Personal reflection in medical education
Datum: 29 oktober 2008
Promotie: L.C. Aukes, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Personal reflection in medical education
Promotor(s): prof.dr. J.P.J. Slaets, prof.dr. R.P. Zwierstra
Faculteit: Medische Wetenschappen
Persoonlijke reflectie van artsen belangrijk voor kwaliteit medische
zorg
Artsen moeten - naast hun medische kennis en vaardigheden -
wetenschappelijk èn persoonlijk kunnen reflecteren om een excellente
arts te worden en te blijven. Beide soorten reflectie zijn in gelijke
mate nodig om evenwichtig te functioneren. Dat is van belang voor de
kwaliteit van de medische zorg, het ontwikkelen van allround
vakmanschap en inter-professionele samenwerking. Tevens kan dit het
plezier in het werk vergroten en burnouts voorkomen.
Promovendus Leo Aukes richtte zijn onderzoek op het persoonlijk
reflecteren van artsen. Daarvoor ontwikkelde hij een onderwijskundig
model, `het dobbermodel', waarmee persoonlijke reflectie concreet
gemaakt kan worden voor medische docenten. Verder ontwikkelde hij een
instrument, de Groningen Reflection Ability Scale (GRAS). Hiermee is
het persoonlijke reflectievermogen van medische studenten te meten. De
methode van ervaringsleren blijkt een positief effect te hebben op de
groei van het reflectievermogen van eerstejaars medische studenten.
Verder maakte Aukes een conceptueel raamwerk om persoonlijke reflectie
beter te kunnen begrijpen en in de praktijk te kunnen gebruiken en te
stimuleren.
Leo Aukes (Steenwijk, 1946) studeerde psychologie in Groningen. Hij
verrichtte zijn onderzoek vanuit het Centrum Innovatie en Onderzoek
van Medisch Onderwijs van het Universitair Medisch Centrum Groningen.
Hij werkt als onderzoeker en onderwijsontwikkelaar bij het UMCG.
Rijksuniversiteit Groningen