BedrijfsautoRAI

Van Santen Transport Haarlem kiest voor steeds meer MAN vrachtautoâs

(10/28/2008)
Binnen de transportvloot van het Haarlemse kraan- en transportbedrijf Van Santen ligt het aandeel MAN vrachtautoâs inmiddels bijna op de helft. In de afgelopen periode leverde MAN truck & bus uit Vianen in totaal een kleine 25 verschillende voertuigen, waaronder twee TGX Euro 5 zwaar transporttrekkers.
De derde generatie, in de persoon van de broers Marcel en Gert-Jan van Santen en neef Michel van Santen, leidt het inmiddels 78 jaar bestaande gelijknamige familiebedrijf in Haarlem. Een concern waar 95 mensen werken en dat bestaat uit meerdere bedrijfsonderdelen. âVanuit onze vestiging op het Corus terrein verzorgen wij al vele jaren met meer dan 120 machines (van heftruck, shovels tot zware wagonduwers-red.) de interne transportmiddelen voor Corus. Ons bedrijfsonderdeel âTransportâ bestaat naast Van Santen Transport Haarlem uit Mertens Transport in Roermond. In de jaren zeventig is daar onze kraanverhuur bijgekomen. Steeds meer opdrachtgevers vroegen of wij naast het transport ook het hijswerk konden verzorgen. Daarmee ontstond er een duidelijke vraag die wij met onze grote en kleine toren-, rups- en telekranen invullen. Omdat het daarbij regelmatig om staalconstructiemateriaal ging kwam vervolgens de vraag naar mensen die het montagewerk zouden kunnen doen. Daardoor is destijds de afdeling montage ontstaanâ, legt algemeen directeur Marcel van Santen uit.

De leveringen van MAN betreffen verschillende modellen. Het overgrote deel bestaat uit 4x2 TGX Truck of the Year trekkers, die zowel bij Van Santen als Mertens voor het transport worden ingezet. Verder is er sprake van een aantal bakwagens met een eigen autolaadkraan die, al dan niet met een aanhanger, inzetbaar zijn voor transport èn hijsklussen. Voor het overige rijdt Van Santen met in de kleur gespoten voertuigen dedicated voor bedrijven als: Stiho hout en bouwmateriaal, Barloworld, Crown, Wynmalen Yale en SGB Holland.

Aansprekend binnen het meer dan 50 autoâs tellende wagenpark zijn zeker de zwaartransporttrekkers, waaronder een MAN TGX 41.680 8x4/4 BBS met een XXL-cabine en aangedreven door een 680 pk sterke Euro 5 achtcilinder motor. Dit vierassige voertuig met een TipMatic, WSK 440 en retarder is geschikt voor treingewichten tot 250 ton. Daarnaast beschikt Van Santen nu ook over een MAN TGX 41.540 8x4/4 BBS. Deze is uitgevoerd met een 540 pk Euro 5 diesel en geschikt voor een treingewicht van 160 ton. Tevens wordt er op dit moment de laatste hand gelegd aan een MAN TGS 41.480 8x4 BB met verlaagde cabine. Deze trekkers zullen ondermeer worden ingezet voor het vervoer van Caterpillar machines in opdracht van Pon Equipment. Afhankelijk van de te vervoeren objecten beschikt Van Santen over diverse zware (semi)diepladers van Nooteboom.

Marcel van Santen geeft aan dat er binnen het bedrijf sprake is van een tweemerken structuur, waar MAN al weer enige tijd deel van uitmaakt. âDe goede relatie met de verkoopadviseur, maar ook het feit dat de meeste MANâs hun milieuprestaties nog steeds zonder AdBlue halen zijn daarin medebepalend geweest.

Het onderhoud aan de voertuigen is middels een onderhoudscontract volledig uitbesteed aan de MAN vestigingen in Amsterdam en Maasbrachtâ.

The European Road Transport Show 2007