Rob Martens benoemd tot hoogleraar-programmaleider onderzoek
29/10/2008 15:00
Open Universiteit Nederland
Het College van bestuur van de Open Universiteit Nederland heeft prof. dr. Rob Martens benoemd tot hoogleraar-programmaleider onderzoek bij het Ruud de Moor Centrum (RdMC), het expertisecentrum voor professionalisering van onderwijsgevenden. Het RdMC wil de komende jaren een toonaangevende onderzoekspraktijk neerzetten. Martens zal hiervoor het wetenschappelijk onderzoek verder ontwikkelen en leiden. Het gaat hierbij om onderzoek dat niet alleen aan hoge wetenschappelijke standaarden voldoet maar dat ook een grote relevantie voor de onderwijspraktijk heeft, en zo een gezichtsbepalend deel vormt van dit universitaire expertisecentrum.
Over Rob Martens
Prof. dr. Rob L. Martens (1964, Valkenburg aan de Geul) studeerde onderwijspsychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na zijn afstuderen in 1989 heeft hij enkele jaren gewerkt als onderwijsassistent, onderzoeker en consultant. Van 1991 tot 2004 was hij werkzaam voor de Open Universiteit als onderwijstechnoloog, universitair docent en universitair hoofddocent. In 1998 promoveerde hij op een proefschrift over ingebouwde begeleidingscomponenten in schriftelijk en elektronisch zelfstudiemateriaal.
Vanaf 2004 is Martens werkzaam geweest bij de afdeling Onderwijsstudies van het departement Pedagogiek van de Universiteit Leiden. Op 1 januari 2007 is Rob Martens benoemd tot bijzonder hoogleraar op de door Teleac/NOT gefinancierde dr. Gerard Veringa-leerstoel Multimediale educatie aan de Open Universiteit. Martens doet hierbij onderzoek naar het ontwerp en gebruik van multimedia voor educatie. Daarnaast is hij onder meer bestuurslid van de divisie Hoger Onderwijs van de beroepsvereniging voor onderwijsonderzoekers in Nederland (VOR), de nieuwe European Association for Practitioner Research in Education (EAPRE) en de European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Over het Ruud de Moor Centrum
Het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit Nederland ondersteunt de professionalisering van beginnende en ervaren leraren. Wetenschappelijk onderzoek en implementatie gaan daarbij hand in hand. Het expertisecentrum richt zich vooral op de mogelijkheden van professionalisering/scholing in de eigen werkomgeving. Het RdMC heeft een drieledige taakstelling:
- opbouwen en verspreiden van kennis en expertise over de professionalisering van onderwijsgevenden,
- ontwikkelen en implementeren van producten en diensten voor deze professionalisering en
- het structureel ondersteunen van o.m. onderwijstellingen en schoolbesturen bij projecten die zich richten op innovatieve vormen en themas van professionalisering.
Bij het RdMC werken circa 50 vaste medewerkers (waaronder 11 hoogleraren), 90 projectmedewerkers uit scholen en andere onderwijsinstellingen en 20 medewerkers uit andere organisatie-eenheden van de Open Universiteit.