abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
27 oktober 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/C&S 2008/70502/1222 2008D04056
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van de vaste commissie voor
Verkeer en Waterstaat.
1. Is het waar dat Rijkswaterstaat een future center heeft geopend waar mensen van
Rijkswaterstaat uit hun normale werkpatroon gehaald kunnen worden met als doel
om effectiever te gaan denken? Zo nee, wat is wel juist van dit bericht?
1. Ja. In het gebouw Westraven te Utrecht is op 9 september 2008 het
Rijkswaterstaat LEF future center geopend. Het is een vernieuwingscentrum om
Rijkswaterstaat te faciliteren bij de ambitie om publieksgericht, toekomstgericht,
innovatief en effectief te denken en te handelen. Daarmee past het als project in
de vernieuwing van Verkeer en Waterstaat.
In het LEF future center kunnen medewerkers van Rijkswaterstaat en hun
professionele partners (zoals andere overheden, bedrijfsleven, weg- en
vaarweggebruikers) op creatieve en effectieve wijze samen werken aan duurzame
oplossingen voor weg- en watervraagstukken voor de korte en de lange termijn.
In het bedrijfsleven bij multinationale ondernemingen zoals IBM, ABN-AMRO en
CapGemini is een dergelijk centrum een beproefd en bewezen middel om
innovatie en vernieuwing te bewerkstelligen. Hiermee sluit Rijkswaterstaat aan bij
een bestaande praktijk uit het bedrijfsleven. Ook enkele andere overheden hebben
inmiddels een future center geopend. Het beeld in de media, dat een future center
uitzonderlijk is, was niet gelukkig en had voorkomen kunnen worden.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
RWS/SDG/C&S 2008/70502/1222
2. Hoeveel heeft de bouw hiervan gekost? Vindt u deze kosten verantwoord? Kunt u
uw antwoord toelichten?
In het gebouw Westraven werken ongeveer 2.100 medewerkers van
Rijkswaterstaat. Dit betreft met name de medewerkers van de Dienst Utrecht, de
Bouwdienst, de Corporate Dienst en de projectdirectie Ruimte voor de Rivier. Dit
gebouw is in de afgelopen jaren volledig gerenoveerd en uitgebreid. Aanleiding
daarvoor waren onder meer de grote hoeveelheid asbest en de problemen met de
klimatologische omstandigheden in het bestaande gebouw.
De Rijksgebouwendienst heeft circa 129 miljoen geïnvesteerd in de renovatie
van het gebouw en de nieuwbouw. Aanvullend heeft Rijkswaterstaat circa 24
miljoen euro geïnvesteerd in met name de inrichting van het ensemble Westraven,
waar de investering in het LEF future center (circa 5,8 miljoen) deel van
uitmaakt. De investering in het future center maakt daarmee ongeveer 4% uit van
het totale budget voor nieuwbouw, renovatie en inrichting. De BVO-prijs voor het
gebouw Westraven is binnen de daarvoor geldende normen van de
Rijksgebouwendienst gebleven.
De verwachting is dat de opening van LEF future center een jaarlijkse besparing zal
opleveren van ongeveer 0,5 miljoen, doordat Rijkswaterstaat gebruik kan maken
van eigen faciliteiten en in principe niet meer naar externe locaties hoeft te gaan.
Daarmee wordt de investering van Rijkswaterstaat in de loop van de tijd
terugverdiend.
Rijkswaterstaat zal de werking en meerwaarde van het LEF future center na vier
jaar evalueren.
3. Kunt u het nut en de noodzaak van een dergelijk centrum toelichten? Is er
onvoldoende creativiteit en een gebrek aan ideeën bij Rijkswaterstaat? Welke
andere oplossingen voor deze problemen zijn overwogen?
3. Zie antwoorden vraag 1 en 2 op vraag over nut en noodzaak.
Van Rijkswaterstaat wordt gevraagd de best toepasbare antwoorden en
oplossingen aan te reiken voor de grote weg- en watervraagstukken. Daarbij is het
noodzakelijk dat Rijkswaterstaat blijft innoveren. Dat doet Rijkswaterstaat al meer
dan 200 jaar. Rijkswaterstaat heeft in het verleden en het heden altijd gezocht
naar toepasbare technische vernieuwing. Omdat de complexiteit van de vragen
toeneemt blijkt dat de weg- en watervraagstukken een andere, niet traditionele,
procesaanpak vereisen. Ook daar is dus vernieuwing en modernisering op zijn
plaats.
---
RWS/SDG/C&S 2008/70502/1222
Het werken met het future center is één van de manieren binnen Rijkswaterstaat
om vernieuwing aan te jagen. Daarnaast worden ook andere middelen gebruikt,
bijvoorbeeld de scenario-methodiek.
4. Welke concrete resultaten verwacht u dat dit centrum zal opleveren?
Zie het antwoord op vraag 1.
Het LEF future center is een ontmoetingsplaats waar Rijkswaterstaat samen met de
professionele partners op creatieve en effectieve wijze werkt aan duurzame
oplossingen voor weg- en watervraagstukken voor de korte en de lange termijn.
5. Kunt u aangeven welke denkcentra er verder nog bij Rijkswaterstaat zijn? Zijn er
plannen om meer van dergelijke centra te creëren? Hoeveel bedragen de kosten
hiervan?
5. Er zijn geen andere centra, en ook geen plannen om meer van dergelijke centra te
creëren. RWS concentreert zijn activiteit in Westraven.
6. Wanneer zal het fileprobleem opgelost zijn nu het future center gestart is?
6. Het future center lost het fileprobleem niet op. Het future center moet zoals
eerder aangegeven de innovatie aanjagen en tot vernieuwing leiden. Zo zal het
future center bijvoorbeeld een bijdrage kunnen leveren aan de versnelling van
besluitvorming en aan de stappen die ik zet naar meer efficiency en minder
bureaucratie.
7. Verwacht u dat het effectievere denken dat mogelijk gemaakt wordt door het
future center ertoe leidt dat u de tunnels van de A73 bij Swalmen en Roermond
eerder zal kunnen openstellen?
7. Zie het antwoord op vraag 6.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat