Gemeente Enschede

Website www.virtueellevenenschede.nl groot succes met ruim 250.000 bezoekers

Dat ouders, kinderen en professionals uit Enschede en omstreken behoefte hadden aan ondersteuning van een gezonde virtuele ontwikkeling van kinderen en jongeren was bekend door het onderzoek dat eind 2006 in Enschede is uitgevoerd. Toch was het voor de bedenkers en ontwikkelaars van de website een grote verrassing dat de site die vanaf 1 september online is, nu al ruim 250.000 bezoekers heeft gehaald.

WWW.Virtueellevenenschede.nl is de website, ontwikkeld door het jonge Haaksbergse bureau Accept-it! voor kinderen, ouders en professionals. Doel van de site is het stimuleren en ondersteunen van een gezonde virtuele ontwikkeling. De site is verdeeld in 4 portals. Ouders, kinderen en professionals hebben hun eigen afdeling. Op iedere afdeling is een mediatheek, nieuwsberichten, een interactief forum en chat. Naast de openbare portals is er een besloten afdeling waarin Enschedese professionals met elkaar informatie kunnen uitwisselen. Vooral de portals gericht op ouders en professionals worden zeer goed bezocht. Ook komen er regelmatig vragen en problemen binnen van inwoners van Enschede die advies willen. Deze vragen worden in samenwerking met onze partners uit de jeugdketen zo goed mogelijk beantwoord. Bezoekers van de site geven aan deze vorm van dienstverlening zeer te waarderen zo geeft de projectleider VLE, Wilma Meere aan.

Bezoekers van de site kunnen veel informatie krijgen over de verschillende kanten van het virtuele leven. De site gaat niet alleen in op de risico´s maar wil ook de geweldige kansen benadrukken. Het virtuele leven omvat alle leefgebieden van mensen. Wij willen die verschillende kanten laten zien en inwoners van Enschede een stapje verder helpen in de virtuele wereld. Dat doen we door ze zelfredzaam te maken en van de juiste informatie te voorzien. Virtueelleveenschede onderscheid zich van andere sites omdat de site volledig onafhankelijk is (geen adverteerders of zakelijke sponsoren), een brede doelstelling heeft en tegelijk ouders, kinderen en professionals bedient. Verder is het uniek dat er een site is die aansluit bij de lokale Enschedese situatie. Dit biedt de mogelijkheid om voldoende aandacht te besteden aan de lokale nieuwtjes en aan Enschedese activiteiten.

Om de bekendheid van de site onder de Enschedese jeugd te optimaliseren krijgen alle leerlingen van groep 7 en 8 van het basisonderwijs en groep 1 en 2 van het Voortgezet onderwijs de komende week een ansichtkaart die verwijst naar www.virtueellevenenschede.nl We verwachten dat met deze actie de bekendheid onder jongeren sterk zal toenemen. We hebben 10.000 kaarten laten drukken met hierop een afbeelding van hoe de site er uit ziet. We hopen dat deze kaart de nieuwsgierigheid van kinderen, jongeren, ouders en professionals zal prikkelen.
De website is onderdeel van een breder programma met activiteiten die een gezonde virtuele ontwikkeling moet ondersteunen. Er is speciaal voor Enschede ook een lessenserie voor het onderwijs ontwikkeld.

Halt Twente heeft in samenwerking met Dr. Martine Delfos (Lector virtuele ontwikkeling van het kind op de Hogeschool Edith Stein) een lespakket ontwikkeld voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Enschedese scholen kunnen deze lessenserie, dit schooljaar, in combinatie met een ouderavond kosteloos aanvragen bij Halt Twente. Het Enschedese onderwijs is deze week over de lessenserie geïnformeerd. De lessen zijn in de pilot getest op een viertal Enschedese scholen en de reacties hierop waren dermate positief dat is besloten dit voor de hele stad aan te bieden.

Virtueel Leven Enschede is een initiatief van de gemeente Enschede, de Enschedese jeugdketen, het Steunpunt Onderwijszorg, Drs. Ad Kappen, dr. Martine F. Delfos en Wilma Meere

Meer informatie naar aanleiding van dit persbericht: Wilma Meere, projectleider Virtueel Leven Enschede Wilmameere@virtueelleven.nl. Tel:06-13554574

Bijlage 1
Wat biedt Virtueel Leven Enschede nog meer?
Kenniscentrum VLE:
In het kenniscentrum komen professionals uit de jeugdketen bij elkaar om het programma verder te ontwikkelen. Het kenniscentrum bestaat uit 3 onderdelen.

