Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Project 'Natuurlijk Welkom op School': algemene informatie

Inleiding

Kinderen met een beperking hebben in Nederland onvoldoende toegang tot regulier onderwijs. Als ouders voor hun kind met een beperking toegang zoeken tot regulier onderwijs, moeten zij vaak strijd leveren om hun kind geplaatst te krijgen. Een Rugzak blijkt nog lang niet voor alle ouders de oplossing om deze plek te vinden. Ook als kinderen wel in het regulier onderwijs participeren, is het niet vanzelfsprekend dat ouders worden betrokken bij het overleg over de leerling of het opstellen en evalueren van het handelingsplan. Begin dit jaar is het project Natuurlijk welkom op school van start gegaan. Het loopt tot en met april 2009.

Wat is het doel van het project?

Dit project richt zich op het versterken van ouders die voor hun kinderen kiezen voor regulier onderwijs in plaats van speciaal onderwijs. Zij zullen soms vanuit bepaalde principes deze keuze maken, bijvoorbeeld omdat zij vinden dat diversiteit in het onderwijs belangrijk is en het onderwijs alle verschillen moet kunnen bedienen (inclusief onderwijs). Vaak zullen ouders gewoon het liefst de school willen bezoeken waar andere kinderen uit de buurt of het gezin ook naartoe gaan. Of ouders kiezen voor het idee van integratie, omdat hun kind ook later in de samenleving moeten kunnen participeren. Inclusie kan in al deze gevallen uiteindelijk het pedagogische concept zijn, maar de ouders gaat het er om dat ze natuurlijk welkom zijn op school. Daar willen we hen met dit project in steunen en empoweren. In onze communicatie naar ouders en derden zullen we dan ook eerder de begrippen passend onderwijs en integratie gaan gebruiken, dan inclusief onderwijs. Plannen minister van der Hoeven en staatssecretaris Dijksma

In een brief van minister Van der Hoeven eind september 2005 aan de Tweede Kamer schetst zij haar plannen om de zorgstructuur in het onderwijs fundamenteel te herzien. De voorstellen van de minister leiden tot een ingrijpende herziening van de organisatie van de speciale leerlingenzorg. Zie www.passendonderwijs.nl. Staatssecretaris Dijksma heeft in december 2007 het Invoeringsplan Passend Onderwijs aan de Tweede Kamer aangeboden.

Aansluiting bij passend onderwijs

In het oorspronkelijke projectplan was vooral sprake van inclusief onderwijs. In de geactualiseerde versie is ingespeeld op de landelijke ontwikkelingen rond passend onderwijs. De termen als zodanig worden door elkaar gebruikt, hoewel het om verschillende concepten gaat. Door aan te sluiten op de ontwikkelingen rond passend onderwijs wordt breder draagvlak gecreëerd. Zo kan het gewenste doel beter worden bereikt.

Welke producten worden tijdens het project gerealiseerd?

We gaan een informatiemap ontwikkelen en een brochure met goede voorbeelden. De informatiemap geeft ouders handvatten op het moment dat zij kiezen voor de reguliere school in de buurt:


* Hoe pak je het aan?

* Hoe zorg je ervoor dat je een goede gesprekspartner bent voor de school?

* Waar kun je hulp vinden? Enzovoort.

In de brochure worden goede voorbeelden beschreven. Goede voorbeelden verdienen navolging. Ze kunnen een inspiratiebron vormen voor andere ouders. We richten ons op het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.
Beide producten zullen elkaar aanvullen. De brochure met goede voorbeelden zal vanuit het perspectief van de ouders en de leerlingen worden beschreven.

Gedurende de ontwikkeling van beide producten wordt met behulp van bestaande communicatiekanalen op verschillende manieren door de CG-Raad over het project en de ontwikkeling van beide producten gecommuniceerd. Klik hier voor het volledige projectplan.

Financiering van het project

Het project is mogelijk gemaakt door een bijdrage van


* het Johanna Kinderfonds

Logo

* de NSGK

Logo

* het Revalidatiefonds

Logo

* het VSB Fonds

Logo

---