Website www.virtueellevenenschede.nl groot succes met ruim 250.000 bezoekers
Dat ouders, kinderen en professionals uit Enschede en omstreken
behoefte hadden aan ondersteuning van een gezonde virtuele
ontwikkeling van kinderen en jongeren was bekend door het onderzoek
dat eind 2006 in Enschede is uitgevoerd. Toch was het voor de
bedenkers en ontwikkelaars van de website een grote verrassing dat de
site die vanaf 1 september online is, nu al ruim 250.000 bezoekers
heeft gehaald.
WWW.Virtueellevenenschede.nl is de website, ontwikkeld door het jonge
Haaksbergse bureau Accept-it! voor kinderen, ouders en professionals.
Doel van de site is het stimuleren en ondersteunen van een gezonde
virtuele ontwikkeling. De site is verdeeld in 4 portals. Ouders,
kinderen en professionals hebben hun eigen afdeling. Op iedere
afdeling is een mediatheek, nieuwsberichten, een interactief forum en
chat. Naast de openbare portals is er een besloten afdeling waarin
Enschedese professionals met elkaar informatie kunnen uitwisselen.
Vooral de portals gericht op ouders en professionals worden zeer goed
bezocht. Ook komen er regelmatig vragen en problemen binnen van
inwoners van Enschede die advies willen. Deze vragen worden in
samenwerking met onze partners uit de jeugdketen zo goed mogelijk
beantwoord. Bezoekers van de site geven aan deze vorm van
dienstverlening zeer te waarderen zo geeft de projectleider VLE, Wilma
Meere aan.
Bezoekers van de site kunnen veel informatie krijgen over de
verschillende kanten van het virtuele leven. De site gaat niet alleen
in op de risico´s maar wil ook de geweldige kansen benadrukken. Het
virtuele leven omvat alle leefgebieden van mensen. Wij willen die
verschillende kanten laten zien en inwoners van Enschede een stapje
verder helpen in de virtuele wereld. Dat doen we door ze zelfredzaam
te maken en van de juiste informatie te voorzien. Virtueelleveenschede
onderscheid zich van andere sites omdat de site volledig onafhankelijk
is (geen adverteerders of zakelijke sponsoren), een brede doelstelling
heeft en tegelijk ouders, kinderen en professionals bedient. Verder is
het uniek dat er een site is die aansluit bij de lokale Enschedese
situatie. Dit biedt de mogelijkheid om voldoende aandacht te besteden
aan de lokale nieuwtjes en aan Enschedese activiteiten.
Om de bekendheid van de site onder de Enschedese jeugd te
optimaliseren krijgen alle leerlingen van groep 7 en 8 van het
basisonderwijs en groep 1 en 2 van het Voortgezet onderwijs de komende
week een ansichtkaart die verwijst naar www.virtueellevenenschede.nl
We verwachten dat met deze actie de bekendheid onder jongeren sterk
zal toenemen. We hebben 10.000 kaarten laten drukken met hierop een
afbeelding van hoe de site er uit ziet. We hopen dat deze kaart de
nieuwsgierigheid van kinderen, jongeren, ouders en professionals zal
prikkelen.
De website is onderdeel van een breder programma met activiteiten die
een gezonde virtuele ontwikkeling moet ondersteunen. Er is speciaal
voor Enschede ook een lessenserie voor het onderwijs ontwikkeld.
Halt Twente heeft in samenwerking met Dr. Martine Delfos (Lector
virtuele ontwikkeling van het kind op de Hogeschool Edith Stein) een
lespakket ontwikkeld voor het basisonderwijs en het voortgezet
onderwijs. Enschedese scholen kunnen deze lessenserie, dit schooljaar,
in combinatie met een ouderavond kosteloos aanvragen bij Halt Twente.
Het Enschedese onderwijs is deze week over de lessenserie
geïnformeerd. De lessen zijn in de pilot getest op een viertal
Enschedese scholen en de reacties hierop waren dermate positief dat is
besloten dit voor de hele stad aan te bieden.
Virtueel Leven Enschede is een initiatief van de gemeente Enschede, de
Enschedese jeugdketen, het Steunpunt Onderwijszorg, Drs. Ad Kappen,
dr. Martine F. Delfos en Wilma Meere
Meer informatie naar aanleiding van dit persbericht: Wilma Meere,
projectleider Virtueel Leven Enschede Wilmameere@virtueelleven.nl.
Tel:06-13554574
Bijlage 1
Wat biedt Virtueel Leven Enschede nog meer?
Kenniscentrum VLE:
In het kenniscentrum komen professionals uit de jeugdketen bij elkaar
om het programma verder te ontwikkelen. Het kenniscentrum bestaat uit
3 onderdelen.
