Heldere richtlijnen voor het inrichten van beheerorganisaties
De Meern, 27 oktober 2008 - Vanaf 28 oktober 2008 is het boek 'Beheren onder Architectuur' van NGN Press te bestellen bij NGN:
Veel organisaties zijn jaren bezig met het vormgeven van hun beheerorganisatie, door vanaf de werkvloer te kijken wat er fout gaat en vervolgens op basis daarvan verbeteringen door te voeren. Hoewel deze 'bottom-up' benadering een lange tijd goed werkt, is daarmee de inrichting van de beheerorganisatie nog niet optimaal afgestemd op de behoeften van de bedrijfsvoering. Bij een 'top-down' benadering wordt eerst een kader gesteld dat sturing geeft aan de inrichting van de beheerorganisatie. Dit kader bestaat uit beleidsuitgangspunten, architectuurprincipes en architectuur-modellen en is ook van toepassing op de projectorganisatie waarin de projecten worden vormgegeven die beheerd moeten gaan worden.
Het boek 'Beheren onder Architectuur' ondersteunt deze laatste aanpak, door stap voor stap de verschillende aspecten van het richting geven in te vullen. In het eerste deel positioneert de auteur het gedachtegoed van beheren onder architectuur binnen de wereld van de informatievoorzieningsarchitectuur. Het tweede deel beschrijft een stappenplan dat hieraan invulling geeft, aan de hand van diverse best practices en checklists. Het derde deel beschrijft hoe beheren onder architectuur in de organisatie kan worden ingebed. Tot slot wordt in het vierde deel een negental casussen gepresenteerd van organisaties die het aangereikte stappenplan al hebben toegepast.
'Beheren onder Architectuur' van NGN Press is tevens te koop bij de boekhandel en bij online boekverkopers. Het ISBN-nummer is 78-90-81338-011.
Over de auteur
Drs. Ing. Bart de Best RI is vanaf 1985 werkzaam in de ICT. Hij heeft voornamelijk bij de top 100 van het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid gewerkt. Hierbij heeft hij gedurende elf jaar functies vervuld in alle fasen van de systeemontwikkeling, inclusief exploitatie en beheer. De laatste twaalf jaar heeft hij zich toegelegd op het service management vakgebied. Momenteel vervult hij als consultant alle aspecten van de kennislevenscyclus van service management, zoals het schrijven en geven van trainingen aan ICT-managers en service managers; het adviseren van beheerorganisaties bij het richting geven aan de beheerorganisatie, de beheerinrichting, het verbeteren van beheerprocessen, het uitbesteden van (delen van) de beheerorganisatie en het reviewen en auditen van beheerorganisaties. Hij is op zowel HTS-niveau als Universitair niveau afgestudeerd op het beheervakgebied.
Over NGN
NGN, opgericht in 1988, is een professionele en dynamische vereniging van ICT-professionals. Zij stelt zich o.a. tot doel de efficiency van haar leden te vergroten. De activiteiten die NGN organiseert, dragen daar voor een belangrijk deel aan bij. Tot deze activiteiten behoren o.a. het uitgeven van een tweemaandelijks magazine, het uitgeven van boeken en het organiseren van bijeenkomsten zoals themadagen, hands-on workshops en seminars. NGN organiseert ook grotere evenementen, zoals CoNGNes 2009, op 22 januari 2009 (
Contactpersonen voor de pers:
NGN, Ernst Fuld, directeur, email
of
PR bureau MCS, Perlita Fränkel, email