abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
28 oktober 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2008/1286/70855 2008Z01745/2008D02803
Onderwerp
commissievraag A32
Geachte voorzitter,
Op verzoek van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat informeer ik u hierbij over
de oorzaken van het acute probleem met het wegdek van de A32. In deze brief ga ik
tevens in op de planning van de reparatiewerkzaamheden en op andere locaties in
Nederland waar een vergelijkbaar probleem zich zou kunnen voordoen.
Acute spoorvorming en kuilen op de A32
Rijkswaterstaat heeft geconstateerd dat de kwaliteit van het wegvak van de A32 vanaf de
grens tussen Friesland en Overijssel tot iets ten noorden van de oprit Ter Idzard in
noordelijke richting qua veiligheid onvoldoende is. Er is op sommige plekken sprake van
ernstige verzakkingen met diepe spoorvorming en kuilen in de weg als gevolg. Eerder was
de weg al oncomfortabel door de aanwezigheid van zogenaamde spatten. Dat zijn
hobbels over de volle breedte van de weg.
Rijkswaterstaat acht het vanuit het perspectief van verkeersveiligheid niet langer
verantwoord dat de rechterrijstrook in noordelijke richting voor het verkeer toegankelijk is.
Daarom is die rijstrook op dit moment afgesloten. Dezelfde problematiek is binnen zes tot
twaalf maanden ook in zuidelijke richting en op de linkerrijstrook in noordelijke richting te
verwachten.
De oorzaken van spoorvorming en kuilen op de A32
De oorzaak van zowel de spatten als de spoorvorming en kuilen op de A32 ligt in de
achteruitgang van de funderingslaag in combinatie met de toename van het verkeer.
De funderingslaag bestaat uit een hoogovenslakkenmengsel. Uit de eerste onderzoeken
blijkt dat in deze slakken een reactie is ontstaan met als gevolg dat ze zijn uitgezet.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
RWS/SDG/NW2008/1286/70855
Dit zorgt voor de spatten op de weg. Het slakkenmengsel is door hetzelfde proces
vervolgens verbrijzeld, waardoor de draagkracht van de weg sterk is verminderd. Op de
zwakste plekken van de rechterrijstrook van de A32 in noordelijke richting heeft dit tot
kuilen in de weg geleid. De draagkracht van de weg is op deze plekken zo goed als
verdwenen.
De planning voor de reparatie van het wegvak van de A32
Rijkswaterstaat kiest voor het repareren van het betreffende wegvak van de A32 voor een
structurele oplossing. De fundering en de deklagen over de gehele breedte van de
snelweg zullen compleet worden vervangen. Rijkswaterstaat is met deskundigen uit de
markt een plan van aanpak aan het maken, waarbij de werkwijze, de fasering van de
reconstructie en de beperking van de verkeershinder optimaal met elkaar worden
afgestemd. Het streven is om nog voor het eind van 2008 de reparatie aan te vangen.
Of die termijn zal worden gehaald is afhankelijk van het komende contracteringstraject, de
te verwachten verkeershinder en de weersomstandigheden. Tijdens het reparatieproces zal
het onderzoek naar de precieze oorzaak worden voortgezet en zullen "in situ"
waarnemingen en testen worden gedaan.
Situatie elders in Nederland
Hoogovenslakken zijn in Nederland af en toe als funderingsmateriaal toegepast. Onder
andere in het noorden van Nederland en Flevoland zijn ze gebruikt. Spoorvorming en
kuilen doen zich in ieder geval ook rond de N3 in Zuid Holland voor. Een deel van de
wegen met een hoogovenslakkenfundering vertoont spatten. Op basis van de
onderzoeken zal er een nadere inschatting van de problematiek worden gemaakt.
Rijkswaterstaat gaat deze wegen extra monitoren, zodat kan worden ingegrepen wanneer
dit noodzakelijk is.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat