Rialto Wereld presenteert:
New Malaysian Cinema - 29 okt t/m 2 nov
15/04/2008 15:02
Stichting Amsterdams Filmhuis
De Maleisische cinema zit in de lift. Een groep filmmakers, die zichzelf bestempelt als 'New Wave', gaat de laatste jaren met de ene na de andere internationale filmprijs aan de haal. Reden voor Rialto om na Argentinië en Zuid-Afrika dit fascinerende filmland onder de loep te nemen met de filmmanifestatie New Malaysian Cinema. Rialto vertoont niet alleen Maleisische films, ook de sfeer en het gevoel van Maleisië worden in het theater tot leven gebracht
Van 29 oktober t/m 2 november organiseert Rialto haar derde Rialto Wereld Filmmanifestatie: New Malaysian Cinema, een festival gewijd aan de meest recente filmontwikkelingen in Maleisië. Op zichzelf al een wereldpremière, want nooit eerder stond de Maleisische cinema centraal op een festival van deze omvang. Op het programma staan ruim 40 lange en korte films, en documentaires. Een deel van het theater zal worden ingericht als Asian Lounge, zodat de bezoeker zich vijf dagen lang in oosterse sferen kan onderdompelen.
Een voorproefje op New Malaysian Cinema is te zien op woensdag 20 augustus tijdens Rialto in de Openlucht!, waar MUKHSIN van Yasmin Ahmad vertoond zal worden. Deze film heeft al diverse prijzen in de wacht gesleept, o.m. bij het filmfestival van Berlijn. Tijdens de manifestatie zal Yasmin Ahmad te gast zijn in Rialto, samen met vijf andere regisseurs. Uiteraard zullen deze regisseurs met het publiek van gedachten wisselen over hun eigen films en de Maleisische cinema in het algemeen.
Net als in voorgaande jaren zal een deel van het programma aansluitend door het land toeren.
New Wave
Van oudsher werd in Maleisië het filmaanbod gedomineerd door commerciële Indiase, Chinese en Filippijnse films. Na een korte opleving, begin jaren vijftig, zakte de Maleisische filmindustrie weer weg. Acht jaar terug diende zich echter een kentering aan met de opkomst van een nieuwe generatie onafhankelijke filmmakers: de 'New Wave'. Deze filmmakers, hoofdzakelijk behorend tot de Chinese en Indiase etnische minderheid, maken hun films met weinig middelen en weinig geld, gebruikmakend van relatief goedkope digitale opnameapparatuur. Niettemin is de internationale waardering voor hun films groot: filmmakers als Yasmin Ahmad, Ho Yuhang, James Lee, Liew Seng Tat, Amir Muhammad en Tan Chiu Mui hebben de laatste jaren de ene na de andere belangrijke internationale filmprijs in de wacht gesleept met films over herkenbare thema's als grootstedelijke problematiek, relaties en de multiculturele samenleving - altijd persoonlijk, soms rauw dan weer met humor in beeld gebracht.
Samenwerking
Uniek is de wijze waarop deze filmmakers met elkaar samenwerken: niet alleen verrichten zij hand- en spandiensten voor elkaar - regisseur A doet bijvoorbeeld het camerawerk voor regisseur B of speelt een rol in de film van regisseur C en vice versa.
Ook co-financieren zij elkaars werk met het prijzengeld dat zij op internationale filmfestivals hebben gewonnen. Zo gebruikte Tan Chui Mui het prijzengeld voor haar debuutfilm LOVE CONQUERS ALL, gewonnen in Pusan en Rotterdam, om het debuut van Liew Seng Tat te financieren. Dit resulteerde in de film FLOWER IN THE POCKET, die op zijn beurt ook in Pusan en Rotterdam in de prijzen viel.