SGP


29 - 10 - 08 | A4 nu doortrekken

De A4 moet nu eindelijk worden doorgetrokken. De SGP heeft altijd reserves gehad bij de aanleg van deze weg door Midden-Delfland, maar als die er dan tóch gaat komen en daarbij gekozen is voor de verdiepte aanleg, dan kiest de SGP ervoor om nu snel tot aanleg over te gaan. Het plannetje van de CU om na x rapporten wéér een onderzoek te laten doen, is onwijs omdat het leidt tot nóg meer kosten, nóg meer vertraging en nóg meer onzekerheden.
________________________________________

Spoeddebat A4
29 oktober 2008
Van der Staaij

Niet reëel
Voorzitter. Er schijnt in ons land sprake te zijn van een gebrekkige historische kennis. Niet op ieder terrein in ieder geval. Iedereen weet immers zonder moeite te reproduceren, dat wij al meer dan een halve eeuw over de A4 Midden-Delfland debatteren. Ook de minister heeft dit de laatste dagen heel wat keren uit de mond laten vloeien. Nu is daarmee natuurlijk nog niets gezegd over de wenselijkheid van een snelle aanleg van de A4. Integendeel. Veeleer toont het aan, dat er heel veel onzekerheden zijn omtrent het fileoplossend vermogen van deze snelweg. De positieve effecten van de aanleg ervan zijn bepaald niet op voorhand duidelijk.

Voor alle eerlijkheid moeten we ook opmerken, dat de Rijksoverheid meerdere procedurele steken heeft laten vallen in dit dossier. Vorig jaar is nog uitdrukkelijk gesproken over de niet correcte onderzoeken van verschillende alternatieven, die vervolgens hebben geleid tot enkele jaren nieuwe vertraging; de bekende ârekenblundersâ. En dat in een dossier waarop al bijna 50 jaar wordt gestudeerd aan de hand van een stapel rapporten waarmee je een gehele tunnel tussen Den Haag en Rotterdam zou kunnen vullen.

Voorzitter. Mijn fractie heeft zich altijd kritisch opgesteld tegen dit stukje snelweg. Wij hebben grote vragen bij het fileoplossend vermogen van deze weg en vrezen dat we de files alleen maar verder verplaatsen naar de randen van de steden of naar andere locaties, zoals de Van Brienenoordbrug en de Beneluxtunnel.

Mijn fractie heeft daarbij altijd gezegd, dat als die weg er toch zou komen, dan zo duurzaam mogelijk, waarbij het landschap en de leefomgeving zoveel mogelijk wordt gespaard. Daarin is naar de mening van mijn fractie in de huidige plannen zoveel mogelijk voorzien (âA4 IODS). Niet voor niets zijn de kosten van deze paar kilometers snelweg buitengewoon groot. Het wordt met afstand het duurste stukje asfalt van Nederland.

Het kan natuurlijk altijd nog duurzamer en beter. Een tunnel met een kanaal erboven minimaliseert de overlast van deze weg nog verder; al is tegelijkertijd ook duidelijk dat de ruimtelijke meerwaarde slechts zeer beperkt is ten opzichte van de bestaande plannen. Ook de variant âA4 IODSâ is in ruimtelijk opzicht immers kwalitatief hoogstaand.

Het moet bovendien echter vooral wel reëel blijven. Er komt een moment dat we moeten stoppen met nog meer briljante ideeën en sublieme voorstellen voor inpassingen. Een dergelijke nieuwe tunnelvariant zal opnieuw zorgen voor verdere vertraging en in ieder geval zorgen voor nog veel meer kosten. We kennen de risicoâs van het bouwen in buitengewoon slappe grond. De relatieve meerwaarde van deze tunnelvariant ten opzichte van de duurzame inpassing waartoe eerder is besloten, weegt wat mij betreft niet op tegen de onvermijdelijke vertraging en het verder escaleren van de kosten. Wij steunen de minister derhalve in zijn benadering, waarbij dit nieuwe voorstel in de grond wordt geboord (knipoogje).

Wél heb ik de vraag waarom een tunnelvariant â in welke vorm dan ook
- in al die decennia van onderzoek die achter ons liggen, nooit is onderzocht. Dat vind ik wel een leermoment voor de toekomst. Waarom zijn niet alle denkbare oplossingen aan de orde geweest? A4 nu doortrekken