Gemeente Franekeradeel
Officiële bekendmakingen 29 oktober 2008 Franeker Courant
RECTIFICATIE
Ontheffing
De burgemeester maakt bekend, dat burgemeester en wethouders, naar
aanleiding van de aanvraag d.d. 16 juli 2008, voornemens zijn met
toepassing van artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening
binnenplanse ontheffing te verlenen van het geldende bestemmingsplan
voor:
* vernieuwen/veranderen van een berging naar een atelier/kantoor aan
de Statjonswei 2, 8851 EX te Tzummarum.
De hierop betrekking hebbende stukken liggen met ingang van 30 oktober
2008 gedurende twee weken voor een ieder tijdens de openingstijden van
het gemeentehuis ter inzage bij de balie van de afdeling Bouwen en
Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker. Gedurende genoemde termijn kunt u
nadere informatie verkrijgen bij de afdeling Bouwen en Milieu
(0517-380449).
Tijdens de termijn van terinzageligging van het plan kan iedere
belanghebbende schriftelijk dan wel mondeling zijn bezwaar naar voren
brengen bij het college burgemeester en wethouders van Franekeradeel,
Postbus 58, 8800 AB FRANEKER. Degene die mondeling zijn bezwaar
kenbaar wil maken kan zich, gedurende de termijn van terinzagelegging
van het plan, wenden tot de balie van de afdeling Bouwen en Milieu
(tel. 0517 - 380449).
Bouwaanvragen
Burgemeester en wethouders maken overeenkomstig de Woningwet bekend
dat in de periode van 16-10-2008 t/m 22-10-2008 de volgende lichte en
reguliere bouwaanvragen zijn binnengekomen:
* Sédyk nabij nr 3 te Pietersbierum het tijdelijk plaatsen van een
gebouw tbv zagen basaltblokken
* Raadhuisplein 4 te Franeker aanbrengen van reclame
* Vijverstraat 12 te Franeker intern veranderen van een pand
* Van Andel-Ripkestraat 5 te Franeker vergroten van de woning,
wijzigen topgevel en opmetselen garage
* Komeetbaan 1 te Franeker vergroten van de woning
(garage/berging/overkapping)
* Oostelijke Industrieweg 6 te Franeker bouwen van een opslaghal
* Berltsumer Wiid 2 en Blikfaart 1 te Franeker bouwen van 2
bergingen
* Sint Martiniplantsoen 4 te Franeker aanbrengen van
reclame-uitingen (legaliseren)
Deze bouwaanvragen worden behandeld in de Welstandscommissie. De
vergaderingen van de Welstandscommissie zijn openbaar en vinden op
maandagmorgen in de oneven weken van 9.30 - 11.00 uur plaats in het
gemeentehuis. U bent hierbij van harte welkom! Wilt u weten wanneer
een bouwplan wordt behandeld, kijkt u dan op de website www.
franekeradeel.nl.
Wij attenderen u er op dat tegen een aanvraag om bouwvergunning geen
bezwaarschrift kan worden ingediend. Een bezwaarschrift kan pas worden
ingediend na het verlenen van de bouwvergunning.
