abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
29 oktober 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGMo-2008/4038 2080902830
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de vragen gesteld door het lid Van der Ham over de scenario's voor
milieudifferentiatie in de kilometerprijs.
1. Wat is de stand van zaken ten aanzien van de uitvoering van de motie-
Van der Ham/Duyvendak1 waarin de regering wordt verzocht om te komen met
een aantal mogelijke scenario's voor milieudifferentiatie in de kilometerprijs, zowel
in tarief als in grondslag, en de daarbij horende milieueffecten?
1. De uitvoering van de motie van Van der Ham/Duyvendak inzake de verwachte
milieueffecten van de kilometerprijs heb ik ter hand genomen. Naar aanleiding van
de motie zal ik, zoals toegezegd, met betrekking tot het gekwantificeerde milieudoel
in de wet en de memorie van toelichting van het wetsvoorstel Kilometerprijs
verwijzen naar de milieudoelstellingen in de Nota Mobiliteit, het programma Schoon
en Zuinig en het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL).
In het programma Schoon en Zuinig wordt nu rekening gehouden met een CO2-
reductie van 2 Mton als gevolg van de kilometerprijs. De planbureaus hebben echter
aangegeven dat het effect bij 100% afbouw van de BPM aanmerkelijk groter is. Dit
geldt navenant voor de luchtverontreinigende stoffen. De extra milieuwinst is mede
afhankelijk van de vormgeving en differentiatie van het kilometertarief.
1 Kamerstuk 31 305, nr. 59, vergaderjaar 2007-2008
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGMo-2008/4038
Met betrekking tot de milieudifferentiatie heb ik inmiddels een aantal scenario's
uitgewerkt. Deze zijn recent besproken met onze maatschappelijke partners. De
resultaten van die bespreking worden nu verwerkt. Het effectenonderzoek kan
derhalve elk moment van start gaan. De resultaten daarvan zijn begin 2009
beschikbaar. De bevindingen worden meegenomen in het wetsvoorstel dat begin
2009 ter behandeling aan de Tweede Kamer wordt aangeboden.
2. Kunt u deze scenario's aan de Kamer doen toekomen voordat u het wetsvoorstel
inzake de kilometerprijs aan de Raad van State stuurt, zodat discussie hierover kan
plaatsvinden en de Raad van State zonder vertraging over het juiste scenario kan
adviseren? Kunt u uw antwoord toelichten?
3. Worden er, conform de motie, in de scenario's zowel de effecten inzake het behalen
van doelen met betrekking tot CO2 uitstoot, als de verbetering van luchtkwaliteit
(fijnstof/NOx) meegenomen? Kunt u uw antwoord toelichten?
2 en 3. In genoemde scenario's bekijk ik zowel de grondslag gewicht als een grondslag
gebaseerd op CO2-uitstoot, waarbij ik in beide gevallen kijk of het mogelijk is om
ook op basis van euroklassen te differentiëren (betrekking hebbend op
luchtkwaliteit). Ook de brandstofsoort wordt in deze scenario's meegenomen.
Een zinvolle discussie over de verschillende scenario's kan pas gevoerd worden als
de effecten daarvan bekend zijn. Volgens planning zijn zoals gezegd de resultaten
van de effectenonderzoeken begin 2009 beschikbaar, in de periode dat ook het
wetsvoorstel aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. De trajecten van onderzoek
en wetgeving lopen in dezen dus in grote mate parallel.
Overigens zal ik - zoals gesteld in ´Starten met de kilometerprijs´ (d.d.
30 november 2007) - in de kilometerprijs zoveel mogelijk aansluiten bij de
differentiaties in de autobelastingen op het moment van omzetting. Op basis van de
huidige voorstellen voor het belastingplan zal de belasting op personenauto's en
motorrijwielen (BPM) op het moment van omzetting zijn gebaseerd op de CO2-
uitstoot van de personenauto. De motorrijtuigenbelasting (MRB) voor
personenauto's is thans gebaseerd op gewicht en brandstofsoort. Het voornemen is
de MRB voor dieselpersonenauto's nader te differentiëren op Euroklasse.2
2 Zie de zogenoemde vergroeningsbrief van 30 mei 2008, Kamerstukken II 2007/08, 31 492, nr. 1, blz. 5
---
VenW/DGMo-2008/4038
4. Wanneer zult u de Kamer conform de motie, voorafgaand aan het wetsvoorstel
aangaande kilometerbeprijzing, een voorstel voor een gekwantificeerd milieudoel
doen toekomen?
4. Conform mijn toezegging tijdens het VAO van 3 juli 2008 zal ik verwijzen naar de
doelstellingen in de Nota Mobiliteit, Schoon en Zuinig en het NSL, opgenomen in de
considerans en memorie van toelichting van de wet.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat