Aanleg Compagniesbrug vordert gestaag
Als u regelmatig in de buurt van de Oosterhaven komt, is het u
ongetwijfeld opgevallen: na een aarzelende start van de werkzaamheden
aan de Compagniesbrug is de aanleg nu in volle gang. Maar wat ziet u
nu eigenlijk en waar dient het voor? In dit artikel willen wij een
aantal onderdelen toelichten.
Bouwkuip
Aan beide zijden van de haven zijn in een U-vorm roestkleurige stalen
wanden aangebracht. Deze wanden zijn opgebouwd uit een groot aantal
stalen planken en vormen samen een zogenaamde bouwkuip. In de bouwkuip
is het water weggepompt zodat er een droge ruimte is ontstaan
waarbinnen gewerkt kan worden. De wanden moeten zo sterk zijn dat ze
niet krom gaan staan door het water dat er aan de buitenkant tegenaan
drukt. Daarom zijn de stalen planken niet recht, maar hebben ze een
aantal hoeken. U kunt het vergelijken met een ongevouwen vel papier.
Als u dit rechtop wilt zetten, zult u zien dat het erg snel omvalt.
Als u het twee keer vouwt in verticale richting, blijft het papier wel
staan.
De bouwkuipen zijn nagenoeg waterdicht. Er is echter altijd sprake van
water dat in de bouwkuip binnendringt. Dit water perst zich langzaam
tussen de stalen planken door. Daarnaast komt er aan de onderzijde van
de bouwkuip water uit de bodem omhoog. De bodem van de bouwkuip
bevindt zich namelijk onder het niveau van het grondwater. Dit heeft
tot gevolg dat er in een langzaam tempo steeds wat water in de
bouwkuip komt. Om dit water te verwijderen, is er op de wanden van de
bouwkuip een pomp bevestigd. Deze pomp hevelt het water vanuit de
bouwkuip in de Oosterhaven.
Schuine heipalen?
In de afgelopen weken zijn er heel wat palen geheid. Een aantal van
deze betonnen heipalen kunt u nu nog boven het water zien uitsteken.
Een groot deel van deze palen staat enigszins schuin. Dit is geen
misser van de aannemer, maar is bewust zo gedaan. Deze schuine palen
worden schoorpalen genoemd. De functie van een heipaal is om het
gewicht van hetgeen er bovenop wordt gebouwd, in dit geval dus een
brug, over te brengen naar een laag in de bodem die sterk genoeg is om
het gewicht te dragen (een draagkrachtige laag). In Enkhuizen is
namelijk, zoals in bijna heel Nederland, de bovenste laag van de bodem
niet geschikt om een dergelijk groot gewicht te kunnen dragen. Een
heipaal die precies verticaal in de bodem is aangebracht, kan vooral
het dode gewicht van de brug opvangen. Maar er spelen ook andere zaken
een rol. Op de brug rijdt verkeer. De brug vangt een hoeveelheid wind,
zeker als de brug voor de scheepvaart geopend is. Misschien is er ooit
een bootje die tegen de brug aanvaart. Et cetera. Hierbij komen
krachten vrij die juist in horizontale richting werken. Een heipaal
die enigszins schuin staat, een schoorpaal dus, kan ook deze
horizontale krachten aan de draagkrachtige laag overbrengen.
Voorbereidingen gewelven
Aan de oostzijde van de brug is de aannemer begonnen met het maken van
een houten constructie. De vorm van de gewelven is hier al in te zien.
Op deze constructie wordt straks beton gestort. Wanneer het beton na
enkele weken sterk genoeg is, wordt deze houten hulpconstructie
verwijderd. Vanaf dat moment kan er begonnen worden met het metselen
van de stenen aan de zijkant van de brug en aan de binnenkant van de
gewelven. Op die manier is wanneer het werk klaar is, het beton niet
meer zichtbaar.
Wij nodigen u uit om zo af en toe eens langs de Compagniesbrug te
lopen. Wanneer u dit artikel met interesse heeft gelezen, vindt u het
ongetwijfeld interessant om te zien hoe een dergelijke brug gebouwd
wordt!
Postbus 11
1600 AA Enkhuizen
T 0228 - 360 100
F 0228 - 313 312
stadhuis@enkhuizen.nl
Gemeente Enkhuizen