS). Niet voor niets zijn de kosten van deze paar kilometers snelweg
buitengewoon groot. Het wordt met afstand het duurste stukje asfalt
van Nederland.
Het kan natuurlijk altijd nog duurzamer en beter. Een tunnel met een
kanaal erboven minimaliseert de overlast van deze weg nog verder; al
is tegelijkertijd ook duidelijk dat de ruimtelijke meerwaarde slechts
zeer beperkt is ten opzichte van de bestaande plannen. Ook de variant
âA4 IODSâ is in ruimtelijk opzicht immers kwalitatief hoogstaand.
Het moet bovendien echter vooral wel reëel blijven. Er komt een
moment dat we moeten stoppen met nog meer briljante ideeën en
sublieme voorstellen voor inpassingen. Een dergelijke nieuwe
tunnelvariant zal opnieuw zorgen voor verdere vertraging en in ieder
geval zorgen voor nog veel meer kosten. We kennen de risicoâs van het
bouwen in buitengewoon slappe grond. De relatieve meerwaarde van deze
tunnelvariant ten opzichte van de duurzame inpassing waartoe eerder is
besloten, weegt wat mij betreft niet op tegen de onvermijdelijke
vertraging en het verder escaleren van de kosten. Wij steunen de
minister derhalve in zijn benadering, waarbij dit nieuwe voorstel in
de grond wordt geboord (knipoogje).
Wél heb ik de vraag waarom een tunnelvariant â in welke vorm dan ook
- in al die decennia van onderzoek die achter ons liggen, nooit is
onderzocht. Dat vind ik wel een leermoment voor de toekomst. Waarom
zijn niet alle denkbare oplossingen aan de orde geweest?
A4 nu doortrekken