Gemeente De Ronde Venen
Inwoners aan zet in De Ronde Venen
De gemeente De Ronde Venen breidt de contactmogelijkheden met inwoners
uit. Vanaf dinsdag 28 oktober biedt de gemeentelijke website een
instrument om het tweerichtingsverkeer tussen inwoners en gemeente ook
digitaal te stimuleren. Onder de noemer `Inwoners AanZet' op de
website, kunnen inwoners op eigen initiatief ideeën of plannen
indienen, reageren op een stelling of hun mening geven over
uiteenlopende onderwerpen of beleidsplannen. De naam Inwoners AanZet
geeft enerzijds weer dat de inwoners hier aan zet zijn en anderzijds
dat zij via de site de aanzet kunnen geven tot nieuwe ontwikkelingen.
Al langer is de gemeente De Ronde Venen bezig om inwoners actief te
betrekken bij gemeentelijke onderwerpen. Achterliggende gedachte is om
optimaal gebruik te maken van elkaars ideeën en inbreng. Naast de
traditionele inspraakmogelijkheden, vinden er bijvoorbeeld regelmatig
inloopavonden of inwonersbijeenkomsten plaats en zijn de
gespreksmogelijkheden met gemeenteraadsleden uitgebreid. Op die manier
kunnen inwoners in een vroegtijdig stadium van de planontwikkeling
meepraten over bepaalde onderwerpen en problemen of hun voorkeur
aangeven voor bepaalde oplossingen. Zo is bijvoorbeeld in september
voor de tweede keer `Zeg je zegje' georganiseerd waarin inwoners met
raadsleden kunnen praten. En heeft onlangs een inloopavond over het
sluipverkeer in het plassengebied in Vinkeveen plaatsgevonden. Voordat
de gemeente verschillende maatregelen presenteert, is er op die avond
eerst samen met inwoners gekeken naar de problematiek en gesproken
over de bestemming van het gebied.
Naast het betrekken van inwoners, werkt de gemeente De Ronde Venen ook
continu aan een betere dienstverlening. Zo hanteert de gemeente De
Ronde Venen al sinds 2006 servicenormen. Dit zijn concrete beloften
aan inwoners, bedrijven of instellingen over de gemeentelijke
dienstverlening.
Op dinsdag 28 oktober presenteert wethouder Ingrid Lambregts
(Bestuurlijke vernieuwing en Communicatie & Dienstverlening) alle
servicenormen die de gemeente hanteert. De in totaal 85 servicenormen
komen voort uit het meer inwonergericht maken van de gemeentelijke
werkprocessen. De servicenormen worden gepresenteerd in de centrale
hal van het gemeentehuis en zijn ook gebundeld in een handzaam boekje,
die bezoekers gratis kunnen meenemen.
Tegelijkertijd lanceert wethouder Lambregts het website-onderdeel
Inwoners AanZet. Naast het bevorderen van het rechtstreekse contact
met de inwoners, vormt het website-onderdeel Inwoners AanZet een extra
mogelijkheid om inwoners te betrekken. De website biedt inwoners een
laagdrempelige ingang om hun plannen voor te leggen of hun mening te
geven. De gemeente zorgt er daarna voor dat de informatie bij de
juiste afdeling terecht komt en de reacties verwerkt worden.