PERSBERICHT
Utrecht, 27 oktober 2008
Auto-onderzoek van Capgemini toont aanzienlijke verschillen tussen volwassen en opkomende markten
Tiende jaarlijkse Cars Online-onderzoek volgt de ontwikkeling van de vraag, het gedrag en de tevredenheid van de consument
Capgemini publiceert vandaag Cars Online 08/09, een diepgaand onderzoek naar de wereldwijde auto-industrie. Uit het rapport blijkt dat het koopgedrag van consumenten voor auto's zowel in de volwassen markten als in de opkomende markten aan het veranderen is en dat producenten en dealers moeten inspelen op deze veranderende dynamiek om hun concurrentievoordeel te behouden. Het onderzoek, waarbij meer dan 3000 consumenten in acht landen (Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Rusland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten) waren betrokken, bevat een aantal belangrijke bevindingen:
* Voor de eerste keer in het 10-jarige bestaan van het onderzoek blijkt het brandstofverbruik van een auto even belangrijk te zijn voor consumenten als de veiligheid en de betrouwbaarheid, als gevolg van de stijgende brandstofprijzen en de toegenomen bezorgdheid over het milieu.
* Er bestaan aanzienlijke verschillen tussen de volwassen en de opkomende markten en ook tussen de verschillende opkomende markten Brazilië, Rusland, India en China (de BRIC-landen).
* Autofabrikanten die niet tegemoet komen aan de behoeften van de consument, zullen hier beduidend nadeel van ondervinden: driekwart van de ondervraagde respondenten zei van merk of dealer te veranderen als er niet aan zijn/haar behoeften tegemoet zou worden gekomen, bijvoorbeeld wanneer er niet snel genoeg gereageerd wordt op vragen.
* Mensen zoeken hun heil ook steeds meer bij het internet om informatie te zoeken voordat ze een auto kopen en doen hun aankopen steeds vaker online.
Het rapport toont tevens aan dat de klanttevredenheid de laatste jaren gedaald is: wereldwijd gaf tweederde van de respondenten aan dat ze tevreden waren over het aankoopproces van een auto. Dit is minder dan 10 jaar geleden, toen 80% van de consumenten nog zei dat tevreden te zijn. Het onderzoek geeft aan dat hoe verder een markt ontwikkeld is, hoe lager de klanttevredenheid is. Als we hier de stagnerende verkoop in de traditionele Westerse markten aan toevoegen, dan kunnen we concluderen dat fabrikanten nieuwe groeigebieden moeten verkennen om concurrerend te kunnen blijven.
'Het Cars Online-onderzoek dat we de afgelopen tien jaar hebben uitgevoerd, maakt duidelijk hoezeer de auto-industrie in deze tien jaar veranderd is,' zegt Nick Gill, Global Automotive Leader van Capgemini. 'Voor de komende jaren kunnen we soortgelijke grote veranderingen verwachten in de industrie, doordat de consumenten in toenemende mate gebruik maken van de technologische mogelijkheden. Fabrikanten en dealers kunnen het zich niet veroorloven om de groeimogelijkheden die het internet biedt als direct verkoopkanaal (dat klanten informatie biedt over welke voertuigen aan hun behoeften voldoen - zoals groenere auto's) onbenut te laten. Bovendien moeten de fabrikanten trachten om tegemoet te komen aan de individuele behoeften van de opkomende markten om de groei in deze landen te maximaliseren. Dit is vooral belangrijk omdat de verkoop in meer volwassen markten stagneert .'
Toenemende vraag naar zuinigere voertuigen
De stijgende brandstofprijzen beïnvloeden de aankoopbeslissing van consumenten aanzienlijk: 90% van de ondervraagden noemde de brandstofzuinigheid van een auto als belangrijk criterium bij de keuze van een auto, met name in de opkomende markten. Het onderzoek toont tevens aan dat meer mensen een milieuvriendelijke auto bezitten: 36% van de respondenten zegt een zuinige auto te bezitten of een auto heeft die op een alternatieve brandstof rijdt (tegen 28% vorig jaar) en de helft zegt van plan te zijn een dergelijk voertuig aan te schaffen. Ondanks deze toezeggingen zijn de ondervraagde consumenten niet bereid om meer te betalen voor de groene auto en de meerderheid van de respondenten verwacht niet meer dan 10% extra te betalen voor een zuiniger voertuig.
Belangrijkste verschillen tussen de volwassen en de opkomende markten
Nu de autofabrikanten hun aandacht beginnen te richten op de grote groei in de opkomende regio's, is het van groot belang om de belangrijkste overeenkomsten en verschillen te begrijpen tussen de volwassenen de opkomende markten. De respondenten uit alle vier BRIC-landen zijn zich zeer bewust van de technologische mogelijkheden en maken veel gebruik van nieuwe online hulpmiddelen zoals blogs en webforums bij de aankoop van een voertuig, wat aantoont dat dit gedrag over zou kunnen springen naar meer volwassen markten. In het algemeen vertonen de consumenten in de opkomende markten echter een minder gecompliceerd aankoopgedrag dan de consumenten in Westerse landen, waarschijnlijk omdat veel van hen voor de eerste keer een auto kopen:
* Brazilië: Brazilië is een van de tien grootste automarkten ter wereld en de grootste van Latijns-Amerika. De aandacht van de Braziliaanse consumenten gaat met name uit naar brandstofzuinige auto's en auto's die op alternatieve brandstof rijden. Ook vinden ze het online kopen van een auto interessant: 87% zegt dat hij/zij indien mogelijk een auto via het internet zou kopen. Van alle onderzochte landen is dit percentage in Brazilië het hoogst.
