Ingezonden persbericht


Gamma en Praxis weer beste bouwmarkten

Rotterdam ­ 27 oktober 2008. Ook dit jaar vinden de consumenteen Gamma en Praxis de beste bouwmarkten. Er heeft echter wel een verschuiving plaatsgevonden, vorig jaar vond men Praxis nog het beste, dit jaar is er nauwelijks verschil tussen Gamma en Praxis. Dit blijkt uit het WoonOmnibus onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 585 consumenten.

In tegenstelling tot vorig jaar vinden de consumenten dit jaar Praxis niet meer de beste bouwmarkt. Vorig jaar werd Praxis door 27% genoemd en Gamma door 24%, dit jaar worden de bouwmarkten door respectievelijk 23% en 24% genoemd en liggen dus zeer dicht bij elkaar. De andere bouwmarkten worden beduidend minder vaak genoemd. Hornbach doet het wederom relatief gezien goed als er rekening mee wordt gehouden dat Hornbach verreweg de minste vestigingen heeft en voor consumenten de nabijheid van de bouwmarkt één van de belangrijkste keuzecriteria is.

Karwei voor vrouwen en Gamma en Praxis voor de mannen? Karwei wordt door slechts 5% van de mannen genoemd als beste bouwmarkt, bij de vrouwen is dit percentage beduidend hoger, namelijk 13%. Zowel Praxis als Gamma worden juist vaker door de mannen (respectievelijk 26% en 28%) genoemd als beste bouwmarkt dan door de vrouwen (respectievelijk 21% en 22%).

Breedte assortiment en nabijheid belangrijkste keuzecriteria beste bouwmarkt De breedte van het assortiment (64%), de nabijheid (50%) en de prijs-kwaliteitverhouding (43%) spelen een belangrijke rol bij de keuze van de beste bouwmarkt. De consumenten die Praxis de beste bouwmarkt vinden, geven hiervoor relatief vaak als reden dat het assortiment breed is (70%). De consumenten die Hornbach de beste bouwmarkt vinden, geven dit nog vaker aan (81%). Voor de consumenten die Gamma de beste bouwmarkt vinden is de breedte van het assortiment ook de meest genoemde reden (61%). Verder worden Gamma en Hornbach relatief vaak als beste bouwmarkt genoemd, omdat zij de beste prijs-kwaliteitverhouding hebben (respectievelijk 51% en 52%).

In het bijgevoegde artikel vindt u de resultaten en achtergronden van het uitgevoerde onderzoek, wat mogelijk interessant is voor uw blad of website. U bent natuurlijk vrij om redactionele aanpassingen in de tekst te doen. Indien er andere aanpassingen dan tekstueel gewenst zijn, dan graag in overleg met USP.

Wij verzoeken u vriendelijk, indien u overgaat tot publicatie, ons hiervan een bewijsexemplaar toe te sturen. Mocht u verder nog vragen hebben, dan zijn wij bereikbaar via e-mail en op onderstaand adres.

USP Marketing Consultancy
Max Euwelaan 51
3062 MA Rotterdam

K. Joosten, M.Sc.
Telefoon: 010-2066900
E-mail: joosten@usp-mc.nl
Website: www.usp-mc.nl

Technische achtergrond/verantwoording:
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn 585 online enquêtes afgenomen onder leden van het consumentenpanel DeelUwMening.nl. De enquêtes zijn afgenomen in de maand oktober 2008. Deze vragen waren onderdeel van de WoonOmnibus, waarin elke maand woontrends en woongedrag worden gevolgd. Organisaties hebben elke maand de mogelijkheid vragen in de WoonOmnibus mee te laten lopen, om zaken van tactische aard in kaart gebracht te krijgen. Voor meer informatie over de WoonOmnibus kunt u contact opnemen met Kitty Joosten (joosten@usp-mc.nl/010-2066900).

De vraagstelling die ten grondslag ligt aan dit persbericht is als volgt geweest:
- Wat is volgens u de beste bouwmarkt?

- Waarom is dit volgens u de beste bouwmarkt?