abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
28 oktober 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
V&W/DGMo-2008/3155 2080901330
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Cramer heeft gesteld over voorschriften bij
calamiteiten.
1. Kent u het bericht "Storing hindert treinverkeer"?1
1. Ja.
2. Klopt het dat de reizigers in een van de gestrande treinen (Intercity Zwolle-Amersfoort,
vertrektijd 16:16 uur) pas na ongeveer vier en half uur zijn teruggesleept naar Zwolle en er
in deze tijd geen voedsel en drinken is verstrekt terwijl het rond etenstijd was?
2. Er zijn op 19 september in totaal drie treinen gestrand vanwege een breuk in de
bovenleiding. Omdat de bovenleiding op de treinen lag moest er zeer zorgvuldig
gehandeld worden bij het spanningsloos maken van de treinen. Vervolgens is gekeken of
de treinen verder konden of dat de reizigers veilig uit de treinen konden worden gehaald.
Voor twee treinen heeft dit geresulteerd in opvang van de reizigers en het vervoer van de
reizigers met bussen. Voor de derde trein, waaraan u refereert, was besloten dat deze niet
ontruimd mocht worden, maar terug moest worden gesleept naar Zwolle. Dit duurde
helaas langer dan verwacht. Deze derde trein is om 16.37 uur gestrand en is om 19.35 uur
weer gaan rijden. Terecht is gekozen voor veiligheid voor alles. Dit heeft echter wel geleid
1 De Stentor, 19 september 2008
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
V&W/DGMo-2008/3155
tot een voor de reizigers aanzienlijke vertraging van ongeveer 3 uur tot de trein kon
terugrijden. Het artikel in de Stentor spreekt ten onrechte van 4 uur en 30 minuten.
Het is juist dat de reizigers in deze trein gedurende hun lange wachttijd niet zijn voorzien
van eten en drinken. NS heeft mij geïnformeerd dat er bij twee van de drie treinen wel
eten en drinken is verstrekt maar dat er juist bij de laatste trein, met de langste wachttijd,
iets is misgegaan. NS betreurt de situatie en zal de gebeurtenissen op 19 september
evalueren om te bezien waar het precies is misgelopen.
3. Deelt u de mening dat het onacceptabel is dat reizigers zo lang vastzitten zonder
verstrekking van voedsel en drinken?
3. Ja, zowel NS als ik vinden dat reizigers die met lange wachttijden geconfronteerd
worden zoveel mogelijk moeten worden tegemoetgekomen. In de beschreven situatie is
dat met één van de gestrande treinen niet goed gegaan. Zoals als gezegd zal NS de
situatie uitgebreid evalueren, maar incidenten als deze kunnen nooit helemaal voorkomen
worden. NS heeft mij laten weten dat zij alle reizigers die in deze situatie terecht zijn
gekomen en zich bij NS melden zullen compenseren.
4. Zijn er voorschriften t.a.v. de tijd waarbinnen in dit soort situaties de stroom van de
bovenleiding moet worden gehaald, alternatief vervoer geboden moet worden en eten en
drinken aangeboden moeten worden aan reizigers? Zo neen, bent u bereid deze
voorschriften in overleg met de vervoerders op te stellen?
4. Er zijn geen voorschriften ten aanzien van de tijd waarbinnen in dit soort situaties de
stroom van de bovenleiding moet worden gehaald. Direct na het voorval wordt bepaald in
welke gebieden de spanning uitgeschakeld moet worden. Mocht dit niet direct duidelijk
zijn dan wordt er besloten om "ruim uit te schakelen". Dit houdt in dat het gehele
spoorgebied spanningloos wordt gemaakt. Er zijn versperringsmaatregelen waarin wordt
beschreven welke maatregelen er genomen moeten worden op het gebied van
treinkeringen en alternatief vervoer. Deze maatregelen worden door ProRail opgesteld in
samenwerking met NS en worden regelmatig bijgewerkt, bijvoorbeeld naar aanleiding van
aanpassingen in de infrastructuur.
Tijdens ontregelingen is de Operationeel Manager van het gebied waarin iets gebeurt de
regisseur als het gaat om het belang van de klanten. Hierbij gaat het om zaken als
informatie, alternatief vervoer, bemensing (zorgen dat de geraakte reiziger zo snel
mogelijk door een mens wordt geholpen), faciliteiten (beschutting, wachtruimte, drinken,
eten, toilet, enz.), en genoegdoening. In de praktijk, zo ook tijdens deze verstoring,
betekent dit dat de Operationeel Manager opdracht geeft aan het Medewerkers Contact
Centrum om daar waar dat fysiek kan reizigers die gestrand zijn of zullen stranden te
voorzien van iets te drinken of iets te eten. Het Reizigershandvest van NS schrijft voor dat
er na 90 minuten drinken moet worden verstrekt en na 180 minuten eten. NS gaat
overigens over tot activering van de koffieregeling wanneer verwacht wordt dat het
onderhoud langer dan 90 minuten gaat duren. In dit specifieke geval is dat bij twee van de
---
V&W/DGMo-2008/3155
drie gestrande treinen gedaan (ook is op de stations waar een Kiosk of Wizzl is, gratis
koffie en thee verstrekt), maar bij de derde trein is dit helaas niet gelukt.
NS heeft besloten om extra aandacht te besteden aan reizigers die dit soort incidenten
overkomt door te zorgen dat er een voorraad contactkaarten in treinen aanwezig is. Op
deze kaarten kunnen reizigers, als het toch een keer mis gaat en reizigers vanwege
veiligheid lang in een trein moeten blijven, hun gegevens achterlaten zodat NS naderhand
kan zorgen voor persoonlijke aandacht.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat