Persbericht
Datum 27 oktober 2008
Kenmerk 206
Schiphol-Amsterdam-Almere: betere bereikbaarheid, minder overlast
De gemeente Amsterdam heeft met Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat, de
provincie Noord-Holland en de andere gemeenten langs de A1, A10 en A9
overeenstemming bereikt over aanvullende maatregelen bij de aanstaande
weguitbreiding tussen Schiphol-Amsterdam en Almere.
Voor de Amsterdammer betekent dit dat de stad beter bereikbaar wordt zonder dat
dit meer geluidsoverlast oplevert. Sterker nog, ten opzichte van vandaag zal het
aantal woningen met geluidshinder boven 48 dB met meer dan de helft afnemen in
vergelijking met de huidige situatie.
Het pakket van aanvullende maatregelen is bedoeld om de overlast voor veel
omwonenden te beperken en de leefbaarheid te bevorderen. Het gaat onder meer om het
extra verhogen van geluidsschermen, het aanbrengen van gevelisolatie bij een aantal
woningen langs de A10-Oost, het aanleggen van een paar fietsbruggen langs de A9 en de
uitbreiding van een aquaduct over de A1 tot een volwaardig ecoduct.
De Stadsregio Amsterdam en de gemeentes Diemen, Ouder Amstel en Amsterdam
hebben dit voorjaar ingezet op het realiseren van een gedeeltelijke overkapping van de A1
en A10 om de geluidshinder terug te dringen. Hoewel met deze afspraken het idee van de
overkapping wordt verlaten komt het pakket maatregelen wel in belangrijke mate tegemoet
aan de doelstelling van die overkapping: het terugdringen van de geluidhinder.
De Gemeente Amsterdam heeft er op aangedrongen dat de geluidsbelasting na de
wegverbreding niet hoger mag worden dan het geluidsniveau van vandaag. In de praktijk
betekent "standstill 2008" dat voor het grootste deel van de woningen de
geluidsbelastingen zullen afnemen met waarden tussen -1,5 en -3 dB. Het rijk heeft
ingestemd met dit uitgangspunt.
De maatregelen waartoe nu besloten is hebben tot gevolg dat het aantal woningen dat last
heeft van geluidhinder met meer dan de helft wordt verminderd in vergelijking met de
huidige situatie. Verder zal in de ontwerpfase nog worden gestudeerd op innovatieve
toepassingen van de geluidschermen. Hierbij wordt gedacht aan energiewinning, het
opnemen van luchtverontreiniging en een modulaire opbouw zodat de schermen niet
alleen goed worden ingepast maar ook geschikt zijn om in de toekomst zo nodig te worden
uitgebreid.
De afspraken maken onderdeel uit van afspraken die zijn gemaakt tussen Minister
Eurlings, de provincie Noord-Holland en de gemeenten Amsterdam, Ouder-Amstel,
Diemen, Muiden en Weesp en betreffen de A10-oost, de A1 bij Diemen en de
Bloemendalerpolder en de A9 bij Ouderkerk aan de Amstel. Deze afspraken worden
binnenkort in een overeenkomst door de verschillende partijen ondertekend
Randstad Urgent
Om de problemen op de weg rond Schiphol-Amsterdam-Almere op te lossen, is de
planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere gestart. De planstudie is onderdeel van Randstad
Urgent. Het doel van dit programma is het versterken van de internationale
concurrentiepositie van de Randstad. Randstad Urgent gaat over de besluitvorming van
projecten die bijdragen aan een aangenaam woon-, werk- en leefklimaat.
In het voorjaar van 2008 heeft de Trajectnota/MER ter visie gelegen. Het kabinet heeft
kennis genomen van de inspraakreacties en de adviezen van de wettelijke adviseurs. Met
inachtneming van de afspraken met de regio heeft dit geleid tot een standpunt van de
ministers van V&W en VROM over de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere dat
vandaag naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Met het standpunt van beide ministers
wordt het kabinetsbesluit uit najaar 2007 om te kiezen voor het fors uitbreiden van het
huidige netwerk en geen tunnel naast het Naardermeer aan te leggen herbevestigd.
Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam