Gemeente Amersfoort

Persbericht Gemeente Amersfoort woensdag 29 oktober 2008

Drie opties voor de aanleg van de Kersenbaan

College spreekt voorkeur uit voor rotonde zonder opritten bij Roethof

De Kersenbaan met of zonder oprit vanaf kruispunt Roethof. Dat is de belangrijkste keus die de gemeenteraad binnenkort moet maken. Het college heeft op basis van aanvullend onderzoek, waarom de gemeenteraad had gevraagd, drie haalbare opties aangewezen voor de inrichting van het kruispunt. De voorkeur van het college gaat nog steeds uit naar de variant zonder oprit naar de Kersenbaan.

De Kersenbaan is een verkeersweg tussen de A28 en het Centraal Stadsgebied. De nieuwe weg moet zorgen voor een verbetering van zowel de doorstroming van het verkeer, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de omliggende woonstraten. Het eerste deel van de Kersenbaan, tussen Stationsstraat en de Leusderweg is in 2000 aangelegd. Het tweede deel (Leusderweg tot de A28) ligt nu ter besluitvorming voor. Kruispunt Roethof is daarbij een belangrijk onderdeel.

Op advies van de participatiegroep heeft het college eerder gekozen voor de aanleg van een Kersenbaan met een tunnelbak, maar zonder op- en afritten bij het kruispunt Roethof. Het college heeft op verzoek van de Raad verschillende extra opties uitgewerkt voor de aanleg van het kruispunt voor de Kersenbaan. Die opties zijn in september aan de participatiegroep, belangengroepen en bewoners voorgelegd. De voorkeur van het college sluit het meest aan bij de uitkomsten van het participatietraject en de reacties naar aanleiding van de informatiebijeenkomst van 25 september jongstleden. Bovendien biedt deze variant de meeste flexibiliteit voor de toekomst , stelt wethouder Luchtenveld van Verkeer.

De drie opties die in het raadsvoorstel worden beschreven zijn:


1. Kersenbaan zonder een oprit bij kruispunt Roethof (met maatregelenpakket)

Deze variant is ontstaan in het participatietraject, waar vertegenwoordigers van belangengroepen als bewoners uit de wijken aan hebben deelgenomen. Het maatregelenpakket bestaat onder meer uit enkele straten die eenrichtingsverkeer worden.
2. Kersenbaan met een oprit richting A28 bij kruispunt Roethof

(met maatregelenpakket en plateaus)
De plateaus dragen bij aan snelheidsbeperking van het verkeer. Dit leidt tot afname van de hoeveelheid verkeer op een weg.
3. Kersenbaan met een oprit bij kruispunt Roethof en inclusief eenrichtingscircuit

(eenrichtingsverkeer op de Daltonstraat/Everard Meijsterweg en Bosweg en Pasteurstraat met maatregelenpakket)

De afweging

Alle drie de opties gaan uit van een tunnelbak onder de toekomstige rotonde bij Roethof. Dit voorkomt dat verkeer door allerlei woonstraten moet rijden, zorgt voor een verkeersveilige situatie bij het kruispunt Roethof en een betere doorstroming van het verkeer. Voor fietsers komt er een vrijliggend fietspad op de rotonde. De varianten die zijn afgevallen waren ongunstig voor de bereikbaarheid van de stad of wijk, de verkeersdrukte op bepaalde wegen of waren moeilijk te realiseren door de beperkte ruimte in de buurt, waardoor geluidswerende voorzieningen te dicht op bestaande bebouwing zouden moeten worden gebouwd.

Proces

De planning is dat eind november de drie opties in de Ronde door de Raad worden besproken, waarna er in december over kan worden besloten. Een participatiegroep zal vervolgens meedenken over de precieze inrichting van de Kersenbaan. Het gaat dan om de aanleg van bijvoorbeeld geluidsschermen en groeninrichting. Uiteindelijk is het de bedoeling dat in het voorjaar 2009 een definitief ontwerp klaar ligt.

Noot voor de redactie,

Gemeente Amersfoort