Waterschap Zuiderzeeland
invloed op begroting Waterschap Zuiderzeeland voor 2009
Nieuwe Waterschapswet van grote invloed op begroting Waterschap
Zuiderzeeland voor 2009
De Algemene Vergadering van Waterschap Zuiderzeeland buigt zich in
haar vergadering van 28 oktober over de begroting voor 2009. In het
voorstel van het college van Dijkgraaf en Heemraden, het dagelijks
bestuur, stijgt de begroting van 64,6 naar 68,8 miljoen euro. De opzet
van de begroting en ook de tariefverdeling die daarmee samenhangt
verandert ingrijpend. Dit komt door de nieuwe Waterschapswet die per
2009 ingaat.
De nieuwe Waterschapswet verplicht de waterschappen te werken met
meerjarenbegrotingen. De meerjarenbegrotingen hebben een
programmatische opzet. Hierbij bepaalt het bestuur een aantal
programma's en stelt het de doelen vast die het daarbij wil bereiken.
Waterschap Zuiderzeeland heeft gekozen voor de programma's veiligheid,
voldoende water en schoon water. Alle activiteiten en maatregelen van
het waterschap dragen er aan bij dat de doelen gehaald kunnen worden.
De meerjarenbegroting laat zien wat over een periode van vier jaar de
kosten zijn om die doelen te halen. De kosten voor het eerste jaar
zijn daarbij concreter dan die van het laatste jaar. De Algemene
Vergadering stelt de meerjarenbegroting elk jaar opnieuw vast voor de
komende vier jaar.
De voorgestelde begroting voor 2009 stijgt met 7% naar 68,8 miljoen
euro. Een deel van deze stijging komt door autonome ontwikkelingen als
CAO-afspraken, inflatie en groei van het gebied. Daarnaast is de
reserve positie inmiddels binnen de gestelde bandbreedte waardoor dit
jaar minder een beroep kan worden gedaan op de reserves. Een ander
deel komt voort uit eerdere besluiten van de Algemene Vergadering. Zo
zet Waterschap Zuiderzeeland de lijn uit 2008 voort, dat het meer werk
in de stedelijke gebieden gaat doen.
Kostentoedeling
De nieuwe Waterschapswet verplicht niet alleen tot het hanteren van
meerjarenbegrotingen. Ook introduceert het nieuwe belastingsoorten en
laat het oude vervallen. Daarnaast stelt het een nieuwe
kostentoedeling verplicht. Zo gaan de Ingezetenenomslag en de Omslagen
gebouwd en ongebouwd over in vier verschillende Watersysteemheffingen:
Ingezetenen, Gebouwd, Ongebouwd en Natuur.
De verdeling van de watersysteemheffing over de vier categorieën gaat
via de nieuwe kostentoedeling. Hierbij wordt eerst het percentage voor
Ingezetenen bepaald aan de hand van de bevolkingsdichtheid. De
verdeling daarna over de andere drie categorieën gebeurt aan de hand
van de economische waarde van gronden en gebouwen. Omdat het grootste
deel van de waarde van alle onroerende zaken in het beheersgebied in
woningen en gebouwen zit, betaalt de categorie Gebouwd het grootste
deel van de kosten. Globaal gesproken gaan eigenaren van gebouwen en
ongebouwde gronden meer waterschapslasten betalen en natuur en
bewoners van huurhuizen veel minder. Waterschap Zuiderzeeland maakt in
2008 overigens al een tussenstap naar de methode Delfland, om de
hoogte van de overgang per 2009 te beperken.
De kosten voor de Zuiverings- en de Verontreinigingsheffing vallen
niet onder de kostentoedeling. Hier bepaalt het aantal
vervuilingseenheden in het gebied, wat de prijs is per eenheid, en dus
wat iemand voor deze heffing betaalt.
De voorgestelde begroting voor 2008 laat zien wat de gevolgen zijn
voor een aantal veel voorkomende gezins- en bedrijfssituaties in
Flevoland. Een gemiddeld agrarisch bedrijf van 30 hectare betaalt in
2009 ongeveer EUR 3005, terwijl dat in 2008 nog EUR 2340 is. Een
soortgelijk bedrijf van 50 hectare gaat van ongeveer EUR 3630 in 2008
naar EUR 4735 in 2009.
Een gezin met eigen woning van EUR 250.000 betaalt in 2008 afgerond
EUR 354 en in 2009 EUR 379. Een gezin dat huurt gaat minder betalen:
in 2009 EUR 246. In 2008 is dat nog EUR 262. Daarnaast heeft
Waterschap Zuiderzeeland sinds 2008 een verruimd kwijtscheldingsbeleid
in overeenstemming met de regeling die gemeenten hanteren.
Komende jaren
De tarieven van Waterschap Zuiderzeeland voor 2007 en 2008, en de
voorgestelde tarieven voor 2009 vertonen grote schommelingen. Ook al
komt dit voor een groot deel door ontwikkelingen van buitenaf, toch
begrijpt Waterschap Zuiderzeeland dat veel Flevolanders hierdoor een
vreemd beeld kunnen krijgen van het waterschap. Naar het zich laat
aanzien, zullen dergelijke schommelingen na 2009 voorlopig niet
voorkomen. Hierdoor kunnen mensen en bedrijven een evenwichtiger beeld
krijgen van wát zij aan het waterschap betalen en hoe dat bedrag zich
ontwikkelt.
© Waterschap Zuiderzeeland
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||
|||||||||||||||||| |||||||||||||||||| ||||||||||||||||||