* Rusland: Rusland wordt beschouwd als de snelst groeiende markt in Europa voor de verkoop van nieuwe auto's en men voorspelt dat het land in de komende jaren de grootste Europese automarkt wordt. Het onderzoek toont aan dat de Russische consumenten een koopgedrag vertonen dat veel meer lijkt op het gedrag in de meer volwassen markten en met name op dat in de VS. Zo is de markt voor tweedehands auto's in Rusland veel groter dan die in de andere opkomende markten en maken de Russische consumenten veel meer gebruik van websites van dealers en autofabrikanten en van zoekmachines. Tevens worden ze minder beïnvloed door tv-reclames tijdens hun zoektocht naar een voertuig. Dit gedrag lijkt erg op dat in de Westerse markten.
* India: De automarkt in India ontwikkelt zich snel door de toenemende vraag van consumenten naar auto's. Men verwacht dat de autoverkoop in 2015 verdubbeld zal zijn. De Indiase markt wordt gedomineerd door kleine auto's: 39% van de respondenten zegt dat hij/zij een zuinige auto bezit. Consumenten in India maken ook veel gebruik van online hulpmiddelen: 56% bezoekt blogs en 55% gebruikt webforums bij hun zoektocht naar een auto. Deze percentages zijn hoger dan in alle andere onderzochte markten.
* China: China is wereldwijd de op een na grootste automarkt en men verwacht dat de verkoop daar dit jaar met 14% zal groeien. De populariteit van luxe auto's in China neemt toe dankzij de groeiende economie en de stijgende gezinsinkomsten: 17% van de Chinese respondenten verwacht dit jaar de trotse eigenaar te zijn van een luxe auto, tegen slechts 3% in Europa. De Chinese consument is zeer veeleisend: tweederde van de respondenten verwacht van een autodealer of -fabrikant dat deze binnen vier uur anttwoordt op een vraag die via het internet of via e-mail is gesteld. Van alle onderzochte landen ligt dit percentage in China het hoogst.
Online diensten worden steeds belangrijker
Het toegenomen gebruik van het internet als hulpmiddel om onderzoek te doen tijdens het aankoopproces heeft een grote impact op de industrie. 88% van de respondenten geeft aan internet te gebruiken als voornaamste bron van informatie tijdens het aankoopproces. Dit is een toename van 11% ten opzichte van 10 jaar geleden. Tijdens hun online zoektocht blijken consumenten nog steeds het meest te zoeken op inhoudelijke aspecten als product- en prijsinformatie. Communicatiegerelateerde aspecten, met name de mogelijkheden om advies in te winnen, worden ook steeds populairder. Meer dan de helft van de ondervraagde consumenten zei minder geneigd te zijn om een auto bij een bedrijf te kopen dat bepaalde belangrijke webdiensten niet aanbiedt. Bovendien zei bijna de helft van de respondenten van een dealer of fabrikant te verwachten dat deze een vraag die via e-mail of het web gesteld is, binnen vier uur beantwoordt. De responstijd wordt bovendien steeds belangrijker naarmate men verder gevorderd is in het aankoopproces.
Toegenomen gebruik van het web bij de aanschaf van voertuigen
Tot voor kort werd het internet primair gezien als informatiebron voor kopers. Nu zien we ook een toenemende interesse om via het web een auto aan te schaffen. Deze interesse wordt gestimuleerd door frustratie over onderhandelingen met dealers en de betere internetvaardigheden van de consumenten. In 2007 zag 20% van de consumenten het internet als verkoopkanaal en dit jaar is dit percentage zelfs toegenomen tot 44%, met name door de aanzienlijk toegenomen interesse vanuit de opkomende markten. Meer dan de helft van de respondenten zou bovendien waarschijnlijk ook onderdelen en accessoires online aanschaffen. De getoonde mate van interesse betekent dat het online verkoopkanaal potentieel lucratief is en een tot nu toe onbenutte mogelijkheid vormt die autofabrikanten en dealers zouden moeten verkennen.
Het volledige Cars Online-rapport is verkrijgbaar via
EINDE PERSBERICHT
Over het onderzoek
Capgemini heeft voor het onderzoek voor Cars Online 08/09 samengewerkt met het in de Amerikaanse staat Connecticut gevestigde onderzoeksbureau SmartRevenue. De onderzoeksgegevens zijn geanalyseerd en geïnterpreteerd door Capgemini in samenwerking met het Car Internet Research Program (CIRP) van de Universiteit van Ottawa (Canada). In totaal zijn er voor het onderzoek meer dan 3100 consumenten ondervraagd in acht landen: Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Rusland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. De samenstelling van de groep respondenten in de verschillende landen is gebaseerd op extrapoleerbare nationale steekproeven die representatief zijn voor de bevolking qua regio, leeftijd en geslacht. Alle ondervraagde consumenten waren daadwerkelijk geïnteresseerd in het kopen of leasen van een auto (20% was van plan om binnen drie maanden een voertuig aan te schaffen of te leasen; 25% was van plan dit over drie tot zes maanden te doen; 40% over zes tot 12 maanden en 15% over 12 tot 18 maanden).
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore(TM), met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 86.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op
Over Capgemini's wereldwijde ervaring in de automobielsector
Capgemini bedient 14 van de 15 grootste voertuigproducenten ter wereld en 12 van de 15 grootste voertuigleveranciers. Onze automobieltak genereert waarde voor ondernemingen door global delivery capabilities en specifieke op de automobielsector gerichte diensten zoals Lead Management, B2C Web Strategy, Diensten- en onderdelenbeheer, Transformaties van leveranciers, Optimalisatie van dealergerichte operaties en Sourcingsdiensten voor wereldwijde opkomende markten.
Kijk voor meer informatie hierover op:
Cap Gemini Nederland