Laag verzuim horeca vraagt toch aandacht

28/10/2008 12:30

Nationale-Nederlanden N.V.

Den Haag, 28 oktober 2008

Kennisportal wetenwaarjeaantoebent.nl deze week in teken van horeca

Laag verzuim horeca vraagt toch aandacht

Het verzuim onder medewerkers in de horeca is met 2,1 % lager dan in andere sectoren (CBS). Nationale-Nederlanden, verzuimpartner van Koninklijke Horeca Nederland, wil dit graag zo houden. Eén van de meest voorkomende redenen van verzuim in de horeca is een arbeidsconflict. Hoe dit te voorkomen en op te lossen, staat op kennisportal www.wetenwaarjeaantoebent.nl. Deze hele week staat de site in het teken van de Nationale Horeca Week met blogs en artikelen over verzuim en re-integratie in de horeca.

Nationale-Nederlanden en Koninklijke Horeca Nederland helpen gezamenlijk horecaondernemers met het verder terugdringen van ziekteverzuim en re-integratie van zieke medewerkers. Zo lanceren ze het Horeca Verzuimloket met preventiemaatregelen en juridisch advies en bieden ze gezamenlijk een verzekeringspakket voor horecaondernemers. "Ook al is het ziekteverzuim in de horeca laag, door de krapper wordende arbeidsmarkt blijft het ook voor horecaondernemers belangrijk om hun medewerkers gezond te houden", aldus Arjette Tetteroo, teammanager Branches van Nationale-Nederlanden. De mobiliteit in de horeca is in vergelijking met andere branches hoog: een kwart van het personeel verlaat jaarlijks de branche en 20% verandert binnen de bedrijfstak van werkgever. "Wij werken daarom intensief samen met Koninklijke Horeca Nederland aan verzuimverzekeringen die speciaal zijn toegesneden op de horecasector. Ook bieden we programma's aan met re-integratiespecialist Keerpunt, waardoor mensen weer gezond aan het werk kunnen."

Nationale Horeca Week

De kennisportal www.wetenwaarjeaantoebent.nl staat deze week in het teken van de horeca. Horecaondernemers krijgen op de site oplossingen aangereikt hoe ze zieke medewerkers weer aan het werk krijgen. Ook lezen ze hoe ze om kunnen gaan met arbeidsconflicten. "Conflicten ontstaan sneller, omdat bijvoorbeeld vakantieaanvragen moeilijk worden goedgekeurd door de seizoensdrukte. Daarnaast is de dynamiek van de sector zodanig dat medewerkers overwerk niet altijd kunnen weigeren," aldus Tetteroo. Bezoekers van de kennisportal kunnen oplossingen insturen voor het terugdringen van het verzuim in de horeca. De beste tips worden gehonoreerd met een dinerbon. In de Nationale Horeca Week vraagt Koninklijke Horeca Nederland aandacht voor het 125-jarig bestaan van de horeca in Nederland.





http://www.nn.nl/


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie: