Inspectie Verkeer en Waterstaat


Verplichte stabiliteitsberekening voor containerschepen

Nieuwsbericht | 30-10-2008

Er komt een verplichting tot het uitvoeren van
stabiliteitsberekeningen op containerschepen. Dit maakte staatssecretaris Huizinga woensdag 29 oktober bekend bij de overdracht van de Zuiderzeehaven in Kampen. Volgens een onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat zijn binnenvaartschippers nu vaak niet op de hoogte van de wijze waarop ze de stabiliteit van hun containerschip kunnen waarborgen en controleren. Huizinga wil daarom ook het kennisniveau onder schippers verhogen door intensieve voorlichting via de Inspectie Verkeer en Waterstaat.: `Zo blijven wij allemaal werken aan een veilige, duurzame en innovatieve binnenvaartsector', aldus de bewindsvrouw. In de nieuwe Binnenvaartwet moet de stabiliteitsberekening voldoen aan de Europese eisen. De huidige verplichting beperkt zich tot de zogeheten Rijnstroomwateren.

Aanleiding voor het onderzoek was het kapseizen van het containerschip `Ferox' bij de Rozenburgsesluis in september 2006. Bij dit incident kwamen 33 containers met cacaobonen in het water terecht. Uit latere berekeningen bleek dat het schip niet voldeed aan de wettelijke stabiliteitseisen. De inspectie controleerde voor het onderzoek in samenwerking met de Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond 19 schepen van een gelijksoortig type als de Ferox en 27 containerschepen van een ander type.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat schippers onvoldoende op de hoogte zijn van de regelgeving omtrent de stabiliteit van containerschepen. Bij 24 van de 46 schepen was de schipper niet in staat de juiste tabel voor de stabiliteitsberekening uit te kiezen. Ook had bijna de helft van de schippers voor aanvang van de reis geen stabiliteitsberekening gemaakt.

Meer informatie


* Rapport nulmeting stabiliteit containervervoer Pdf-document, 299 kB