Project 'Natuurlijk Welkom op School': algemene informatie
Inleiding
Kinderen met een beperking hebben in Nederland onvoldoende toegang tot
regulier onderwijs. Als ouders voor hun kind met een beperking toegang
zoeken tot regulier onderwijs, moeten zij vaak strijd leveren om hun kind
geplaatst te krijgen. Een Rugzak blijkt nog lang niet voor alle ouders de
oplossing om deze plek te vinden. Ook als kinderen wel in het regulier
onderwijs participeren, is het niet vanzelfsprekend dat ouders worden
betrokken bij het overleg over de leerling of het opstellen en evalueren van
het handelingsplan. Begin dit jaar is het project Natuurlijk welkom op
school van start gegaan. Het loopt tot en met april 2009.
Wat is het doel van het project?
Dit project richt zich op het versterken van ouders die voor hun kinderen
kiezen voor regulier onderwijs in plaats van speciaal onderwijs. Zij zullen
soms vanuit bepaalde principes deze keuze maken, bijvoorbeeld omdat zij
vinden dat diversiteit in het onderwijs belangrijk is en het onderwijs alle
verschillen moet kunnen bedienen (inclusief onderwijs). Vaak zullen ouders
gewoon het liefst de school willen bezoeken waar andere kinderen uit de
buurt of het gezin ook naartoe gaan. Of ouders kiezen voor het idee van
integratie, omdat hun kind ook later in de samenleving moeten kunnen
participeren. Inclusie kan in al deze gevallen uiteindelijk het pedagogische
concept zijn, maar de ouders gaat het er om dat ze natuurlijk welkom zijn op
school. Daar willen we hen met dit project in steunen en empoweren. In onze
communicatie naar ouders en derden zullen we dan ook eerder de begrippen
passend onderwijs en integratie gaan gebruiken, dan inclusief onderwijs.
Plannen minister van der Hoeven en staatssecretaris Dijksma
In een brief van minister Van der Hoeven eind september 2005 aan de Tweede
Kamer schetst zij haar plannen om de zorgstructuur in het onderwijs
fundamenteel te herzien. De voorstellen van de minister leiden tot een
ingrijpende herziening van de organisatie van de speciale leerlingenzorg.
Zie www.passendonderwijs.nl. Staatssecretaris Dijksma heeft in december 2007
het Invoeringsplan Passend Onderwijs aan de Tweede Kamer aangeboden.
Aansluiting bij passend onderwijs
In het oorspronkelijke projectplan was vooral sprake van inclusief
onderwijs. In de geactualiseerde versie is ingespeeld op de landelijke
ontwikkelingen rond passend onderwijs. De termen als zodanig worden door
elkaar gebruikt, hoewel het om verschillende concepten gaat. Door aan te
sluiten op de ontwikkelingen rond passend onderwijs wordt breder draagvlak
gecreëerd. Zo kan het gewenste doel beter worden bereikt.
Welke producten worden tijdens het project gerealiseerd?
We gaan een informatiemap ontwikkelen en een brochure met goede voorbeelden.
De informatiemap geeft ouders handvatten op het moment dat zij kiezen voor
de reguliere school in de buurt:
* Hoe pak je het aan?
* Hoe zorg je ervoor dat je een goede gesprekspartner bent voor de
school?
* Waar kun je hulp vinden? Enzovoort.
In de brochure worden goede voorbeelden beschreven. Goede voorbeelden
verdienen navolging. Ze kunnen een inspiratiebron vormen voor andere
ouders. We richten ons op het basisonderwijs en het voortgezet
onderwijs.
Beide producten zullen elkaar aanvullen. De brochure met goede
voorbeelden zal vanuit het perspectief van de ouders en de leerlingen
worden beschreven.
Gedurende de ontwikkeling van beide producten wordt met behulp van
bestaande communicatiekanalen op verschillende manieren door de
CG-Raad over het project en de ontwikkeling van beide producten
gecommuniceerd. Klik hier voor het volledige projectplan.
Financiering van het project
Het project is mogelijk gemaakt door een bijdrage van
* het Johanna Kinderfonds
Logo
* de NSGK
Logo
* het Revalidatiefonds
Logo
* het VSB Fonds
Logo
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland