Raad voor de Rechtspraak
Tevredenheid over Rechtspraak stijgt
Den Haag, maandag 27 oktober 2008
Burgers en mensen die beroepsmatig met de rechtspraak te maken hebben
zijn in het algemeen tevreden over de prestaties van de rechtbanken en
hoven. Dat blijkt uit het klantwaarderingsonderzoek dat de dienst
Prisma in de periode 2005-2007 deed binnen de Rechtspraak. Over de
deskundigheid en de onpartijdigheid van de rechter zijn de klanten van
de Rechtspraak beter te spreken dan voorheen, net als over de
motivering en leesbaarheid van beslissingen van de rechter. Maar het
duurt nog steeds te lang eer zaken zijn afgerond, vinden ze.
De afgelopen jaren werkten bijna 4500 professionele partners van de
rechtspraak (advocaten, deurwaarders, officieren van justitie, etc.)
mee aan het onderzoek, en bijna 1400 burgers.
Over de hele linie mag de tevredenheid een stijgende lijn vertonen, de
trend is niet op alle onderzochte punten positief. Zo vinden zowel
professionals als burgers dat het nog steeds te lang duurt eer zaken
zijn afgerond. Alleen de sector kanton van de rechtbanken scoort op
dit punt meer dan 50 procent tevredenheid. Ook laag gewaardeerd wordt
de privacy in de wachtruimten van de gerechtsgebouwen. Maar 25 procent
van de ondervraagden is hierover tevreden.
Verschillen zijn te zien tussen grote rechtbanken, kleine rechtbanken
en de gerechtshoven. Zo scoren de hoven het best op de leesbaarheid
van de beslissing (85 procent tegenover de kleine rechtbanken (84
procent) en de grote gerechten (77 procent)). Op het punt van de
doorlooptijden scoren de hoven het laagst (23 procent, tegenover 47
procent bij de kleine gerechten en 40 procent bij de grote).
Ook zijn er duidelijke verschillen tussen de sectoren binnen de
gerechten. De klanten van de sector bestuursrecht, de
vreemdelingenkamer en belastingrecht zijn duidelijk meer tevreden dan
die van familierecht, handelsrecht, strafrecht en kanton.
Het rapport van Prisma
Bron: Raad voor de rechtspraak
Datum actualiteit: 27 oktober 2008 Naar boven