Gemeente Franekeradeel


Officiële bekendmakingen 29 oktober 2008 Franeker Courant

RECTIFICATIE

Ontheffing

De burgemeester maakt bekend, dat burgemeester en wethouders, naar aanleiding van de aanvraag d.d. 16 juli 2008, voornemens zijn met toepassing van artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening binnenplanse ontheffing te verlenen van het geldende bestemmingsplan voor:

* vernieuwen/veranderen van een berging naar een atelier/kantoor aan de Statjonswei 2, 8851 EX te Tzummarum.

De hierop betrekking hebbende stukken liggen met ingang van 30 oktober 2008 gedurende twee weken voor een ieder tijdens de openingstijden van het gemeentehuis ter inzage bij de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker. Gedurende genoemde termijn kunt u nadere informatie verkrijgen bij de afdeling Bouwen en Milieu (0517-380449).

Tijdens de termijn van terinzageligging van het plan kan iedere belanghebbende schriftelijk dan wel mondeling zijn bezwaar naar voren brengen bij het college burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB FRANEKER. Degene die mondeling zijn bezwaar kenbaar wil maken kan zich, gedurende de termijn van terinzagelegging van het plan, wenden tot de balie van de afdeling Bouwen en Milieu (tel. 0517 - 380449).

Bouwaanvragen

Burgemeester en wethouders maken overeenkomstig de Woningwet bekend dat in de periode van 16-10-2008 t/m 22-10-2008 de volgende lichte en reguliere bouwaanvragen zijn binnengekomen:

* Sédyk nabij nr 3 te Pietersbierum het tijdelijk plaatsen van een gebouw tbv zagen basaltblokken

* Raadhuisplein 4 te Franeker aanbrengen van reclame
* Vijverstraat 12 te Franeker intern veranderen van een pand
* Van Andel-Ripkestraat 5 te Franeker vergroten van de woning, wijzigen topgevel en opmetselen garage

* Komeetbaan 1 te Franeker vergroten van de woning (garage/berging/overkapping)

* Oostelijke Industrieweg 6 te Franeker bouwen van een opslaghal
* Berltsumer Wiid 2 en Blikfaart 1 te Franeker bouwen van 2 bergingen

* Sint Martiniplantsoen 4 te Franeker aanbrengen van reclame-uitingen (legaliseren)

Deze bouwaanvragen worden behandeld in de Welstandscommissie. De vergaderingen van de Welstandscommissie zijn openbaar en vinden op maandagmorgen in de oneven weken van 9.30 - 11.00 uur plaats in het gemeentehuis. U bent hierbij van harte welkom! Wilt u weten wanneer een bouwplan wordt behandeld, kijkt u dan op de website www. franekeradeel.nl.

Wij attenderen u er op dat tegen een aanvraag om bouwvergunning geen bezwaarschrift kan worden ingediend. Een bezwaarschrift kan pas worden ingediend na het verlenen van de bouwvergunning.

Verleende vergunningen 16-10-2008 t/m 22-10-2008

Reguliere bouwvergunningen

* Achlumervaart in Achlum plaatsen van 4 stuks stalten (waterstoepen) 2008-10-17

* Sexbierumerweg 7 t/m 23 te Franeker bouwen van 5 erftoegangsbruggen 2008-10-20

* Siccamastraat 40 te Herbaijum veranderen/vergroten van een woning en garage

* 2008-10-21

* De Kampen 7 te Sexbierum bouwen van een kap op de garage 2008-10-21

* Sexbierumerweg 25 te Franeker bouwen van een erftoegangsbrug 2008-10-21

* Sexbierumerweg naast huisnr 23 te Franeker bouwen van een fiets-/voetgangersbrug 2008-10-21

* Sexbierumerweg 27 te Franeker bouwen van een erftoegangsbrug 2008-10-21

* Griene Dyk 7 te Firdgum vergroten van een schuur (praktijkruimte) 2008-10-21

* Sint Martiniplantsoen 43 te Franeker aanbrengen van een reclamebord (legaliseren) 2008-10-22

Lichte bouwvergunning

* Spaarbankstraat 39 te Franeker vergroten van de berging 2008-10-20

Reguliere bouwvergunning 2e fase

* P J Troelstrastraat 24 te Franeker vergroten van een schoolgebouw 2008-10-17

* Holwardastraat 22 en Hubertstraat 19A te Franeker bouwen van 2 woningen met 3 garages 2008-10-20

Sloopvergunning

* Adelenstrjitte 28 te Sexbierum slopen van een garage/schuur 2008-10-21

Indien u het niet eens bent met één van bovengenoemde besluiten, kunt u binnen zes wekenna verzending van dit besluit een schriftelijk en gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB te Franeker. Het bezwaarschrift dient tenminste de volgende onderdelen te bevatten: naam en adres van de indiener;

* de dagtekening;

* een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht
* de gronden van het bezwaar;

* een ondertekening.

Indien u een bezwaarschrift heeft ingediend, kunt u tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht de President van de Arrondissementsrechtbank te Leeuwarden verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, indien u van mening bent dat de onverwijlde spoed dat, gelet op de betrokken belangen, vereist. Een verzoek om voorlopige voorziening dient u te richten aan de President van de Arrondissementsrechtbank te Leeuwarden, Sector Bestuursrecht, Postbus 1702, 8901 CA te Leeuwarden. Ook dient u een kopie van het bezwaarschrift te overleggen.

Ontheffing

De burgemeester maakt bekend, dat burgemeester en wethouders, naar aanleiding van de aanvraag d.d. 16 september 2008, voornemens zijn met toepassing van artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening binnenplanse ontheffing te verlenen van het geldende bestemmingsplan voor:

* Aanbrengen van een kap aan de Prinses Beatrixstraat 1, 8801 DA te Franeker (t.o. Hertog van Saxenlaan 74, Franeker)

De hierop betrekking hebbende stukken liggen met ingang van 30 oktober 2008 gedurende twee weken voor een ieder tijdens de openingstijden van het gemeentehuis ter inzage bij de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker. Gedurende genoemde termijn kunt u nadere informatie verkrijgen bij de afdeling Bouwen en Milieu (0517-380449).

Tijdens de termijn van terinzageligging van het plan kan iedere belanghebbende schriftelijk dan wel mondeling zijn bezwaar naar voren brengen bij het college burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB FRANEKER. Degene die mondeling zijn bezwaar kenbaar wil maken kan zich, gedurende de termijn van terinzagelegging van het plan, wenden tot de balie van de afdeling Bouwen en Milieu (tel. 0517 - 380449).

Ontheffing en doorbreken aanhoudingsplicht

De burgemeester maakt bekend, dat burgemeester en wethouders, voornemens zijn:

- met toepassing van artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening ontheffing te verlenen van het geldende bestemmingsplan;
- met toepassing van artikel 59, kid 3 van de Woningwet de aanhoudingspicht ex artikel 50, lid 1 van de Woningwet te doorbreken en

- lichte bouwvergunning te verlenen voor:

* het oprichten van een berging (legalisatie) op het perceel Kiesterzijl 5, 8801 PH te Franeker.

Op grond van het bepaalde in artikel 3.24 van de Wet ruimtelijke ordening, artikel 50, lid 4 van de Woningwet en artikel 46, lid 4 van de Woningwet liggen de hierop betrekking hebbende stukken met ingang van 30 oktober 2008 gedurende zes weken voor een ieder tijdens de openingstijden van het gemeentehuis ter inzage bij de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker. Gedurende genoemde termijn kan een ieder zijn/haar zienswijze naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB FRANEKER.

Gedurende de termijn dat het plan ter inzage ligt kunt u aan de balie van de afdeling Bouwen en Milieu nadere informatie verkrijgen en/of uw zienswijzen mondeling naar voren brengen, of telefonisch op nummer 0517-380449.

Ontwerpbesluit monumentenaanvraag

Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat er een aanvraag voor een monumentenvergunning is binnengekomen van:
* Vereniging Hendrick de Keyser voor het schilderen van het exterieur van het pand op het perceel Eise Eisingastraat 2, 8801 KE te Franeker;

* Gemeente Franekeradeel voor het vervangen van vier ankerpalen en een leuning van de Vlietsterbrug (gesitueerd tussen Vliet 2 en 3) te Franeker.

Wij zijn voornemens de gevraagde vergunning onder voorwaarden te verlenen.

De aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijlagen, liggen met ingang 30 oktober 2008 voor de duur van zes weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, aan de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker. Op werkdagen liggen de stukken van 8:30 tot 12:00 uur ter inzage en op woensdags van 8:30 tot 16:30 uur en eventueel buiten de genoemde tijden, na telefonisch verzoek, op afspraak.

Gedurende de termijn van terinzagelegging kan een ieder gemotiveerd zijn/haar zienswijzen schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 58, 8800 AB Franeker.

Tevens kan een ieder gedurende deze termijn aan de balie van de afdeling Bouwen en Milieu nadere informatie verkrijgen en/of mondeling zienswijzen naar voren brengen en/of verzoeken om een gelegenheid tot een gedachtewisseling over het ontwerpbesluit of telefonisch bij mevrouw I. den Haring van de afdeling Bouwen en Milieu op nummer 0517-380439.

Een afschrift van de zienswijze zal worden verzonden aan de aanvrager. Degene die een zienswijze indient kan door middel van een aparte brief verzoeken zijn/haar persoonlijke gegevens niet kenbaar te maken.

Alleen zij die tijdig schriftelijk of mondeling zienswijzen hebben ingediend tegen de ontwerpbeschikking kunnen later beroep instellen bij de Raad van State, tenzij wordt aangetoond dat men redelijkerwijs niet eerder in staat is geweest (tijdig) zienswijzen in te brengen dan wel dat de definitieve besluitvorming afwijkt van het ontwerpbesluit.

