Trimbos-instituut

PERSBERICHT

GGZ volop in beweging; cliënt weet weg naar GGZ te vinden

Utrecht, 28 oktober 2008. De Nederlandse GGZ biedt een grote verscheidenheid aan zorg, komt door de invoering van de marktwerking nog meer in beweging, maar lijkt ook minder overzichtelijk te worden dan voorheen. De toegankelijkheid van de GGZ is redelijk goed te noemen. Ook allochtonen vinden steeds vaker hun weg. Tevens zijn steeds meer cliënten over het algemeen tevreden over hun behandeling. Dit zijn enkele conclusies uit de eerste drie delen van de Trendrapportages GGZ 2008 van het Trimbos-instituut.

De Trendrapportages GGZ 2008 gaan in op de actuele ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg aan de hand van drie kernthema's: 1. Organisatie, structuur en financiering; 2. Toegang en zorggebruik en 3. Kwaliteit en effectiviteit.

Uit het eerste deel blijkt dat met de intrede van de marktwerking de GGZ als een uniform georganiseerde sector verleden tijd lijkt. Tegelijk is de geestelijke gezondheidszorg als maatschappelijk werkveld meer in beweging dan ooit tevoren. Er is een overzicht opgenomen van de actuele aanbieders- en voorzieningenstructuur. Ook worden de Nederlandse ontwikkelingen in Europees perspectief geplaatst.

In het tweede deel wordt duidelijk dat de toegankelijkheid van de GGZ voor mensen met psychische problemen redelijk goed is in Nederland. Ook maken steeds meer allochtonen gebruik van de GGZ. Vooral Turken en Marokkanen weten steeds beter de weg te vinden. De toegankelijkheid van de GGZ voor mensen met psychische problemen is in Nederland beter dan in de ons omringende landen en de Verenigde Staten. Keerzijde van het feit dat steeds meer Nederlanders een beroep doen op de GGZ, is de groei van wachtlijsten en wachttijden. Om de druk te verminderen wordt gepleit voor een betere differentiatie en een meer gerichte verwijzing van mensen met psychische problemen naar de eerstelijns en tweedelijns GGZ.

In deel drie van de Trendrapportages GGZ worden de eerste landelijke cijfers gepresenteerd over de effectiviteit, de veiligheid en de cliëntgerichtheid. De cijfers laten zien dat steeds meer GGZ-cliënten vinden dat de behandeling leidt tot vooruitgang en meer greep op de problematiek. De meerderheid voelt zich betrokken bij het opstellen van een behandelplan en is tevreden over de hulpverlener. Verbeteringen liggen op het vlak van huisvesting en dagbesteding.

De Trendrapportages GGZ zijn ontstaan op initiatief van het ministerie van VWS. Ze bieden actuele, betrouwbare wetenschappelijke informatie over ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg op basis van bevolkingsonderzoeken, registratiebestanden, onderzoeksliteratuur en beleidsdocumenten. De Trendrapportages GGZ zijn in de plaats van gekomen van en geven een nieuwe invulling aan twee producten van het Trimbos-instituut: het Jaarboek van de Nationale Monitor Geestelijke Gezondheid en Gids GGZ. Voor het ministerie van VWS zijn de Trendrapportages GGZ een belangrijk nieuw instrument in het streven naar een doelmatige, toegankelijke en effectieve geestelijke gezondheidszorg. De komende jaren verschijnen voortgangs- en verdiepingsrapportages.

De Trendrapportages GGZ zijn te bestellen of te downloaden via de website het Trimbos-instituut www.trimbos.nl.