Ingezonden persbericht


27 oktober 2008

DE SPAARLAMP IS LELIJK
Eenvoudig energie besparen met mooie verlichting in huis

Eindhoven, Nederland - De perceptie van de consuument over de spaarlamp is in de laatste jaren niet veranderd. Daarom organiseert Philips deze maand de 'Maand van de Spaarlamp'. Recent onderzoek van Philips* toont aan dat consumenten meer voorlichting willen als het gaat om spaarlampen en zich nog niet bewust zijn van het huidige brede portfolio. Sinds Philips in maart de nieuwe range spaarlampen heeft geïntroduceerd, is deze te krijgen in allerlei vormen, wattages en dimbaarheid en is de spaarlamp allang niet meer het lelijke eendje in zijn categorie.

Sfeer
Consumenten weten dat een spaarlamp energiezuinig is, maar het beeld dat de spaarlamp lelijk is is nog niet veranderd in de afgelopen twintig jaar. Uit onderzoek blijkt dat 48% van de Nederlanders de spaarlamp er niet mooi uit vindt zien. De belangrijkste reden dat men geen spaarlampen in bepaalde ruimtes van het huis wil gebruiken, is de perceptie dat spaarlampen niet snel genoeg aangaan (34%) en dat ze niet sfeervol genoeg zijn (17%). Dit beeld is duidelijk achterhaald en Philips wil hier iets aan doen. De spaarlamp heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt en is met de introductie van de nieuwe Philips reeks dit jaar nu vooral meer lifestyle gericht. Deze nieuwe reeks biedt de consument kostenefficiënte, sfeervolle en milieuvriendelijke verlichting in huis.

Energie & besparing
Driekwart van de Nederlanders weet niet hoeveel van hun totale energiejaarrekening aan verlichting besteed wordt. Jaarlijks is dit gemiddeld 14%. Van alle ondervraagden heeft 60% geen idee wat men per jaar aan euro's kan besparen door één gloeilamp te vervangen door één spaarlamp. Gemiddeld is dit tien euro per lichtpunt per jaar. De aanschafkosten van een spaarlamp zijn doorgaans binnen tien maanden terugverdiend. Voor 81% van de ondervraagden is dit een positieve verrassing.

'De maand van de spaarlamp'
De themamaand moet vooroordelen over de spaarlamp de wereld uithelpen en mensen wijzen op een sfeervolle manier om je huis energiezuinig en kostenbesparend te verlichten. 'Er is geen enkele reden meer om thuis geen spaarlampen te gebruiken. Juist in deze tijd zijn spaarlampen een goede investering en leveren al snel en besparing van tien euro per jaar op,' aldus Frank van der Vloed, General Manager Philips Lighting Benelux.

De 'Maand van de Spaarlamp' ging van start bij het ingaan van de wintertijd. Door middel van diverse activiteiten wordt de consument deze maand meer inzicht gegeven in de voordelen van de spaarlamp en het gebruik ervan. Zo wordt de consument door de retailer uitgebreid geïnformeerd over spaarlampen en informeert Philips de consument rechtstreeks via spots in de 'Tikkie Terug' Campagne op RTL , waarbij tips worden gegeven hoe je je huis energiezuiniger kunt verlichten. Ook is Philips partner van de Klimaatcampagne HIER, die de Tikkie Terug Campagne mede mogelijk maakt. HIER is ook blij met het initiatief van Philips. Volgens Sible Schöne van HIER: 'Deze campagne moet een einde brengen aan de vooroordelen over spaarlampen. Als elk bedrijf op deze manier zijn steentje bijdraagt kunnen we samen snel toe naar een beter klimaat.' De nieuwe reeks spaarlampen laat variëteit zien en toont de verschillende sfeereigenschappen. Zo zijn alle spaarlampen uit de EcoClassic en de EcoHalo range volledig dimbaar.


* In opdracht van Philips heeft Ruigrok | Netpanel in september 2008 onderzoek gedaan onder mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 18 t/m 55+ in Nederland

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Philips Nederland
Morven Mackinnon
Tel: +31 40 27 86157
Email: morven.mackinnon@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics
Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merk-belofte van 'sense and simplicity'. Philips heeft wereldwijd circa 128.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 27 miljard in 2007 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.