Verleende vergunningen 16-10-2008 t/m 22-10-2008
Reguliere bouwvergunningen
* Achlumervaart in Achlum plaatsen van 4 stuks stalten
(waterstoepen) 2008-10-17
* Sexbierumerweg 7 t/m 23 te Franeker bouwen van 5
erftoegangsbruggen 2008-10-20
* Siccamastraat 40 te Herbaijum veranderen/vergroten van een woning
en garage
* 2008-10-21
* De Kampen 7 te Sexbierum bouwen van een kap op de garage
2008-10-21
* Sexbierumerweg 25 te Franeker bouwen van een erftoegangsbrug
2008-10-21
* Sexbierumerweg naast huisnr 23 te Franeker bouwen van een
fiets-/voetgangersbrug 2008-10-21
* Sexbierumerweg 27 te Franeker bouwen van een erftoegangsbrug
2008-10-21
* Griene Dyk 7 te Firdgum vergroten van een schuur (praktijkruimte)
2008-10-21
* Sint Martiniplantsoen 43 te Franeker aanbrengen van een
reclamebord (legaliseren) 2008-10-22
Lichte bouwvergunning
* Spaarbankstraat 39 te Franeker vergroten van de berging 2008-10-20
Reguliere bouwvergunning 2e fase
* P J Troelstrastraat 24 te Franeker vergroten van een schoolgebouw
2008-10-17
* Holwardastraat 22 en Hubertstraat 19A te Franeker bouwen van 2
woningen met 3 garages 2008-10-20
Sloopvergunning
* Adelenstrjitte 28 te Sexbierum slopen van een garage/schuur
2008-10-21
Indien u het niet eens bent met één van bovengenoemde besluiten, kunt
u binnen zes wekenna verzending van dit besluit een schriftelijk en
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester
en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB te Franeker. Het
bezwaarschrift dient tenminste de volgende onderdelen te bevatten:
naam en adres van de indiener;
* de dagtekening;
* een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht
* de gronden van het bezwaar;
* een ondertekening.
Indien u een bezwaarschrift heeft ingediend, kunt u tevens op grond
van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht de President van de
Arrondissementsrechtbank te Leeuwarden verzoeken om een voorlopige
voorziening te treffen, indien u van mening bent dat de onverwijlde
spoed dat, gelet op de betrokken belangen, vereist. Een verzoek om
voorlopige voorziening dient u te richten aan de President van de
Arrondissementsrechtbank te Leeuwarden, Sector Bestuursrecht, Postbus
1702, 8901 CA te Leeuwarden. Ook dient u een kopie van het
bezwaarschrift te overleggen.
Ontheffing
De burgemeester maakt bekend, dat burgemeester en wethouders, naar
aanleiding van de aanvraag d.d. 16 september 2008, voornemens zijn met
toepassing van artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening
binnenplanse ontheffing te verlenen van het geldende bestemmingsplan
voor:
* Aanbrengen van een kap aan de Prinses Beatrixstraat 1, 8801 DA te
Franeker (t.o. Hertog van Saxenlaan 74, Franeker)
De hierop betrekking hebbende stukken liggen met ingang van 30 oktober
2008 gedurende twee weken voor een ieder tijdens de openingstijden van
het gemeentehuis ter inzage bij de balie van de afdeling Bouwen en
Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker. Gedurende genoemde termijn kunt u
nadere informatie verkrijgen bij de afdeling Bouwen en Milieu
(0517-380449).
Tijdens de termijn van terinzageligging van het plan kan iedere
belanghebbende schriftelijk dan wel mondeling zijn bezwaar naar voren
brengen bij het college burgemeester en wethouders van Franekeradeel,
Postbus 58, 8800 AB FRANEKER. Degene die mondeling zijn bezwaar
kenbaar wil maken kan zich, gedurende de termijn van terinzagelegging
van het plan, wenden tot de balie van de afdeling Bouwen en Milieu
(tel. 0517 - 380449).
Ontheffing en doorbreken aanhoudingsplicht
De burgemeester maakt bekend, dat burgemeester en wethouders,
voornemens zijn:
- met toepassing van artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening
ontheffing te verlenen van het geldende bestemmingsplan;
- met toepassing van artikel 59, kid 3 van de Woningwet de
aanhoudingspicht ex artikel 50, lid 1 van de Woningwet te doorbreken
en
- lichte bouwvergunning te verlenen voor:
* het oprichten van een berging (legalisatie) op het perceel
Kiesterzijl 5, 8801 PH te Franeker.
Op grond van het bepaalde in artikel 3.24 van de Wet ruimtelijke
ordening, artikel 50, lid 4 van de Woningwet en artikel 46, lid 4 van
de Woningwet liggen de hierop betrekking hebbende stukken met ingang
van 30 oktober 2008 gedurende zes weken voor een ieder tijdens de
openingstijden van het gemeentehuis ter inzage bij de balie van de
afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker. Gedurende
genoemde termijn kan een ieder zijn/haar zienswijze naar voren brengen
bij het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel,
Postbus 58, 8800 AB FRANEKER.