Verleende vrijstellingen

Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij bij besluit van 14 oktober 2008 hebben besloten om met toepassing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan "Tzum", ten behoeve van:
* De herinrichting van het (huidige) kaatsveld te Tzum ten behoeve van de bouw van 18 woningen.

Voor belanghebbenden bestaat de mogelijkheid tegen het besluit van het college binnen zes weken na de dag van bekendmaking van het besluit een beroepschrift in te dienen bij de Rechtbank Leeuwarden, sector bestuursrecht, Postbus 1702, 8901 CA, Leeuwarden (tel.058-2341555). Het beroepschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
* naam en adres van de indiener;

* de dagtekening;

* een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht;
* de gronden van het beroep.

Ook dient u, indien mogelijk, een afschrift van het besluit waarop het geschil betrekking heeft te overleggen. De indiener van het beroepschrift is tevens griffierecht verschuldigd. Het indienen van een beroepschrift schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht. Als beroep is ingesteld, is indien - gelet op de betrokken belangen onverwijlde spoed dat vereist - het eveneens mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank. In dat geval is een extra recht verschuldigd.

Alleen zij die tijdig (schriftelijk) of mondeling zienswijzen hebben ingediend tegen de ontwerp-beschikking kunnen later beroep instellen bij de Rechtbank, tenzij wordt aangetoond dat men redelijkerwijs niet in staat is geweest (tijdig) zienswijzen in te brengen danwel dat het definitieve besluit afwijkt van het ontwerp-besluit.

Vrijstelling

De burgemeester maakt bekend, dat burgemeester en wethouders, voornemens zijn:
met toepassing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan voor:

* het geheel veranderen, vernieuwen en vergroten van een woonhuis aan de Hoofdweg 23, 8814 JW, te Zweins.

Op grond van het bepaalde in artikel 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening liggen de hierop betrekking hebbende stukken met ingang van 30 oktober 2008 gedurende zes weken voor een ieder tijdens de openingstijden van het gemeentehuis ter inzage bij de balie van de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker. Gedurende genoemde termijn kan een ieder zijn/haar zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB Franeker.

Gedurende de termijn dat het plan ter inzage ligt kunt u aan de balie van de afdeling Bouwen en Milieu nadere informatie verkrijgen en/of uw zienswijzen mondeling naar voren brengen, of telefonisch op nummer 0517-380449.

Melding Wet milieubeheer "Intrekken vergunning Wet milieubeheer"

Het college van burgemeester en wethouders maakt overeenkomstig artikel 8.19 Wet milieubeheer bekend, dat zij van:
* Post Oliemaatschappij BV aan de Burgemeester Dijkstraweg 1 te Franeker, voor het plaatsen van een nieuwe 50 m3 dieseltank en de vervanging van de oliebenzine afscheider

een 8:19 melding Wet milieubeheer hebben geaccepteerd.

De voorgenomen wijziging heeft geen gevolgen voor het milieu.

De hierop betrekking hebbende stukken liggen met ingang vanaf 30 oktober 2008 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage bij de balie van de afdeling Bouwen en Milieu van de gemeente Franekeradeel, Harlingerweg 18 te Franeker. Op alle werkdagen van 8.30 tot 12.00 uur en woensdags van 8.30 tot 16.30 uur en buiten de openingstijden op afspraak na telefonisch verzoek. Gedurende de eerder genoemde periode kan een ieder schriftelijk bezwaren indienen.

Gemotiveerde bezwaren kunnen door belanghebbenden binnen zes weken na publicatie schriftelijk worden ingediend bij het college van Burgemeester en wethouders van Franekeradeel, Postbus 58, 8800 AB FRANEKER. Degene die bezwaar indient kan verzoeken zijn/haar persoonlijke gegevens niet kenbaar te maken.

Alleen zij die tijdig bezwaar hebben gemaakt tegen de melding kunnen later beroep instellen bij de Raad van State, tenzij wordt aangetoond dat men redelijkerwijs niet eerder in staat is geweest (tijdig) bezwaren in te dienen dan wel dat de besluitvorming straks afwijkt van de melding.

Wet milieubeheer

Melding
Burgemeester en wethouders maken ingevolge artikel 8.41van de Wet milieubeheer bekend, dat in augustus 2008 een melding is binnengekomen van:

* Post Oliemaatschappij BV, Burgemeester Dijkstraweg 1 te Franeker. Een melding op grond van het Activiteitenbesluit, betreffende de opslag van brandstof in ondergrondse tanks.

Omdat bovengenoemde besluiten gebaseerd zijn op algemeen geldende regels en voorschriften (8.40 amvb's ) die het milieu beschermen, bestaat er geen mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen en het instellen van beroep. Voor nadere informatie kunt u terecht bij de afdeling Bouwen en Milieu, Harlingerweg 18 te Franeker

Franeker, 29 oktober 2008.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
T. Twerda, loco-burgemeester.
H.J.J. de Jong, secretaris.