Raad voor de Rechtspraak


Tevredenheid over Rechtspraak stijgt

Den Haag, maandag 27 oktober 2008

Burgers en mensen die beroepsmatig met de rechtspraak te maken hebben zijn in het algemeen tevreden over de prestaties van de rechtbanken en hoven. Dat blijkt uit het klantwaarderingsonderzoek dat de dienst Prisma in de periode 2005-2007 deed binnen de Rechtspraak. Over de deskundigheid en de onpartijdigheid van de rechter zijn de klanten van de Rechtspraak beter te spreken dan voorheen, net als over de motivering en leesbaarheid van beslissingen van de rechter. Maar het duurt nog steeds te lang eer zaken zijn afgerond, vinden ze.

De afgelopen jaren werkten bijna 4500 professionele partners van de rechtspraak (advocaten, deurwaarders, officieren van justitie, etc.) mee aan het onderzoek, en bijna 1400 burgers.

Over de hele linie mag de tevredenheid een stijgende lijn vertonen, de trend is niet op alle onderzochte punten positief. Zo vinden zowel professionals als burgers dat het nog steeds te lang duurt eer zaken zijn afgerond. Alleen de sector kanton van de rechtbanken scoort op dit punt meer dan 50 procent tevredenheid. Ook laag gewaardeerd wordt de privacy in de wachtruimten van de gerechtsgebouwen. Maar 25 procent van de ondervraagden is hierover tevreden.

Verschillen zijn te zien tussen grote rechtbanken, kleine rechtbanken en de gerechtshoven. Zo scoren de hoven het best op de leesbaarheid van de beslissing (85 procent tegenover de kleine rechtbanken (84 procent) en de grote gerechten (77 procent)). Op het punt van de doorlooptijden scoren de hoven het laagst (23 procent, tegenover 47 procent bij de kleine gerechten en 40 procent bij de grote).

Ook zijn er duidelijke verschillen tussen de sectoren binnen de gerechten. De klanten van de sector bestuursrecht, de vreemdelingenkamer en belastingrecht zijn duidelijk meer tevreden dan die van familierecht, handelsrecht, strafrecht en kanton.

Het rapport van Prisma

Bron: Raad voor de rechtspraak Datum actualiteit: 27 oktober 2008 Naar boven