Plasterk geeft startschot plannen 'Meisjes en Techniek'
29/10/2008 17:25
Platform Bèta Techniek
Plasterk geeft startschot plannen 'Meisjes en Techniek'
Aandacht voor meisjes resulteert in meer keuze voor bètatechniek
Den Haag - Op woensdag 29 oktober 2008 heeft minister Plasterk het officiële startschot verricht van het project 'Meisjes en Techniek' door het Platform Bèta Techniek in samenwerking met VHTO (landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek). Uitvoering van de plannen moet ervoor zorgen dat veel meer meisjes een (bèta)technische vervolgopleiding kiezen. Het Platform Bèta Techniek krijgt de komende drie jaar in totaal 3 miljoen euro subsidie voor de uitvoering van twee plannen en legt hier zelf nog eens 1 miljoen euro bij.
Op het Hofstad Lyceum in Den Haag sprak Plasterk met meisjes uit zowel havo/vwo als vmbo/mbo die een bètatechnische richting hebben gekozen. Daarna gaf hij het officiële startschot. Hij gaf aan dat de extra investering ervoor moet zorgen dat over drie jaar alle scholen het technisch talent van meisjes stimuleren. Dat is belangrijk voor zowel de meiden als voor de maatschappij. Als Nederland een kenniseconomie wil blijven, dan is het bètatalent van meisjes hard nodig.
Uit de PISA en TIMMS-scores blijkt dat Nederland goed scoort wat betreft bètatalent. De beperkte hoeveelheid jongens en meisjes dat voor de (bèta)techniek kiest, is niet te verklaren vanuit een gebrek aan talent. Hierbij valt op dat er nauwelijks prestatieverschillen zitten in de scores van Nederlandse jongens en meisjes. Toch kiezen meisjes nog steeds minder voor bètatechniek dan jongens.
125 havo/vwo-scholen, 105 vmbo-scholen en 40 roc's participeren
125 havo-vwo-scholen (meer dan een kwart van alle havo en vwo-scholen in Nederland) krijgen de kans om de komende drie jaar activiteiten uit een aanbod van VHTO uit te voeren. Zo'n 105 vmbo-scholen en 40 mbo-scholen (ongeveer 1/3de van het totaal) zullen gebruik maken van aangeboden activiteiten en begeleiding. Naast activiteiten ter directe stimulering van meisjes, is er in de plannen veel aandacht voor begeleiding van scholen en het creëren van bewustzijn en een cultuuromslag bij scholen, docenten, decanen, ouders en het bedrijfsleven.
Aandacht voor meisjes heeft resultaat
Uit Technomonitor 2008 (onderzoek van ResearchNed in opdracht van het Platform Bèta Techniek) blijkt dat de aandacht voor meisjes en bètavakken resultaat oplevert. Zo is er bij meisjes een stijging van 7 procentpunt op de havo (van 20% naar 27%) bij de keuze voor een N-profiel en een stijging van 5 procentpunt op het vwo (van 39% naar 44%) te zien in de jaren 2001 tot 2007. Deze stijging is hoger dan de stijging bij jongens. Het aandeel meisjes dat het N-profiel kiest t.o.v. de jongens is gestegen van 36% naar 39% op de havo en 45% naar 47% op het vwo.
In het mbo is ook een stijging te zien in het aantal meisjes dat kiest voor een (bèta)technische of snijvlakopleiding. In 2003 was dit 5,5% en in het schooljaar 2007/2008 is dit gegroeid naar 8%. Een soortgelijke ontwikkeling zien we in het vmbo, met name in de gemengde leerweg. Het aandeel meisjes dat een technische opleiding kiest is daar verdubbeld (38 procent in 2007). Bovendien is het aantal meisjes met een technisch vmbo-diploma toegenomen met ruim 35% (tot 630 in 2007).
Over het Platform Bèta Techniek
Het Platform Bèta Techniek wil zorgen voor goede beschikbaarheid van bètatechnici. Het doel:
structureel 15% meer leerlingen en studenten in bètatechnisch onderwijs en een betere benutting van
bestaand talent in bedrijven en onderzoeksinstellingen. Daarom is een aanpak over de hele
loopbaanketen nodig: van primair naar voortgezet en beroepsonderwijs tot en met hoger onderwijs en
de arbeidsmarkt.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.