Ingezonden persbericht
Het bereik, de impact en nu ook de kosten van mond tot mond marketing meetbaar:
Buzzer introduceert en garandeert 'Cost per Conversation'
Amsterdam, 29 oktober 2008
Word of Mouth Marketing bureau Buzzer introduceert als eerste een methode om de kosten van het genereren van gesprekken tussen consumenten over een product of dienst inzichtelijk te maken. Het gaat hierbij om de ´Cost per Conversation´ (CPC), vergelijkbaar aan 'GRP' voor televisie en de ´CPM´voor internet. Bovendien garandeert Buzzer haar klanten deze CPC.
Sinds de snelle opkomst van Word of Mouth marketing (het faciliteren en versterken van de uitwisseling van meningen over producten tussen consumenten) is er een roep geweest naar betere meetbaarheid van het bereik, de impact op het gedrag van consumenten en van de kosten van dit nieuwe medium.
Middels de´ CPC´ laat Buzzer nu zien wat de kosten zijn om een gesprek tot stand te brengen tussen een Buzzer en andere consumenten over een product of dienst, waarbij het gesprek gebaseerd is op een echte productervaring. Dit laatste is van groot belang voor de impact van de interactie. Per campagne wordt gekeken naar de 'buzzability' of bespreekwaardigheid van het product. Op basis hiervan en op ervaringen van ruim 50 eerdere campagnes voorspelt Buzzer hoeveel word of mouth interacties tot stand zullen komen. Afgezet tegen de kosten bepaalt dit de CPC, en Buzzer heeft nu als eerste bureau in de wereld besloten hierop een garantie af te geven aan haar klanten.
Volgens algemeen directeur Willem Sodderland van Buzzer ligt de berekening van de concrete return on investment van word of mouth nu binnen het bereik van de marketeer: "Wij meten hoeveel mensen bereikt worden door onze Buzzers. De onderzoeken naar impact geven aan wat de kwaliteit, de waarde is van de gesprekken tussen consumenten. Met een duidelijk beeld van de kosten van een interactie kunnen bedrijven nu zelf uitrekenen hoeveel WoM oplevert".
Buzzer is onderdeel van een internationaal netwerk van Word of Mouth Marketing organisaties. De kans is groot dat de CPC in deze vorm ook in andere landen gehanteerd zal gaan worden.
In de afgelopen jaren zijn internationale best ´practices´ ontwikkeld en onderzoek uitgevoerd naar het meten van bereik (hoeveel mensen worden 'gebuzzed') bij georganiseerde WoM campagnes. Ook naar de impact van mond tot mond is veel onderzoek gedaan. Onlangs publiceerden Unilever en Buzzer de resultaten van een campagne rondom de introductie van OMO en Robijn Klein & Krachtig in het Tijdschrift voor Marketing. Binnenkort volgt de uitkomst van een onderzoek dat is uitgevoerd met de Erasmus Universiteit. Uit dit soort onderzoeken blijkt hoe groot de impact van consumentenmeningen is op zaken als awareness en buying intention vergeleken met meer traditionele media.