1. Meld-en adviespunt
2. Kenniskring
3. Media educatie voor het onderwijs
Lessenserie HALT Twente
HALT Twente is voortrekker en medeontwikkelaar van een nieuwe
lessenserie voor de bovenbouw basisonderwijs, onderbouw Voortgezet
onderwijs en een ouderavond. Deze preventieve aanpak ontwikkeld op
basis van de ervaringen en deskundigheid van Halt Twente in
samenwerking met de ideeën van Dr. Martine Delfos om kinderen en
ouders te begeleiden in een gezonde virtuele ontwikkeling.
Symposium VLE op 10 september 2008
Het kenniscentrum organiseert 10 september in Roombeek een
dagsymposium waarin we de Enschedese aanpak gaan presenteren en de
ontwikkelde deskundigheid vanuit het project met professionals,
Gemeentes, Provincie en Rijksoverheid gaan delen. Het symposium is
gekoppeld aan de opening van het ouderloket Loes en vindt plaats in de
week van het gezin.
Het doel van deze dag is om de opgedane kennis en kunde rond een
gezonde virtuele ontwikkeling met anderen te kunnen delen. Aan het
symposium werken verschillende partners mee waaronder Mijnkindonline,
Tactus Verslavingszorg, HWM business services, Bridge entertainment
group, Ninix reclame en communicatie, Accept it en Sjoerrichter.
Thema avond Autisme en Virtueel Leven voor Enschedese professionals op
10 september.
Professionals gaven in verschillende bijeenkomsten aan behoeft te
hebben aan meer informatie over autisme en virtueel leven. Daarom is
besloten het dagsymposium af te sluiten met een avondprogramma voor
professionals. De film BenX wordt vertoond. Daarna volgt een lezing
van Dr. Martine Delfos over autisme en virtueel leven.
Bijlage 2
Onderzoek in oktober 2006:
Kinderen willen regels en bescherming
Kinderen zitten veel, dagelijks aan de computer. Het is een belangrijk
onderdeel van hun leven. Het virtuele leven is enorm belangrijk. Met
name MSN en online gaming zijn belangrijk. Ze ervaren vastlopen van
een computer als enorm storend. Kinderen en pubers geven aan dat er
verslaving speelt bij henzelf en hun ouders. In de interviews geven ze
aan dat ze regels en bescherming willen. Ze hebben er geen problemen
mee dat hun ouders en docenten op ze letten, integendeel vragen erom.
Noemen zelfs het lezen van de geschiedenis, zowel ter bescherming als
om gerustgesteld te worden,. Ze zijn bereid mee te werken aan het
project door het geven van tips en advies. Hun eerlijkheid en openheid
is opvallend! Pubers raden aan om jongere kinderen te beschermen. Wel
is het voor hen belangrijk dat ze binnen de afgesproken en
gecontroleerde grenzen vrijheid behouden
Professionals hebben geen behoefte aan het zoveelste goed bedoelde
verplichting
In Enschede zijn onderzochte professionals van mening dat het virtuele
milieu een belangrijke bijdrage levert aan de ontwikkeling van
kinderen. Een zeer groot deel van de professionals is van mening dat
het virtuele leven (afgezien van de positieve invloed) een mogelijke
bedreiging is voor de gezonde ontwikkeling van kinderen in het
algemeen. Slechts 40,7% van de professionals is van mening dat zij
zelf over voldoende vaardigheden beschikken om kinderen in de virtuele
wereld vanuit zijn of haar professie te begeleiden. Professionals
willen met name extra informatie over mogelijkheden en risico's van
internet, meer informatie over veilig gebruik van internet en ze
willen meer computertechnische vaardigheden. Alle ondervraagde
professionals geven aan dat ze het stimuleren en begeleiden van een
gezonde virtuele ontwikkeling een primaire taak vinden van de ouders.
We opperen het idee van een website die zowel ouders, kinderen als
professionals kan ondersteunen in het omgaan met de virtuele wereld.
96,6% van de professionals vindt dit een goed idee. Veel ondervraagden
geven aan GEEN behoefte te hebben aan het zoveelste goedbedoelde
advies of programma dat wordt opgelegd als verplichting. Wel willen ze
aansluitend op de eigen behoefte ondersteund worden in het
ondersteunen van een gezonde virtuele ontwikkeling van kinderen.
Ouders willen meer technische mogelijkheden.
Ouders hebben behoefte aan extra ondersteuning als het gaat om het
omgaan van kinderen met computers. Van de verschillende voorgelegde
vormen van ondersteuning heeft men de meest behoefte aan meer
technische kennis van computers om de risico's te vermijden. Vier op
de tien ouders noemt dit. Verder wil ruim een kwart informatie over de
risico's van internet.
Tot slot hebben we de ouders gevraagd of men behoefte heeft aan extra
ondersteuning over het omgaan van kinderen met computers. We hebben
vier mogelijkheden voorgelegd en gevraagd of men hieraan behoefte
heeft. De ouders noemen het vaakst (39 procent) dat men technisch meer
zou willen kunnen op de computer om risico's te vermijden. Verder wil
ruim een kwart meer informatie over risico's van internet.
Geplaatst: 29 oktober 2008.
29 oktober 2008
Gemeente Enschede