Gemeente Hoorn
Colleges Hoorn en Medemblik omarmen bedrijfsplan Museumstoomtram
30 oktober 2008 - De gemeenteraadsleden van Hoorn en Medemblik kregen
29 oktober het bedrijfsplan van de Museumstoomtram gepresenteerd. Het
plan laat zien dat de stoomtram de potentie heeft om blijvend een
serieuze bijdrage te leveren aan het toeristisch - culturele product
van de regio.
Redding van de stoomtram is reëel en haalbaar. Daar is wel een grote
inspanning van de betrokken gemeenten en de provincie voor nodig. Ook
is er een stevige ingreep in de organisatie nodig. De colleges zijn
bereid de benodigde inspanningen te leveren. Ook de Museumstoomtram
staat achter dit bedrijfsplan. De gemeenteraden bepalen uiteindelijk
of ze op basis van het bedrijfsplan de stoomtram willen financieren.
In november staat het onderwerp ter bespreking in de raadscommissies
van Hoorn (11 november) en Medemblik (17 november). Op 18 november en
1 december nemen de raden een besluit.
Het bedrijfsplan, dat in opdracht van de colleges van Hoorn en
Medemblik is gemaakt, bevat de volgende speerpunten:
Organisatorisch
De organisatie, die nu bestaat uit een aantal (beheers)stichtingen en
een exploitatiemaatschappij, moet worden teruggebracht tot één
geïntegreerde stichting. Dit zorgt voor een transparante
bedrijfsvoering en maakt het houden van toezicht eenvoudiger.
Er moet een nieuwe Raad van Toezicht komen die werkt volgens de Code
Cultural Governance. Hiervoor zal een aantal zwaargewichten worden
benaderd. De huidige bestuurders van de Museumstoomtram zijn hiermee
akkoord.
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord is bereid om een
herstructureringsmanager te leveren die de nieuwe organisatiestructuur
kan gaan invoeren.
Het karakter van de stoomtram als vrijwilligersorganisatie moet
worden bewaakt. De Museumstoomtram is de grootste
vrijwilligersorganisatie op dit gebied in Nederland en de medewerkers
leveren een geweldige prestatie.
Financieel
Er is een eenmalige financiële injectie van 1.228.000 euro nodig van
gemeenten en provincie om de vermogenspositie van de museumstoomtram
weer gezond te maken.
De colleges van Hoorn en Medemblik zijn bereid daaraan
respectievelijk 307.000 euro en 147.360 euro bij te dragen. De
colleges willen de provincie Noord-Holland vragen 50 procent bij te
dragen van het totaal benodigde bedrag.
De BankGiro Loterij heeft ingestemd met het voorstel van de
Museumstoomtram om een deel van de bijdragen aan te wenden voor de
benodigde financiële herstructurering. Voor het resterende bedrag
worden de overige West-Friese gemeenten, en in het bijzonder
Enkhuizen, gevraagd bij te dragen.
Hoorn en Medemblik moeten het te verwachten tekort van de stoomtram
voor 2008 voor hun rekening nemen (totaal 343.000 euro) en de kosten
voor invoering van het nieuwe bedrijfsplan (totaal 90.000 euro). Een
deel van deze bedragen is al door de raden beschikbaar gesteld.
Vanaf 2009 is een totaalbedrag van 383.500 euro nodig als jaarlijkse
gemeentelijke bijdrage in de exploitatie van de stoomtram. In het
bedrijfsplan wordt ervan uitgegaan dat dit bedrag wordt opgebracht
door Hoorn en Medemblik.
Op het gebied van samenwerking
De stoomtram moet na gezondmaking op zoek gaan naar partners in
bedrijfsleven, overheid en cultuur. Hierbij wordt de nieuwe Raad van
Toezicht de verbindende factor.
Een grote en belangrijke strategische partner heeft onder voorwaarden
verklaard bereid te zijn een alliantie aan te gaan met de stoomtram na
de invoering van het bedrijfsplan.
Missie en strategie
Componenten die volgens het bedrijfsplan in de nieuwe missie van de
Museumstoomtram moeten terugkomen zijn: een authentieke historische
Hollandse reisbeleving, voor een breed publiek, educatief
aantrekkelijk en zo veel mogelijk door vrijwilligers gerund. De
organisatie moet de hoogste prioriteit geven aan het invoeren van een
nieuwe marketingstrategie om nog meer publiek te trekken. Te denken
valt aan: uitbreiden van samenwerking met collega-instellingen gericht
op wederzijdse promotie en combinatieaanbiedingen, uitbreiden van
educatieve (school-) arrangementen, uitbreiden van groepsarrangementen
en bedrijfsuitstapjes, actievere marketing richting
Museumjaarkaarthouders.
Wethouders Cees van de Maat (Hoorn) en Louw Jan Zwagerman (Medemblik)
zijn blij met het bedrijfsplan. Het plan pleit voor een echt
structurele aanpak van de problemen en het laat zien dat er voldoende
mogelijkheden zijn om de stoomtram er blijvend bovenop te helpen.
Hiermee kunnen we de stoomtram behouden als belangrijke toeristische
attractie in de regio.
Basis
De basis voor het bedrijfsplan is de koers die de gemeenteraden eerder
als voorwaarde voor hun bijdrage hebben gesteld. Dit betekent dat de
museale activiteiten ten dienste staan van de exploitatie van de
toeristische trein. Het museale karakter blijft behouden, maar de
invulling van het museale wordt bepaald door de mogelijkheden in het
toeristische vervoer. Deze richting was geadviseerd door onafhankelijk
onderzoeksbureau Andersson Advies, omdat dit op de langere termijn het
beste perspectief geeft voor een goede bedrijfsvoering en de
continuïteit van de Museumstoomtram.