ProRail
Persbericht
28-10-2008
ProRail werkt aan oplossing knelpunt Vechtbrug Weesp
ProRail onderzoekt op dit moment samen met de belangrijkste
belanghebbende organisaties een aantal oplossingen die het knelpunt
Vechtbrug in Weesp voor de periode tussen 2012 en 2020 moeten
oplossen. Dit is noodzakelijk om het toenemende treinverkeer op het
traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (SAAL) na de opening van de
Hanzelijn in 2012 te kunnen verwerken.
Het project Knelpunt Vechtbrug maakt deel uit van het
ProRail-programma Herstelplan spoor 2e fase. In dit programma is
maximaal 70 miljoen euro beschikbaar voor een oplossing van het
knelpunt.
Mede als gevolg van de indienststelling van de nieuwe spoorlijn
Lelystad-Zwolle â de Hanzelijn - in 2012 zal het treinverkeer in de
corridor Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad fors toenemen. In de
periode 2012 tot ongeveer 2020 zal het totale aantal treinen oplopen
tot ongeveer 23 treinen per uur per richting over de Vechtbrug. Een
tijdige oplossing zal dus in 2012 operationeel moeten zijn. En moet
een âhoudbaarheidâ hebben tot ongeveer 2020.
Een situatieschets van de Vechtbrug in Weesp
De passage van de rivier de Vecht in Weesp bestaat uit een spoorbrug.
Twee delen van deze brug zijn vast. Eén deel ervan is beweegbaar. De
brug vormt de kruising tussen de rivier de Vecht en de spoorlijnen
Schiphol-Almere en Amsterdam-Hilversum.
De Vecht is in het zomerseizoen een druk bevaren route voor de
pleziervaart. Het aandeel beroepsvaart is beperkt. Een beperkt deel
van de plezierscheepvaart kan niet onder de vaste bruggen door. In de
huidige situatie gaat het beweegbare deel van de brug buiten de spits
eenmaal per uur open. Het lijkt niet meer mogelijk om na de
indienststelling van de Hanzelijn het huidige patroon van
brugopeningen te bieden. De vraag is dan ook: welke mogelijkheden zijn
er om zowel het treinverkeer als het scheepvaartverkeer in de periode
na indienststelling van de Hanzelijn te accommoderen?
Te onderzoeken oplossingen
Er zijn drie mogelijke oplossingen die nader zullen worden onderzocht:
1. Haalbaarheid aanpassen brugopeningen binnen de dienstregeling SAAL
2012 (of uiterlijk 2014) richting 2020 in relatie tot
scheepvaartverkeer
2. Verkorten (bruto) brugopeningstijd en/of vergroten van de
âdoorlaatbaarheidâ van de brug
3. Haalbaarheid van een âscheepsliftâ onderlangs of bovenlangs de
huidige spoorbrug
Het onderzoek naar deze oplossingen moet leiden tot een
voorkeursscenario.
Het aantal betrokken organisaties is groot. Onder regie van ProRail
zijn al deze partners inmiddels nadrukkelijk betrokken bij het
formuleren van de oplossingsscenarioâs en de beoordelingscriteria.
Bovendien worden zij door ProRail uitgenodigd om informatie en
gegevens aan te leveren.
Planning
ProRail besteedt de periode tot 1 november 2008 aan het betrekken van
de belangrijkste partners bij het onderzoek. Half november dient het
conceptrapport met het voorkeursscenario gereed te zijn voor een
voorlopig akkoord binnen ProRail. Vervolgens wordt dit scenario met de
belangrijkste partners tegen het licht gehouden. Het daarna door
ProRail vast te stellen definitieve rapport met aanbeveling moet begin
december beschikbaar zijn voor de âgerechtigdenâ
(spoorwegondernemingen en regionale overheden) en minister Eurlings.
De activiteiten na begin december 2008 hangen af van de reacties van
deze gerechtigden en de minister.