Rijksuniversiteit Groningen

Personal reflection in medical education

Datum: 29 oktober 2008

Promotie: L.C. Aukes, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Personal reflection in medical education

Promotor(s): prof.dr. J.P.J. Slaets, prof.dr. R.P. Zwierstra

Faculteit: Medische Wetenschappen

Persoonlijke reflectie van artsen belangrijk voor kwaliteit medische zorg

Artsen moeten - naast hun medische kennis en vaardigheden - wetenschappelijk èn persoonlijk kunnen reflecteren om een excellente arts te worden en te blijven. Beide soorten reflectie zijn in gelijke mate nodig om evenwichtig te functioneren. Dat is van belang voor de kwaliteit van de medische zorg, het ontwikkelen van allround vakmanschap en inter-professionele samenwerking. Tevens kan dit het plezier in het werk vergroten en burnouts voorkomen.

Promovendus Leo Aukes richtte zijn onderzoek op het persoonlijk reflecteren van artsen. Daarvoor ontwikkelde hij een onderwijskundig model, `het dobbermodel', waarmee persoonlijke reflectie concreet gemaakt kan worden voor medische docenten. Verder ontwikkelde hij een instrument, de Groningen Reflection Ability Scale (GRAS). Hiermee is het persoonlijke reflectievermogen van medische studenten te meten. De methode van ervaringsleren blijkt een positief effect te hebben op de groei van het reflectievermogen van eerstejaars medische studenten. Verder maakte Aukes een conceptueel raamwerk om persoonlijke reflectie beter te kunnen begrijpen en in de praktijk te kunnen gebruiken en te stimuleren.

Leo Aukes (Steenwijk, 1946) studeerde psychologie in Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek vanuit het Centrum Innovatie en Onderzoek van Medisch Onderwijs van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hij werkt als onderzoeker en onderwijsontwikkelaar bij het UMCG.