Waterschap Rivierenland

Uitkomsten schoolfietsrouteonderzoek bestudeerd

Aanpassingen belangrijkste knelpunten in Alblasserwaard en Vijfheerenlanden van start

Eind 2007 deed Waterschap Rivierenland een onderzoek onder middelbare scholieren naar de meest verkeersonveilige fietsschoolroutes in de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden. Inmiddels zijn alle gegevens bestudeerd. Resultaat van het onderzoek: De komende jaren worden 15 verkeersonveilige situaties aangepakt en verbeterd.

Het fietsrouteonderzoek naar verkeersonveilige schoolroutes onder middelbare scholieren in de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden leverde waardevolle informatie. Een werkgroep bestaande uit afgevaardigden van de Provincie Zuid-Holland, Waterschap Rivierenland, Gemeente Giessenlanden, Gemeente Graafstroom en Politie heeft bij de inventarisatie van de gegevens gekeken naar fietsroutes waar per dag meer dan 100 scholieren langs fietsen. Deze routes leverden in totaal 23 knelpunten op. Gekeken is of deze knelpunten werkelijk onveilig zijn, of dat ze door de scholieren alleen als onveilig worden ervaren.

Objectieve of subjectieve onveiligheid?

Van de 23 knelpunten bleken er 11 objectief onveilig, 11 subjectief onveilig en één knelpunt schoorde zowel objectief als subjectief onveilig. Een subjectief knelpunt hoeft niet per definitie aangepakt te worden. Soms kan een verkeerssituatie die door fietsers als onveilig wordt ervaren, er namelijk toe leiden, dat de scholieren extra goed uitkijken, waardoor er juist geen ongelukken gebeuren.

De komende jaren worden er 15 knelpunten aangepakt. Een vijftal knelpunten zullen verdwijnen doordat er met het Provinciaal fietspadenplan op deze plekken vrijliggende fietspaden worden gerealiseerd. Vijf knelpunten worden opgelost door ze mee te nemen met groot onderhoud van de weg. De overige pakt het Waterschap op. Het is de bedoeling dat alle 15 knelpunten medio 2010 zijn opgelost. Deze 15 knelpunten zijn terug te vinden in de nieuwsbrief, die aan de deelnemende scholen is verstuurd.

Onderzoek in groter verband

Elk jaar analyseert waterschap rivierenland de ongevallen die op de waterschapswegen plaatsvinden. De gegevens van 2007 zijn inmiddels bekend. De laatste twee jaar laat het onderzoek een lichte stijging van de ernstige slachtoffers zien, voor zowel auto's als fietsers. Deze stijging was in 2007 aanleiding voor het Waterschap om te starten met het onderzoek naar de onveilige schoolfietsroutes. Het waterschap hoopt dat met de oplossing van bovengenoemde knelpunten, het aantal ongevallen met fietsers de komende jaren zal gaan dalen! Het waterschap startte in 2007 al met een groot aantal maatregelen om de verkeersongevallen met auto's verder te beperken. Zo zijn de meeste wegen inmiddels ingericht als 60-kilometer-zone. In 2008 voltooit het waterschap deze klus en zijn alle polderwegen (waar mogelijk) ingericht als 60 kilometerweg met verkeersremmende maatregelen. Ook politie startte in 2007 met intensievere snelheidscontroles op de polderwegen.