Gedurende de termijn dat het plan ter inzage ligt kunt u aan de balie
van de afdeling Bouwen en Milieu nadere informatie verkrijgen en/of uw
zienswijzen mondeling naar voren brengen, of telefonisch op nummer
0517-380449.
Ontwerpbesluit monumentenaanvraag
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat er een
aanvraag voor een monumentenvergunning is binnengekomen van:
* Vereniging Hendrick de Keyser voor het schilderen van het
exterieur van het pand op het perceel Eise Eisingastraat 2, 8801
KE te Franeker;
* Gemeente Franekeradeel voor het vervangen van vier ankerpalen en
een leuning van de Vlietsterbrug (gesitueerd tussen Vliet 2 en 3)
te Franeker.
Wij zijn voornemens de gevraagde vergunning onder voorwaarden te
verlenen.
De aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijlagen, liggen met ingang
30 oktober 2008 voor de duur van zes weken voor een ieder ter inzage
in het gemeentehuis, aan de balie van de afdeling Bouwen en Milieu,
Harlingerweg 18 te Franeker. Op werkdagen liggen de stukken van 8:30
tot 12:00 uur ter inzage en op woensdags van 8:30 tot 16:30 uur en
eventueel buiten de genoemde tijden, na telefonisch verzoek, op
afspraak.
Gedurende de termijn van terinzagelegging kan een ieder gemotiveerd
zijn/haar zienswijzen schriftelijk indienen bij het college van
burgemeester en wethouders, Postbus 58, 8800 AB Franeker.
Tevens kan een ieder gedurende deze termijn aan de balie van de
afdeling Bouwen en Milieu nadere informatie verkrijgen en/of mondeling
zienswijzen naar voren brengen en/of verzoeken om een gelegenheid tot
een gedachtewisseling over het ontwerpbesluit of telefonisch bij
mevrouw I. den Haring van de afdeling Bouwen en Milieu op nummer
0517-380439.
Een afschrift van de zienswijze zal worden verzonden aan de aanvrager.
Degene die een zienswijze indient kan door middel van een aparte brief
verzoeken zijn/haar persoonlijke gegevens niet kenbaar te maken.
Alleen zij die tijdig schriftelijk of mondeling zienswijzen hebben
ingediend tegen de ontwerpbeschikking kunnen later beroep instellen
bij de Raad van State, tenzij wordt aangetoond dat men redelijkerwijs
niet eerder in staat is geweest (tijdig) zienswijzen in te brengen dan
wel dat de definitieve besluitvorming afwijkt van het ontwerpbesluit.
Verleende vrijstellingen
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij bij besluit van 14
oktober 2008 hebben besloten om met toepassing van artikel 19 lid 2
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het
geldende bestemmingsplan "Tzum", ten behoeve van:
* De herinrichting van het (huidige) kaatsveld te Tzum ten behoeve
van de bouw van 18 woningen.
Voor belanghebbenden bestaat de mogelijkheid tegen het besluit van het
college binnen zes weken na de dag van bekendmaking van het besluit
een beroepschrift in te dienen bij de Rechtbank Leeuwarden, sector
bestuursrecht, Postbus 1702, 8901 CA, Leeuwarden (tel.058-2341555).
Het beroepschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
* naam en adres van de indiener;
* de dagtekening;
* een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht;
* de gronden van het beroep.
Ook dient u, indien mogelijk, een afschrift van het besluit waarop het
geschil betrekking heeft te overleggen. De indiener van het
beroepschrift is tevens griffierecht verschuldigd.
Het indienen van een beroepschrift schorst niet de werking van het
besluit waartegen het is gericht. Als beroep is ingesteld, is indien -
gelet op de betrokken belangen onverwijlde spoed dat vereist - het
eveneens mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de
president van de rechtbank. In dat geval is een extra recht
verschuldigd.
