Gemeente Zwolle presenteert mobiliteitsvisie 'Slimmer schakelen tussen auto,
fiets en OV'
Datum uitgave persbericht: 10/29/2008
Ook Zwolle kan te maken krijgen met de verkeersinfarcten zoals die
zich in de Randstad voordoen. Om dit te voorkomen wil de gemeente
Zwolle verstokte automobilisten verleiden een slimme keuze te maken
uit vervoersmiddelen. En dat is maar één uit het pakket maatregelen in
de Mobiliteitsvisie van het college. Ook wil de gemeente meer rekening
houden met fietsers en voetgangers bij het aanleggen van de stad.
Verder moet het gebruik van OV met 5 procent kunnen groeien.
Alle trends wijzen erop dat het autobezit en -gebruik de komende tien
jaar gaan toenemen met bijna 30 procent. Files, luchtverontreiniging
en geluidshinder nemen dan toe. Ook in Zwolle, het scharnierpunt
tussen Noord-Nederland en de Randstad. In de Mobiliteitsvisie legt het
college van B&W toe hoe ze dat probleem willen aanpakken. Het college
kiest voor een gevarieerde aanpak.
Slimmer kijken naar indeling van de stad
Wie eerst een groot bedrijventerrein aanlegt en dan pas gaat nadenken
over de benodigde toegangswegen, zet de wereld op zijn kop. In
Ruimtelijke Ordeningsplannen gaat de gemeente toetsen of over de
verkeerseffect is nagedacht. Ook zal de rol van bereikbaarheid per
fiets en OV nadrukkelijker worden meegenomen.
Bevorderen van slimme keuzes van reizigers
Door samen te werken en afspraken te maken met OV-aanbieders,
aanbieders van huurfietsen en deelauto´s, werkgevers en
publiekstrekkers als de IJsselhallen wil de gemeente bevorderen dat
mensen verleid worden de auto te laten staan en voor een goed
alternatief te kiezen. Of voor een combinatie daarvan.
Een volwassen kijk op fietsen
Korteafstandsforensen en scholieren kunnen prima met de fiets.
Bijvoorbeeld tussen Kampen en Zwolle. Of tussen Stadshagen en het
centrum. Maar dan moeten er wel goede en veilige fietspaden liggen en
voldoende stallingruimte aanwezig zijn in de binnenstad en bij het
station. Ook moeten mensen die in Zwolle aankomen gemakkelijk een
OV-fiets kunnen huren voor het natransport.
OV moet met 5 procent kunnen groeien
Zwolle zal straks nog meer een OV knooppunt worden. Rondom het station
en aan de oostkant van de stad loopt het OV-verkeer nogal eens vast.
Daarnaast is de grens in zicht van de capaciteit van het station en de
tunnel eronder. Met de komst van de Hanzelijn wordt het alleen maar
drukker. Er zal dus moeten geïnvesteerd in de doorstroming van OV en
de voorzieningen om meer groei mogelijk te maken.
De verbindingen rond de binnenstad opnieuw bezien
De binnenstad is autoluw gemaakt. Dat komt de sfeer en de commercie
ten goede. Maar daardoor is het verkeer wel drukker aan de buitenkant.
Bewoners en verkeersdeelnemers hebben daar last van. Naast de
aanpassingen die al worden gedaan, zoals aan de Ceintuurbaan, is het
noodzakelijk de huidige ontsluiting opnieuw te bezien. Vooral ook
omdat het gebied rond het station en de emplacementen op de schop
gaat.
Samenwerken met rijk, provincie en marktpartijen
Omdat de verantwoordelijkheid voor verschillende vervoersstromen bij
verschillende partijen ligt en niet alle wegen van de gemeente Zwolle
zijn, is een goede samenwerking essentieel. De partijen moeten samen
doelen stellen en beleid maken in een zogeheten koersdocument.
Bron: afdeling Communicatie
Datum van 29-10-2008 tot 28-11-2008
Gemeente Zwolle