1. Meld-en adviespunt

2. Kenniskring

3. Media educatie voor het onderwijs

Lessenserie HALT Twente
HALT Twente is voortrekker en medeontwikkelaar van een nieuwe lessenserie voor de bovenbouw basisonderwijs, onderbouw Voortgezet onderwijs en een ouderavond. Deze preventieve aanpak ontwikkeld op basis van de ervaringen en deskundigheid van Halt Twente in samenwerking met de ideeën van Dr. Martine Delfos om kinderen en ouders te begeleiden in een gezonde virtuele ontwikkeling.

Symposium VLE op 10 september 2008
Het kenniscentrum organiseert 10 september in Roombeek een dagsymposium waarin we de Enschedese aanpak gaan presenteren en de ontwikkelde deskundigheid vanuit het project met professionals, Gemeentes, Provincie en Rijksoverheid gaan delen. Het symposium is gekoppeld aan de opening van het ouderloket Loes en vindt plaats in de week van het gezin.
Het doel van deze dag is om de opgedane kennis en kunde rond een gezonde virtuele ontwikkeling met anderen te kunnen delen. Aan het symposium werken verschillende partners mee waaronder Mijnkindonline, Tactus Verslavingszorg, HWM business services, Bridge entertainment group, Ninix reclame en communicatie, Accept it en Sjoerrichter.

Thema avond Autisme en Virtueel Leven voor Enschedese professionals op 10 september.
Professionals gaven in verschillende bijeenkomsten aan behoeft te hebben aan meer informatie over autisme en virtueel leven. Daarom is besloten het dagsymposium af te sluiten met een avondprogramma voor professionals. De film BenX wordt vertoond. Daarna volgt een lezing van Dr. Martine Delfos over autisme en virtueel leven.

Bijlage 2

Onderzoek in oktober 2006:
Kinderen willen regels en bescherming
Kinderen zitten veel, dagelijks aan de computer. Het is een belangrijk onderdeel van hun leven. Het virtuele leven is enorm belangrijk. Met name MSN en online gaming zijn belangrijk. Ze ervaren vastlopen van een computer als enorm storend. Kinderen en pubers geven aan dat er verslaving speelt bij henzelf en hun ouders. In de interviews geven ze aan dat ze regels en bescherming willen. Ze hebben er geen problemen mee dat hun ouders en docenten op ze letten, integendeel vragen erom. Noemen zelfs het lezen van de geschiedenis, zowel ter bescherming als om gerustgesteld te worden,. Ze zijn bereid mee te werken aan het project door het geven van tips en advies. Hun eerlijkheid en openheid is opvallend! Pubers raden aan om jongere kinderen te beschermen. Wel is het voor hen belangrijk dat ze binnen de afgesproken en gecontroleerde grenzen vrijheid behouden

Professionals hebben geen behoefte aan het zoveelste goed bedoelde verplichting
In Enschede zijn onderzochte professionals van mening dat het virtuele milieu een belangrijke bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen. Een zeer groot deel van de professionals is van mening dat het virtuele leven (afgezien van de positieve invloed) een mogelijke bedreiging is voor de gezonde ontwikkeling van kinderen in het algemeen. Slechts 40,7% van de professionals is van mening dat zij zelf over voldoende vaardigheden beschikken om kinderen in de virtuele wereld vanuit zijn of haar professie te begeleiden. Professionals willen met name extra informatie over mogelijkheden en risico's van internet, meer informatie over veilig gebruik van internet en ze willen meer computertechnische vaardigheden. Alle ondervraagde professionals geven aan dat ze het stimuleren en begeleiden van een gezonde virtuele ontwikkeling een primaire taak vinden van de ouders. We opperen het idee van een website die zowel ouders, kinderen als professionals kan ondersteunen in het omgaan met de virtuele wereld. 96,6% van de professionals vindt dit een goed idee. Veel ondervraagden geven aan GEEN behoefte te hebben aan het zoveelste goedbedoelde advies of programma dat wordt opgelegd als verplichting. Wel willen ze aansluitend op de eigen behoefte ondersteund worden in het ondersteunen van een gezonde virtuele ontwikkeling van kinderen.

Ouders willen meer technische mogelijkheden.
Ouders hebben behoefte aan extra ondersteuning als het gaat om het omgaan van kinderen met computers. Van de verschillende voorgelegde vormen van ondersteuning heeft men de meest behoefte aan meer technische kennis van computers om de risico's te vermijden. Vier op de tien ouders noemt dit. Verder wil ruim een kwart informatie over de risico's van internet.
Tot slot hebben we de ouders gevraagd of men behoefte heeft aan extra ondersteuning over het omgaan van kinderen met computers. We hebben vier mogelijkheden voorgelegd en gevraagd of men hieraan behoefte heeft. De ouders noemen het vaakst (39 procent) dat men technisch meer zou willen kunnen op de computer om risico's te vermijden. Verder wil ruim een kwart meer informatie over risico's van internet.

Geplaatst: 29 oktober 2008.

29 oktober 2008