Alleen zij die tijdig (schriftelijk) of mondeling zienswijzen hebben
ingediend tegen de ontwerp-beschikking kunnen later beroep instellen
bij de Rechtbank, tenzij wordt aangetoond dat men redelijkerwijs niet
in staat is geweest (tijdig) zienswijzen in te brengen danwel dat het
definitieve besluit afwijkt van het ontwerp-besluit.
Vrijstelling
De burgemeester maakt bekend, dat burgemeester en wethouders,
voornemens zijn:
met toepassing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan
voor:
* het geheel veranderen, vernieuwen en vergroten van een woonhuis
aan de Hoofdweg 23, 8814 JW, te Zweins.
Op grond van het bepaalde in artikel 19a van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening liggen de hierop betrekking hebbende stukken met ingang van
30 oktober 2008 gedurende zes weken voor een ieder tijdens de
openingstijden van het gemeentehuis ter inzage bij de balie van de
afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker. Gedurende
genoemde termijn kan een ieder zijn/haar zienswijzen naar voren
brengen bij het college van burgemeester en wethouders van
Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB Franeker.
Gedurende de termijn dat het plan ter inzage ligt kunt u aan de balie
van de afdeling Bouwen en Milieu nadere informatie verkrijgen en/of uw
zienswijzen mondeling naar voren brengen, of telefonisch op nummer
0517-380449.
Melding Wet milieubeheer "Intrekken vergunning Wet milieubeheer"
Het college van burgemeester en wethouders maakt overeenkomstig
artikel 8.19 Wet milieubeheer bekend, dat zij van:
* Post Oliemaatschappij BV aan de Burgemeester Dijkstraweg 1 te
Franeker, voor het plaatsen van een nieuwe 50 m3 dieseltank en de
vervanging van de oliebenzine afscheider
een 8:19 melding Wet milieubeheer hebben geaccepteerd.
De voorgenomen wijziging heeft geen gevolgen voor het milieu.
De hierop betrekking hebbende stukken liggen met ingang vanaf 30
oktober 2008 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage bij de
balie van de afdeling Bouwen en Milieu van de gemeente Franekeradeel,
Harlingerweg 18 te Franeker. Op alle werkdagen van 8.30 tot 12.00 uur
en woensdags van 8.30 tot 16.30 uur en buiten de openingstijden op
afspraak na telefonisch verzoek. Gedurende de eerder genoemde periode
kan een ieder schriftelijk bezwaren indienen.
Gemotiveerde bezwaren kunnen door belanghebbenden binnen zes weken na
publicatie schriftelijk worden ingediend bij het college van
Burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB
FRANEKER. Degene die bezwaar indient kan verzoeken zijn/haar
persoonlijke gegevens niet kenbaar te maken.
Alleen zij die tijdig bezwaar hebben gemaakt tegen de melding kunnen
later beroep instellen bij de Raad van State, tenzij wordt aangetoond
dat men redelijkerwijs niet eerder in staat is geweest (tijdig)
bezwaren in te dienen dan wel dat de besluitvorming straks afwijkt van
de melding.
Wet milieubeheer
Melding
Burgemeester en wethouders maken ingevolge artikel 8.41van de Wet
milieubeheer bekend, dat in augustus 2008 een melding is binnengekomen
van:
* Post Oliemaatschappij BV, Burgemeester Dijkstraweg 1 te Franeker.
Een melding op grond van het Activiteitenbesluit, betreffende de
opslag van brandstof in ondergrondse tanks.
Omdat bovengenoemde besluiten gebaseerd zijn op algemeen geldende
regels en voorschriften (8.40 amvb's ) die het milieu beschermen,
bestaat er geen mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen en het
instellen van beroep. Voor nadere informatie kunt u terecht bij de
afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker
Franeker, 29 oktober 2008.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
T. Twerda, loco-burgemeester.
H.J.J. de Jong, secretaris.