KPMG
Nederlandse bedrijven maken vaker duurzaamheidsverslag
27|10|08 - KPMG onderzocht zowel de G250, de 250 grootste bedrijven
ter wereld, als de qua omzet 100 grootste bedrijven in 22
verschillende landen.
Nederlandse bedrijven maken steeds vaker een duurzaamheidsverslag
waarin zij inzicht geven in de gevolgen van de bedrijfsvoering voor de
gezondheid, de veiligheid en het milieu. Uit periodiek onderzoek van
KPMG Sustainability blijkt dat 60% van de qua omzet 100 grootste
ondernemingen in Nederland een apart duurzaamheidsverslag uitbrengt.
Dit is een stijging van bijna 30% vergeleken met het vorige onderzoek
dat KPMG in 2005 uitvoerde.
Van de bedrijven met een duurzaamheidsverslag heeft 3% het inmiddels
geïntegreerd in het jaarverslag. KPMG onderzocht zowel de G250, de 250
grootste bedrijven ter wereld, als de qua omzet 100 grootste bedrijven
in 22 verschillende landen. Van de G250 blijkt 80% een afzonderlijk
duurzaamheidverslag te produceren. Dit een stijging van 30% vergeleken
met 2005. Van de onderzochte landen blijkt dat bedrijven in Japan het
hoogst scoren op duurzaamheid. Bijna 90% van de onderzochte Japanse
ondernemingen maakt een duurzaamheidverslag, gevolg door
Groot-Brittannië met 84%. Het gemiddelde in de onderzochte landen ligt
op 45%.
In de ranglijst van landen neemt Nederland een vijfde positie in en
moet het Japan, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Canada voor
zich laten. Bedrijven in Roemenië, Denemarken, Mexico en Tsjechië
brengen in beperkte mate een duurzaamheidsverslag uit.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat vooral ethische en economische
overwegingen aan de publicatie van het duurzaamheidsverslag ten
grondslag liggen. Daarnaast speelt de reputatie of de merknaam een
belangrijke rol. "De ethische en economische overwegingen zijn een
bewijs dat de bedrijven zich realiseren dat zij een hoofdrol spelen in
het bijdragen aan een gezonde maatschappij", constateert Wim Bartels,
voorzitter van KPMG's wereldwijde Sustainability praktijk.
"Het belang van ethiek als drijfveer steeg van 53 in 2005 tot 70% in
2008, hetgeen niet zo verwonderlijk is. De afgelopen drie jaar hebben
we wereldwijd te maken gehad met een aantal schandalen op het gebied
van accounting, het milieu, ondernemingsbestuur en mensenrechten. Als
gevolg hiervan is het vertrouwen in het bedrijfsleven afgenomen,
terwijl het belang van duurzaamheid alleen maar is toegenomen."
De onderzochte ondernemingen blijken bovendien steeds meer oog te
hebben voor de diverse stakeholders. Bartels: "De bedrijven hechten
steeds meer waarde aan de relatie met stakeholders en beseffen dat
verslaglegging daarin een belangrijke rol speelt. Consumenten en
werknemers staan bovenaan de lijst en zijn sinds 2005 veel
belangrijker geworden.
Meer dan de helft van de ondernemingen geeft aan een verslag uit te
brengen om de relatie met deze groepen te verbeteren. En ofschoon
slechts 21% van de bedrijven de relatie met de overheid belangrijk
vindt, is dit nog altijd een verdubbeling vergeleken met drie jaar
geleden. Een duidelijk teken dat overheden meer prioriteit geven aan
duurzame ontwikkeling".
De bedrijven vinden het steeds belangrijker dat een onafhankelijke
partij een verslagen beoordeeld. Van de onderzochte ondernemingen laat
40% het duurzaamheidverslag verifiëren door een externe partij. In de
meeste gevallen is dit een externe accountant. In 2005 was dit nog
30%.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
Download het rapport: KPMG International Survey of Corporate
Responsibility Reporting 2008 ( 2,88 MB).
© 2008 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.