Waterschap Zeeuwse Eilanden
fusie Zeeuwse waterschappen
Raamwerk plan van aanpak fusie Zeeuwse waterschappen
Op dinsdag 28 oktober heeft het bestuurlijk overleg (dagelijks
besturen van waterschap Zeeuws-Vlaanderen en waterschap Zeeuwse
Eilanden) het raamwerk voor het plan van aanpak voor een fusie van de
Zeeuwse waterschappen vastgesteld.
Het ambtelijke projectteam gaat nu aan de slag om het raamwerk uit te
werken tot een compleet plan van aanpak. Eind november moet het gereed
zijn. In het raamwerk komen onder andere de volgende onderwerpen aan
bod: uitgangspunten voor een succesvol verloop van het fusieproces, de
structuur en inrichting van de projectorganisatie en de aanpak van het
fusieproces op hoofdlijnen.
Als uitgangspunt is bijvoorbeeld genoemd dat het belangrijk is dat er
tijdens het proces sprake is van gelijkwaardigheid. Elk van de twee
waterschappen heeft een optimale en gelijkwaardige inbreng bij het tot
stand komen van het nieuwe waterschap. Belangrijk is dat de mening van
de twee waterschappen even serieus genomen wordt. Andere voorbeelden
van uitgangspunten zijn dat pragmatisme en zorgvuldigheid de basis
vormen voor de gewenste houding van de twee waterschappen en dat
communicatie en informatieverstrekking veel aandacht krijgen.
De projectorganisatie bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Het bestuurlijk overleg bestaat uit de leden van de twee dagelijks
besturen. Dijkgraaf Gosselaar van Zeeuwse Eilanden is voorzitter
van dit overleg.
2. De stuurgroep bestaat uit vijf leden: dijkgraaf De Graaf en de
heren Almekinders en Steijaert van Zeeuws-Vlaanderen en de heren
Hoekman en Mol van Zeeuwse Eilanden. Dijkgraaf De Graaf is
voorzitter van de stuurgroep.
3. Het projectteam bestaat uit Jack Dekker (secretaris van
Zeeuws-Vlaanderen), Ko Nieskens (sectorhoofd Middelen van
Zeeuws-Vlaanderen), Jan Dees (directeur Water van Zeeuwse
Eilanden) en Joan de Visser (secretaris-direceur van Zeeuwse
Eilanden). Joan de Visser is voorzitter van het projectteam.
4. Voor advies en instemming over rechtspositionele zaken die een
verband hebben met de fusie, wordt een Bijzonder Georganiseerd
Overleg (BGO) ingesteld. In het BGO komen onder andere leden van
de algemene vergaderingen en de beide dijkgraven te zitten. In
verband met de waterschapsverkiezingen vindt de samenstelling van
het BGO plaats in januari 2009.
5. Er wordt op korte termijn een Bijzondere Ondernemingsraad (BOR)
ingesteld. De samenstelling is nog niet bekend.
6. Ambtelijke werkgroepen voeren de werkzaamheden uit om tot een
fusie te komen. Iedere werkgroep krijgt een voorzitter en een
secretaris. Het projectteam stelt na het vaststellen van het
definitieve plan van aanpak de werkgroepen samen en wijst de
voorzitters en secretarissen aan. Bij de samenstelling kijkt het
projectteam naar de benodigde competenties voor het uitvoeren van
de werkzaamheden en een evenredige vertegenwoordiging over de
waterschappen.
Aanpak van het fusieproces
De komende periode zal bestuurlijk worden aangegeven hoe het nieuwe
waterschap eruit zal zien en waar het aan moet voldoen. Daarnaast moet
tijdens het fusieproces een groot aantal onderwerpen uitgewerkt worden
door werkgroepen. Al die onderwerpen krijgen een plaats in het plan
van aanpak.
Planning
Een van de eerste stappen die het projectteam nu gaat zetten, is het
maken van een planning voor de werkzaamheden. Over een maand is hier
waarschijnlijk meer over bekend.
Terneuzen/Middelburg, 28 oktober 2008
waterschapkantoorwszv.jpg (4 Kb)
kantoornaam.jpg (212 Kb)
© Waterschap Zeeuwse Eilanden