Van Santen Transport Haarlem kiest voor steeds meer MAN vrachtautoâs
(10/28/2008)
Binnen de transportvloot van het Haarlemse kraan- en transportbedrijf
Van Santen ligt het aandeel MAN vrachtautoâs inmiddels bijna op de
helft. In de afgelopen periode leverde MAN truck & bus uit Vianen in
totaal een kleine 25 verschillende voertuigen, waaronder twee TGX Euro
5 zwaar transporttrekkers.
De derde generatie, in de persoon van de broers Marcel en Gert-Jan van
Santen en neef Michel van Santen, leidt het inmiddels 78 jaar
bestaande gelijknamige familiebedrijf in Haarlem. Een concern waar 95
mensen werken en dat bestaat uit meerdere bedrijfsonderdelen. âVanuit
onze vestiging op het Corus terrein verzorgen wij al vele jaren met
meer dan 120 machines (van heftruck, shovels tot zware
wagonduwers-red.) de interne transportmiddelen voor Corus. Ons
bedrijfsonderdeel âTransportâ bestaat naast Van Santen Transport
Haarlem uit Mertens Transport in Roermond. In de jaren zeventig is
daar onze kraanverhuur bijgekomen. Steeds meer opdrachtgevers vroegen
of wij naast het transport ook het hijswerk konden verzorgen. Daarmee
ontstond er een duidelijke vraag die wij met onze grote en kleine
toren-, rups- en telekranen invullen. Omdat het daarbij regelmatig om
staalconstructiemateriaal ging kwam vervolgens de vraag naar mensen
die het montagewerk zouden kunnen doen. Daardoor is destijds de
afdeling montage ontstaanâ, legt algemeen directeur Marcel van Santen
uit.
De leveringen van MAN betreffen verschillende modellen. Het overgrote
deel bestaat uit 4x2 TGX Truck of the Year trekkers, die zowel bij Van
Santen als Mertens voor het transport worden ingezet. Verder is er
sprake van een aantal bakwagens met een eigen autolaadkraan die, al
dan niet met een aanhanger, inzetbaar zijn voor transport èn
hijsklussen. Voor het overige rijdt Van Santen met in de kleur
gespoten voertuigen dedicated voor bedrijven als: Stiho hout en
bouwmateriaal, Barloworld, Crown, Wynmalen Yale en SGB Holland.
Aansprekend binnen het meer dan 50 autoâs tellende wagenpark zijn
zeker de zwaartransporttrekkers, waaronder een MAN TGX 41.680 8x4/4
BBS met een XXL-cabine en aangedreven door een 680 pk sterke Euro 5
achtcilinder motor. Dit vierassige voertuig met een TipMatic, WSK 440
en retarder is geschikt voor treingewichten tot 250 ton. Daarnaast
beschikt Van Santen nu ook over een MAN TGX 41.540 8x4/4 BBS. Deze is
uitgevoerd met een 540 pk Euro 5 diesel en geschikt voor een
treingewicht van 160 ton. Tevens wordt er op dit moment de laatste
hand gelegd aan een MAN TGS 41.480 8x4 BB met verlaagde cabine. Deze
trekkers zullen ondermeer worden ingezet voor het vervoer van
Caterpillar machines in opdracht van Pon Equipment. Afhankelijk van de
te vervoeren objecten beschikt Van Santen over diverse zware
(semi)diepladers van Nooteboom.
Marcel van Santen geeft aan dat er binnen het bedrijf sprake is van
een tweemerken structuur, waar MAN al weer enige tijd deel van
uitmaakt. âDe goede relatie met de verkoopadviseur, maar ook het feit
dat de meeste MANâs hun milieuprestaties nog steeds zonder AdBlue
halen zijn daarin medebepalend geweest.
Het onderhoud aan de voertuigen is middels een onderhoudscontract
volledig uitbesteed aan de MAN vestigingen in Amsterdam en
Maasbrachtâ.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI