Waterschap Zeeuwse Eilanden

fusie Zeeuwse waterschappen

Raamwerk plan van aanpak fusie Zeeuwse waterschappen

Op dinsdag 28 oktober heeft het bestuurlijk overleg (dagelijks besturen van waterschap Zeeuws-Vlaanderen en waterschap Zeeuwse Eilanden) het raamwerk voor het plan van aanpak voor een fusie van de Zeeuwse waterschappen vastgesteld.

Het ambtelijke projectteam gaat nu aan de slag om het raamwerk uit te werken tot een compleet plan van aanpak. Eind november moet het gereed zijn. In het raamwerk komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod: uitgangspunten voor een succesvol verloop van het fusieproces, de structuur en inrichting van de projectorganisatie en de aanpak van het fusieproces op hoofdlijnen.

Als uitgangspunt is bijvoorbeeld genoemd dat het belangrijk is dat er tijdens het proces sprake is van gelijkwaardigheid. Elk van de twee waterschappen heeft een optimale en gelijkwaardige inbreng bij het tot stand komen van het nieuwe waterschap. Belangrijk is dat de mening van de twee waterschappen even serieus genomen wordt. Andere voorbeelden van uitgangspunten zijn dat pragmatisme en zorgvuldigheid de basis vormen voor de gewenste houding van de twee waterschappen en dat communicatie en informatieverstrekking veel aandacht krijgen.

De projectorganisatie bestaat uit de volgende onderdelen:


1. Het bestuurlijk overleg bestaat uit de leden van de twee dagelijks besturen. Dijkgraaf Gosselaar van Zeeuwse Eilanden is voorzitter van dit overleg.

2. De stuurgroep bestaat uit vijf leden: dijkgraaf De Graaf en de heren Almekinders en Steijaert van Zeeuws-Vlaanderen en de heren Hoekman en Mol van Zeeuwse Eilanden. Dijkgraaf De Graaf is voorzitter van de stuurgroep.

3. Het projectteam bestaat uit Jack Dekker (secretaris van Zeeuws-Vlaanderen), Ko Nieskens (sectorhoofd Middelen van Zeeuws-Vlaanderen), Jan Dees (directeur Water van Zeeuwse Eilanden) en Joan de Visser (secretaris-direceur van Zeeuwse Eilanden). Joan de Visser is voorzitter van het projectteam.
4. Voor advies en instemming over rechtspositionele zaken die een verband hebben met de fusie, wordt een Bijzonder Georganiseerd Overleg (BGO) ingesteld. In het BGO komen onder andere leden van de algemene vergaderingen en de beide dijkgraven te zitten. In verband met de waterschapsverkiezingen vindt de samenstelling van het BGO plaats in januari 2009.

5. Er wordt op korte termijn een Bijzondere Ondernemingsraad (BOR) ingesteld. De samenstelling is nog niet bekend.
6. Ambtelijke werkgroepen voeren de werkzaamheden uit om tot een fusie te komen. Iedere werkgroep krijgt een voorzitter en een secretaris. Het projectteam stelt na het vaststellen van het definitieve plan van aanpak de werkgroepen samen en wijst de voorzitters en secretarissen aan. Bij de samenstelling kijkt het projectteam naar de benodigde competenties voor het uitvoeren van de werkzaamheden en een evenredige vertegenwoordiging over de waterschappen.

Aanpak van het fusieproces

De komende periode zal bestuurlijk worden aangegeven hoe het nieuwe waterschap eruit zal zien en waar het aan moet voldoen. Daarnaast moet tijdens het fusieproces een groot aantal onderwerpen uitgewerkt worden door werkgroepen. Al die onderwerpen krijgen een plaats in het plan van aanpak.

Planning

Een van de eerste stappen die het projectteam nu gaat zetten, is het maken van een planning voor de werkzaamheden. Over een maand is hier waarschijnlijk meer over bekend.

Terneuzen/Middelburg, 28 oktober 2008

waterschapkantoorwszv.jpg (4 Kb)

kantoornaam.jpg (212 Kb)
© Waterschap Zeeuwse Eilanden