Gemeente Moerdijk


29-10-2008: Plan voor gladheidsbestrijding

Met de winter voor de deur presenteert de gemeente Moerdijk het plan ter bestrijding van gladheid op wegen.

Gemiddeld zijn er tussen de 25 en 35 strooiacties per seizoen nodig. De kosten per strooibeurt bedragen 6000,=, dat is 20 per kilometer. Economisch en organisatorisch is het onmogelijk om het geheel van wegen, straten, pleinen en paden bij (naderende) gladheid te behandelen. In het plan wordt prioriteit gegeven aan: doorgaande routes, busroutes, wijkontsluitende wegen, belangrijke fietspaden, voetpaden bij bejaardenhuizen en busstations en wegen bij openbare gebouwen.

Het gladheidsmeldsysteem van de dienstkring Breda van Rijkswaterstaat vormt de basis voor de beslissing om een gladheidsbestrijdingsactie te starten. De dienstdoende opzichter van de gemeente wordt dan geïnformeerd en de actie kan worden opgestart. De routes, strooiunits, voertuigen en planning zijn vooraf vastgesteld. De gemeente wil met het plan ook voorkomen geconfronteerd te worden met eisen tot schadevergoeding van burgers die zijn uitgegleden te voet, met de fiets, auto etc. als er niet tijdig, naar behoren en naar vermogen is gestrooid. De claimende partij is meestal van mening dat de gemeente altijd aansprakelijk is voor de geleden schade, ongeacht de omstandigheden. Er is echter ook een verantwoordelijkheid voor de wegbeheerder en de weggebruiker. Als de gladheid door een gebrek van het wegdek ontstaat, dan is de wegbeheerder op die grond aanspreekbaar.

Bij de wegbeheerder rust de zorg voor een goede en veilige staat van wegen. Hiertoe behoort ook het bestrijden van gladheid. Het gaat daarbij overigens om een inspanningsverplichting en niet om een resultaatsverplichting.
Van de weggebruiker mag worden verwacht dat hij bij winterse omstandigheden met een grote mate van oplettendheid en voorzichtigheid aan het verkeer deelneemt en zich bij extreme omstandigheden (ijzel) zelfs niet op de weg begeeft. In dit soort omstandigheden kan een wegbeheerder dan ook niet zonder meer aansprakelijk worden gesteld.

De gemeente gaat vooral om praktische redenen niet in op verzoeken van bedrijven en individuele burgers om privé op- en afritten te strooien. Bedrijven en particulieren kunnen wél zelf op de gemeentewerf zout halen voor het berijdbaar houden van privé op- en afritten.