Gemeente Dordrecht heeft beste digitale dienstverlening
29/10/2008 12:00
Ernst & Young
Den Haag, 29 oktober 2008 - Burgers en ondernemingen uit de gemeente Dordrecht beschikken over het beste digitale loket van alle gemeenten in Nederland. Dat blijkt uit het rapport Benchmark Digitale Dienstverlening 2008 van Ernst & Young. Gemeente Dordrecht (vorig jaar nog derde op de ranglijst) heeft daarmee de nummer 1 van 2007, Leidschendam-Voorburg, ingehaald. Leidschendam-Voorburg staat nu op de vierde plaats. Gemeente Dordrecht wordt in de ranglijst gevolgd door de gemeenten Den Haag en Pijnacker-Nootdorp. Vandaag ontvangt de verantwoordelijk wethouder, de heer Lagendijk van de gemeente Dordrecht de bijbehorende onderscheiding.
Ernst & Young voert het onderzoek naar digitale dienstverlening jaarlijks uit onder alle Nederlandse gemeenten. "De volwassenheid van de digitale dienstverlening binnen de lokale overheid is het afgelopen jaar sterker gegroeid dan in voorgaande jaren", zegt Guill van den Boom van Ernst & Young. "Wel merken wij dat de digitale dienstverlening aan burgers verder is ontwikkeld dan die aan het bedrijfsleven; producten gericht op het bedrijfsleven zijn nog slechts in beperkte mate afneembaar via het digitale loket."
Van alle dienstverlening naar burgers toe, kan door gemeenten inmiddels één derde interactief via het digitaal loket worden afgehandeld. Dit is een stijging van 5 procent ten opzichte van 2007. Het aantal gemeenten dat alleen informatie over producten voor burgers biedt is gedaald van 51 procent in 2007 naar 38 procent in 2008. Van de onderzochte producten zijn het 'WOZ taxatieverslag', 'Afschrift GBA', 'Verhuizing', 'Meldpunt openbare ruimten' en 'Kapvergunning' het meest volledig interactief verkrijgbaar. Het product 'Opgave getuigen huwelijk' scoort het laagst en kan slechts bij zes gemeenten volledig interactief worden afgehandeld.
Het gebruik van Ideal en DigiD als betalings- en verificatiemiddel heeft een duidelijke vooruitgang geboekt ten opzichte van voorgaande jaren. "Een duidelijke trend is waarneembaar ten opzichte van 2007. Inmiddels biedt meer dan de helft van de gemeenten Ideal aan als betalingsmiddel, terwijl dit in 2007 nog 29% was. Hetzelfde geldt voor het gebruik van DigiD als verificatiemiddel, in 2007 bood slechts 39% van de gemeenten dit aan. Nu in 2008 is dit opgelopen naar 70%", aldus Van den Boom.
Gemeente Dordrecht onderscheidt zich van andere gemeenten doordat de meeste producten voor zowel burgers als ondernemingen digitaal aangevraagd kunnen worden. Hoewel de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg hoger scoren op het volledig interactief aanbieden van burgerproducten, compenseert Dordrecht dit door producten gericht aan bedrijven meer interactief aan te bieden. Zowel ondernemers als burgers in de gemeente Dordrecht hebben dus weinig reden tot klagen als het gaat om de digitale dienstverlening binnen hun gemeente.
http://www.ey.nl