Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Financiële dienstverlener krijgt veel vragen van consumenten

De Hypotheker houdt spreekuur over gevolgen kredietcrisis

Rotterdam, 23 oktober 2008 - 'Als mijn geldverstrekker omvalt, wat gebeurt er dan met mijn spaarhypotheek?' 'Is het slim om nu een huis te kopen, of kan ik beter wachten?' De Hypotheker initieert als eerste financiële dienstverlener een speciaal spreekuur waar alle consumenten terecht kunnen met vragen over gevolgen van de financiële crisis voor bijvoorbeeld hun spaarhypotheek, bankspaarproduct of pensioen. De inloopspreekuren worden gepland tussen maandag 27 oktober en zaterdag 8 november in alle ruim 170 vestigingen.

"We krijgen heel veel vragen. Mensen willen natuurlijk weten wat de kredietcrisis voor hun persoonlijke financiële situatie betekent. En die vraag kun je pas echt goed beantwoorden als je daar even de tijd voor neemt", legt Bas Millenaar, commercieel directeur van De Hypotheker, uit. "Daarom organiseren we deze inloopspreekuren. Iedereen is welkom en kan zijn vragen voorleggen aan onze adviseurs. Aan de hand van de uitslag van onze speciale Kredietcrisis Hypotheektest kan de consument samen met onze adviseur de persoonlijke gevolgen van de crisis vaststellen. Als het nodig blijkt te zijn, wordt er een vervolgafspraak met de adviseur gemaakt."

Uit onderzoek dat is uitgevoerd door Intomart in opdracht van De Hypotheker blijkt dat 62% van de consumenten zich zorgen maakt over een flinke stijging van de hypotheekrente als gevolg van de financiële crisis. En ook dat 51% zich zorgen maakt over hogere maandlasten voor de hypotheek als gevolg van de kredietcrisis. Vorige week activeerde De Hypotheker op haar website www.hypotheker.nl al een rubriek 'Veelgestelde vragen'. Daar loopt het sindsdien storm met bezoekers. Het is nu al een van de best bezochte pagina's van dit jaar op deze website.

Onrust ook aangewakkerd door 'deskundigen'
Millenaar over deze cijfers: "We begrijpen de zorg van hypotheekbezitters. De laatste weken komt er via de media een niet aflatende golf aan negatieve berichten over ons heen. Blijf daar maar eens kalm onder als consument. Wat daarbij zeker niet helpt is dat in radio- en tv-programma's, specifieke vragen van consumenten over hun hypotheek worden voorgelegd aan zogenaamde deskundigen. Veelal scheppen de antwoorden extra verwarring en daar willen we concreet iets aan doen. We willen er juist nu zijn voor de consument die zo ongerust is. Ik denk dat we heel veel onterechte onrust weg kunnen nemen. Dus kom langs op ons inloopspreekuur en dan kijken we naar je persoonlijke situatie."

De inloopspreekuren worden gepland tussen maandag 27 oktober en zaterdag 8 november. Consumenten kunnen dan binnenlopen bij een vestiging bij hen in de buurt. Het exacte tijdstip wordt per vestiging bepaald en via de lokale media bekend gemaakt.

Men kan zich inschrijven via www.hypotheker.nl/kredietcrisis. Daar kan ook alvast de Kredietcrisis Hypotheektest al gedaan worden. De uitslag van die test kan men uitgeprint meenemen naar het inloopspreekuur in de buurt."


- EINDE PERSBERICHT -


Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht