Nationale Ombudsman
Den Haag, 28 oktober 2008
Nationale ombudsman onderzocht opschoonactie RDW
De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, heeft vandaag vier
rapporten uitgebracht over de 'opschoonactie' van de Dienst Wegverkeer
(RDW). Eerder dit jaar ontving hij bijna 90 klachten van mensen die
plotseling geconfronteerd werden met boetes. Die boetes kregen zij
omdat zij geen geldige APK hadden voor auto's die zij al jarenlang
niet meer in hun bezit hadden. Deze mensen stonden buiten hun weten
nog geregistreerd als eigenaar van de auto's. De Nationale ombudsman
heeft kritiek op deze manier van handelen. Hij vindt het niet juist
dat de RDW mensen niet eerst de gelegenheid heeft gegeven om de
geregistreerde gegevens te controleren en te wijzigen. De RDW heeft
dit positief opgepakt.
De RDW beheert het kentekenregister, het verzekeringsregister en het
APK-register. Door registervergelijking kan de RDW vaststellen of de
houder van een bepaald kenteken aan de APK en de
motorrijtuigenbelasting heeft voldaan. Deze registervergelijking vond
in het verleden steekproefsgewijs plaats. Vanaf 2007 is er een
100%-controle. De RDW stuurt vanaf dan voor APK-overtredingen geen
voorafgaande brief meer, zodat mensen vaak tot hun verrassing direct
een boete krijgen. Wanneer zij bij de RDW aan de bel trekken, blijkt
dat zij buiten hun weten nog geregistreerd staan als kentekenhouder
van een auto die inmiddels al jaren niet meer in hun bezit is. Deze
registratie wordt op verzoek van de gedupeerden gewijzigd, maar de
opgelegde boete blijft in stand, omdat het kenteken op de datum van de
overtreding nog wel op hun naam stond. Na signalen uit de media en van
het Juridisch Loket heeft de Nationale ombudsman gedupeerden
opgeroepen zich te melden. Daarop zijn bijna 90 klachten over de RDW
ontvangen.
Onderzoek naar boetebeslissing
Op verzoek van de Nationale ombudsman heeft de RDW constructief
meegewerkt aan het vinden van een oplossing. In een groot deel van de
gevallen heeft de RDW aan het openbaar ministerie verzocht om
correctie van de boetebeslissing, waarna de boete kwam te vervallen.
Een correctieverzoek vond niet in alle gevallen plaats. Het onderzoek
van de Nationale ombudsman richtte zich op de vraag wanneer de
correctie van de boetebeslissing noodzakelijk was. Aan de hand van
vier gevallen heeft de Nationale ombudsman deze grens aangegeven: in
twee gevallen was de weigering redelijk in twee andere gevallen niet.
Gelijk beboeten niet behoorlijk
Een man wordt bijvoorbeeld in 2008 volledig verrast met een boete
omdat hij in 1995 niet aan zijn APK-verplichting heeft voldaan.
Inmiddels is de auto waarvoor hij een boete krijgt al dertien jaar
niet meer in zijn bezit: in 1995 heeft hij zijn auto geëxporteerd. Hij
ging ervan uit dat hij niet meer als kentekenhouder stond
geregistreerd. De Nationale ombudsman oordeelt zijn klacht gegrond.
Hij vindt het niet juist dat in dit geval en bij vergelijkbare zaken,
er gedurende een hele lange periode niet tegen de vermeende
overtreding is opgetreden, en vervolgens zonder enige kennisgeving
vooraf, door de overheid direct een boete is opgelegd. Dit terwijl
mensen volledig onwetend zijn dat zij een overtreding hebben begaan.
De ombudsman vindt dat mensen eerst de kans moeten krijgen om de
geregistreerde gegevens te controleren en te wijzigen. Pas daarna kan
vastgesteld worden of er inderdaad sprake is geweest van een
overtreding.
De Nationale ombudsman heeft er met instemming kennis van genomen dat
voor deze meneer en mensen in vergelijkbare situaties alsnog een
correctieverzoek is gedaan. De RDW heeft aan het begin van het
onderzoek van de nationale ombudsman al laten weten de
kentekenregistraties die voor 1 januari 1995 zijn ingeschreven eerst
op juistheid te controleren voordat voor deze kentekens door
registervergelijking zal worden beoordeeld of sprake is van
overtredingen.
Noot voor de redactie,
Nationale Ombudsman