Inspectie Verkeer en Waterstaat
Verplichte stabiliteitsberekening voor containerschepen
Nieuwsbericht | 30-10-2008
Er komt een verplichting tot het uitvoeren van
stabiliteitsberekeningen op containerschepen. Dit maakte
staatssecretaris Huizinga woensdag 29 oktober bekend bij de overdracht
van de Zuiderzeehaven in Kampen. Volgens een onderzoek van de
Inspectie Verkeer en Waterstaat zijn binnenvaartschippers nu vaak niet
op de hoogte van de wijze waarop ze de stabiliteit van hun
containerschip kunnen waarborgen en controleren. Huizinga wil daarom
ook het kennisniveau onder schippers verhogen door intensieve
voorlichting via de Inspectie Verkeer en Waterstaat.: `Zo blijven wij
allemaal werken aan een veilige, duurzame en innovatieve
binnenvaartsector', aldus de bewindsvrouw. In de nieuwe Binnenvaartwet
moet de stabiliteitsberekening voldoen aan de Europese eisen. De
huidige verplichting beperkt zich tot de zogeheten Rijnstroomwateren.
Aanleiding voor het onderzoek was het kapseizen van het containerschip
`Ferox' bij de Rozenburgsesluis in september 2006. Bij dit incident
kwamen 33 containers met cacaobonen in het water terecht. Uit latere
berekeningen bleek dat het schip niet voldeed aan de wettelijke
stabiliteitseisen. De inspectie controleerde voor het onderzoek in
samenwerking met de Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond 19 schepen van
een gelijksoortig type als de Ferox en 27 containerschepen van een
ander type.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat schippers onvoldoende op de
hoogte zijn van de regelgeving omtrent de stabiliteit van
containerschepen. Bij 24 van de 46 schepen was de schipper niet in
staat de juiste tabel voor de stabiliteitsberekening uit te kiezen.
Ook had bijna de helft van de schippers voor aanvang van de reis geen
stabiliteitsberekening gemaakt.
Meer informatie
* Rapport nulmeting stabiliteit containervervoer
Pdf-document, 299 kB