Uitkomsten schoolfietsrouteonderzoek bestudeerd
Aanpassingen belangrijkste knelpunten in Alblasserwaard en Vijfheerenlanden
van start
Eind 2007 deed Waterschap Rivierenland een onderzoek onder middelbare
scholieren naar de meest verkeersonveilige fietsschoolroutes in de
Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden. Inmiddels zijn alle gegevens
bestudeerd. Resultaat van het onderzoek: De komende jaren worden 15
verkeersonveilige situaties aangepakt en verbeterd.
Het fietsrouteonderzoek naar verkeersonveilige schoolroutes onder
middelbare scholieren in de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden
leverde waardevolle informatie. Een werkgroep bestaande uit
afgevaardigden van de Provincie Zuid-Holland, Waterschap Rivierenland,
Gemeente Giessenlanden, Gemeente Graafstroom en Politie heeft bij de
inventarisatie van de gegevens gekeken naar fietsroutes waar per dag
meer dan 100 scholieren langs fietsen. Deze routes leverden in totaal
23 knelpunten op. Gekeken is of deze knelpunten werkelijk onveilig
zijn, of dat ze door de scholieren alleen als onveilig worden
ervaren.
Objectieve of subjectieve onveiligheid?
Van de 23 knelpunten bleken er 11 objectief onveilig, 11 subjectief
onveilig en één knelpunt schoorde zowel objectief als subjectief
onveilig. Een subjectief knelpunt hoeft niet per definitie aangepakt
te worden. Soms kan een verkeerssituatie die door fietsers als
onveilig wordt ervaren, er namelijk toe leiden, dat de scholieren
extra goed uitkijken, waardoor er juist geen ongelukken gebeuren.
De komende jaren worden er 15 knelpunten aangepakt. Een vijftal
knelpunten zullen verdwijnen doordat er met het Provinciaal
fietspadenplan op deze plekken vrijliggende fietspaden worden
gerealiseerd. Vijf knelpunten worden opgelost door ze mee te nemen met
groot onderhoud van de weg. De overige pakt het Waterschap op. Het is
de bedoeling dat alle 15 knelpunten medio 2010 zijn opgelost. Deze 15
knelpunten zijn terug te vinden in de nieuwsbrief, die aan de
deelnemende scholen is verstuurd.
Onderzoek in groter verband
Elk jaar analyseert waterschap rivierenland de ongevallen die op de
waterschapswegen plaatsvinden. De gegevens van 2007 zijn inmiddels
bekend. De laatste twee jaar laat het onderzoek een lichte stijging
van de ernstige slachtoffers zien, voor zowel auto's als fietsers.
Deze stijging was in 2007 aanleiding voor het Waterschap om te starten
met het onderzoek naar de onveilige schoolfietsroutes. Het waterschap
hoopt dat met de oplossing van bovengenoemde knelpunten, het aantal
ongevallen met fietsers de komende jaren zal gaan dalen!
Het waterschap startte in 2007 al met een groot aantal maatregelen om
de verkeersongevallen met auto's verder te beperken. Zo zijn de meeste
wegen inmiddels ingericht als 60-kilometer-zone. In 2008 voltooit het
waterschap deze klus en zijn alle polderwegen (waar mogelijk)
ingericht als 60 kilometerweg met verkeersremmende maatregelen. Ook
politie startte in 2007 met intensievere snelheidscontroles op de
polderwegen.
Waterschap Rivierenland