Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
29 oktober 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMo-2008/3843 -
Onderwerp
A4 Midden-Delfland, alternatief `A4 met vaart'
Geachte voorzitter,
Op verzoek van uw Kamer bij de regelingen werkzaamheden van 28 oktober 2008
informeer ik u over de variant `A4 met vaart'.
Tijdens het Algemeen Overleg van 26 juni 2008 (Tweede Kamer, vergaderjaar
2007-2008, 31 200 A94) heb ik u toegezegd een nieuwe variant voor de A4
Delft-Schiedam, genoemd `A4 met vaart', apart te zullen bekijken. Ik heb daarbij
aangegeven een bestuurlijke voorkeur te hebben voor de A4 Delft-Schiedam. Dit naar
aanleiding van vragen van mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink (zie pagina
19, Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 31 200 A94).
Ik begrijp uw vraag geïnformeerd te worden over deze toezegging. Ik hecht eraan
deze toezegging gestand te doen. Het door mij toegezegde onderzoek bevindt zich op
dit moment in een afrondende fase. Ik was voornemens u hierover voor de MIRT-
behandeling in uw Kamer te informeren. Naar aanleiding van uw verzoek, en naar
aanleiding van opmerkingen in pers, informeer ik u nu over de resultaten van dit
onderzoek. Een second opinion op dit onderzoek wordt op dit moment nog
uitgevoerd. Deze zult u voor de MIRT-behandeling in uw Kamer van mij ontvangen.
Naar aanleiding van mijn boven genoemde toezegging aan u heeft Rijkswaterstaat een
quick scan uitgevoerd naar de variant `A4 met vaart'. Deze variant behelst de aanleg
van de A4 in een tunnel, waarbij de ruimte op de tunnel ingenomen zal worden door
water in de vorm, van een vaart.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMo-2008/3843
Deze variant is in de quick scan bekeken op technische uitvoerbaarheid en financiële
haalbaarheid. Ook is gekeken naar de procedurele gevolgen.
Ik ga hierna in op de resultaten van de quick scan `A4 met vaart'.
De variant `A4 met vaart'
Technische uitvoerbaarheid
Uit de quick scan kwam een aantal beperkingen naar voren:
· Een vaart over de gehele lengte van het traject is niet mogelijk. Van het totale A4
traject van 7 km, zal 2750 meter daadwerkelijk bestaan uit een tunnel met vaart.
Dit vanwege de noodzakelijke aansluitingen op (de landtunnel naar) het
Kethelplein aan de zuidzijde, en op de Kruithuisweg aan de noordzijde. De A4 zal
op deze locaties op maaiveld moeten liggen.
· De tunnel zal in zijn geheel uitgevoerd moeten worden met 4x2 rijstroken. Dit
vanwege eisen die de wet tunnelveiligheid aan de tunnel stelt. Invoegen direct
voor of in de tunnel is niet toegestaan, waardoor de invoegstroken bij het
Terbregtse plein doorgetrokken moeten worden tot het eind van de tunnel. Ter
vergelijk: de variant A4 IODS gaat voor dit deel van het nieuwe tracé uit van 2x2
rijstroken met een ruimtereservering voor één extra rijstrook. De oostelijke
tunnelbuis van de landtunnel bij Schiedam zal uitgevoerd worden met 3 rijstroken.
Door de extra breedte wordt de variant A4 met vaart duurder dan de variant `A4
IODS'.
Financiële consequenties:
Op basis van de op dit moment beschikbare concept-ramingen blijkt dat de variant
`A4 met vaart' niet binnen het beschikbaar gestelde budget van 655 mln. uitvoerbaar
is.
De minimale extra kosten van deze variant, ten opzichte van dit budget, zijn circa 150
mln. (met een marge van +/- 25 %, uitgaande van een niet volledige aansluiting van de
A4 op het Kethelplein), oplopend tot 500 mln. (met een marge van +/- 25 %, bij een
wel volledige aansluiting van de A4 op het Kethelplein).
In de komende 3 weken zal een second opinion voor de ramingen uitgevoerd worden.
Over de resultaten hiervan zal ik u informeren.
Procedurele gevolgen:
Vanuit projectvoortgang bezien is het ook ongewenst deze variant in de TN/MER
verder te onderzoeken. Het onderzoeken van deze variant op Trajectnota/MER niveau
zal enkele jaren extra doorlooptijd vergen. Deze extra doorlooptijd is zo ruim omdat
we in de lopende studie de processen, het opstellen van de Trajectnota/MER, het
opstellen van het OntwerpTracéBesluit (OTB) en de marktbenadering zo veel als
mogelijk parallel schakelen. Hiermee kan de doorlooptijd van de lopende studie
beperkt blijven. Met de uitwerking van een extra variant, zoals de `A4 met vaart', kan
---
VENW/DGMo-2008/3843
deze parallelle planning minder effectief plaatsvinden, waardoor de totale doorlooptijd
van het project fors toe zal nemen.
De variant `A4 IODS
Met de variant `A4 IODS' is in nauwe samenwerking met de regio zwaar geïnvesteerd
in een kwalitatief hoogwaardige inpassing. Een sobere variant A4 op maaiveld zou
circa 250 mln. kosten, voor de variant ` A4 IODS' is een budget van 655 mln.
beschikbaar gesteld.
De variant `A4 IODS' bestaat uit:
- 2000 meter landtunnel,
- 1400 meter verdiepte ligging, alsmede een aquaduct,
- 2700 meter halfverdiepte ligging,
- 800 meter aansluitingen op maaiveld of hoger op bestaande wegen.
De ruimte op de landtunnel zal als openbare ruimte worden ingericht. In nauwe
samenwerking met de gemeenten in de regio zal hiervoor een inrichting worden
ontworpen. Hiertegen afgezet heeft de variant `A4 met vaart' geen ruimtelijke
meerwaarde.
Mijn conclusie
Op basis van het bovenstaande concludeer ik dat de variant 'A4 met vaart ', ten
opzichte van de variant `A4 IODS', enkele jaren extra doorlooptijd zal kosten, duurder
zal zijn en bovendien weinig inhoudelijke meerwaarde kan bieden.
Ik heb u toegezegd deze kabinetsperiode een besluit te zullen nemen over de A4
Delft-Schiedam. Het project is onderdeel van het RandstadUrgent-programma van dit
kabinet. Zoals al eerder met u afgesproken ben ik nog steeds voornemens om in 2009
een standpunt in te nemen. Hiervoor is het noodzakelijk dat alle energie wordt ingezet
op het tijdig volgens de afgesproken planning afronden van de lopende onderzoeken
ten behoeve van de Trajectnota/MER. Het toevoegen van extra onderzoeken, leidend
tot enkele jaren extra procedure tijd, moet daarbij voorkomen worden. Alles
afwegende heb ik daarom besloten de variant 'A4 met vaart' in het kader van de
Trajectnota/MER niet verder uit te werken.
Ik ga ervan uit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat