Ingezonden persbericht


Gemeente Schiedam


A4 met vaart variant goedkoper dan bestaande plannen, geen vertraging procedure nodig

Schiedam wil dat de plannen voor de tunnel met vaart worden meegenomen in de tracé MER procedure voor de A4. Dat kan zonder vertraging, maar dan moet de minister niet langer dralen. Daarnaast is deze variant juist goedkoper dan de bestaande plannen voor de A4.

De minister zegt dat het ontwerp van de vaartvariant veel duurder is, maar dat komt doordat Rijkswaterstaat een tunnelontwerp met vier tunnelbuizen met tweerijstroken aanhoudt in plaats van twee tunnelbuizen met drie of vier rijstroken. Drie of vier rijstroken zijn nodig, omdat in de tunnel die direct ten noorden van het Kethelplein begint niet mag worden samengevoegd.

Als de A4 toch wordt aangelegd, kan de tunnel-met-vaart variant het kwetsbare Midden-Delflandgebied sparen en blijven landschap, natuur en recreatiemogelijkheden behouden. Versterking van het gebied is nota bene één van de topprioriteiten van de rijksoverheid zelf.

De tunnel-met-vaart variant is ook een slimme technische oplossing; in de van te voren gegraven vaart worden tunneldelen afgezonken. Hierdoor kan bijna fabrieksmatig gebouwd worden en dat is de reden dat de kosten laag zijn, lager dan de tot nu toe bedachte variant met een verdiepte ligging, die de nodige technische problemen kent.

Bernard Wientjes (voorzitter VNO-NCW) wees afgelopen weekend de gemeente Schiedam aan als grote vertrager en wilde deze laten 'namen en shamen'. De Schiedamse wethouder Yorick Haan reageert daarop: "Bernard Wientjes moet eerst leren luisteren, dan leren nadenken en vervolgens iets zinnig zeggen, zeker als het over bereikbaarheid gaat. Als iemand voor naming en shaming in aanmerking komt dan is dat wel het ministerie en de heer Wientjes zelf."

"De gemeente wil een goede oplossing voor de mobiliteitsproblematiek voor de hele Randstad. Met het door ons voorgestelde deltaplan duurzame bereikbaarheid is dat binnen vijf jaar te realiseren. Maar VNO-NCW is niet geïnteresseerd. Daarnaast wil de gemeente, dat de MER-procedure voor de A4 zorgvuldig en daardoor vlot wordt doorlopen. Blijkbaar wil dat maar niet doordringen."

"De afgelopen vier a vijf jaren is er maar één grote vertrager geweest van de procedures en dat is de minister zelf en zijn voorganger. Ook nu houdt de minister al weer meer dan vier maanden een rapport achter over de tunnel-met-vaart variant en is nog bezig met een second opinion."

bijlage: info aan Tweede Kamer over geen vertraging en kosten.

|                                                                         |
|Noot voor de redactie (