Gemeente Berkelland
Persbericht
29 oktober 2008
Nieuw reclamebeleid brengt aantal regels verder terug
College biedt vereenvoudigde APV-regels over reclame aan gemeenteraad aan
Het college van burgemeester en wethouders heeft na de inspraak daarover het nieuwe reclamebeleid voor Berkelland nu verwerkt in een regeling die in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) komt. De gemeenteraad neemt hier naar verwachting op 9 december een besluit over.
Terugbrengen bureaucratie
Wethouder Johan Vennevertloo van onder andere beeldkwaliteit gaf voorafgaand aan de inspraak op het reclamebeleid al het volgende aan: "Heel belangrijk is dat wij als Berkelland proberen het aantal vergunningen, 'de bureaucratie', terug te dringen. Door algemeen beleid vast te leggen, proberen we onze gezamenlijke doelen te bereiken. De Berkellanders zijn naar onze mening vervolgens volwassen genoeg om hier op een goede manier mee om te gaan. Veel reclame-uitingen worden vergunningvrij. Maar u moet er wel rekening mee houden dat het geen rommeltje wordt. 'De beeldkwaliteit' van winkelcentra, buitengebied enz. moeten we wel in het oog houden. Te groot, te veel en te vaak is daarom verboden. Daarnaast moeten reclameborden de (verkeers)veiligheid niet in gevaar brengen. We controleren vervolgens wel of iedereen zich aan deze regels houdt. Maar een behoorlijk aantal vergunningen verdwijnt."
Wat is het nieuwe beleid voor reclame-uitingen?
In de nieuwe regels staat beschreven welke reclame-uitingen in de gemeente Berkelland zijn toegestaan en onder welke voorwaarden dit het geval is. Het doel is duidelijke kaders te bieden waarbinnen reclame-uitingen mogen worden geplaatst. In de nieuwe voorschriften komen aan de orde: de regels voor reclame-uitingen op eigen terrein, waaronder afmetingen, plaatsing, uiterlijke kenmerken e.d. Er wordt onderscheid gemaakt in woongebieden, winkelgebieden, bedrijventerreinen en buitengebied.
Ook wordt ingegaan op reclame-uitingen in de openbare ruimte, waarbij wordt aangegeven wat is toegestaan voor reclameborden, aankondigingsborden, spandoeken, uitstallingen en aanplakborden.
Enkele voorbeelden
Ondermeer zijn onder voorwaarden vergunningvrij toegestaan:
. In het winkelgebied zijn maximaal twee reclame-uitingen per winkel toegestaan met een maximale oppervlakte per bord van 0,5 m2.
. Op onbebouwde percelen zijn geen permanente reclames toegestaan.
. In de openbare ruimte mogen borden voor maximaal drie weken worden geplaatst, waarbij het formaat van de borden maximaal 0,5 m2 bedraagt.
. Aan uitstallingen op een trottoir wordt de eis gesteld dat voldoende ruimte overblijft voor voetgangers/rolstoelers.
Dit zijn slechts voorbeelden.
Lichtreclames blijven gewoon vergunningplichtig en voor grotere constructies is een bouwvergunning nodig.
In de reclamebeleidsnota, waarvan de regels in de APV een gevolg zijn,staan alle voorschriften beschreven. Het volledige reclamebeleid is te raadplegen via de website www.gemeenteberkelland.nl.
Inspraak
Op het voorgenomen reclamebeleid kon van 4 juni tot 16 juli gereageerd worden. Ook is er op 12 juni een inspraakavond belegd. Het reclamebeleid is naar aanleiding van de inspraak niet gewijzigd en eerder al vastgesteld. Een groot deel van de reclame-uitingen wordt vergunningvrij gemaakt. Nadat de gemeenteraad de sterk vereenvoudigde nieuwe regels over reclame-uitingen in de APV heeft vastgesteld, treden deze op 1 januari 2009 in werking. Er is afgesproken dat het beleid na één jaar wordt geëvalueerd.
Gemeente Berkelland