Gemeente Enkhuizen

Aanleg Compagniesbrug vordert gestaag

Als u regelmatig in de buurt van de Oosterhaven komt, is het u ongetwijfeld opgevallen: na een aarzelende start van de werkzaamheden aan de Compagniesbrug is de aanleg nu in volle gang. Maar wat ziet u nu eigenlijk en waar dient het voor? In dit artikel willen wij een aantal onderdelen toelichten.

Bouwkuip
Aan beide zijden van de haven zijn in een U-vorm roestkleurige stalen wanden aangebracht. Deze wanden zijn opgebouwd uit een groot aantal stalen planken en vormen samen een zogenaamde bouwkuip. In de bouwkuip is het water weggepompt zodat er een droge ruimte is ontstaan waarbinnen gewerkt kan worden. De wanden moeten zo sterk zijn dat ze niet krom gaan staan door het water dat er aan de buitenkant tegenaan drukt. Daarom zijn de stalen planken niet recht, maar hebben ze een aantal hoeken. U kunt het vergelijken met een ongevouwen vel papier. Als u dit rechtop wilt zetten, zult u zien dat het erg snel omvalt. Als u het twee keer vouwt in verticale richting, blijft het papier wel staan.

De bouwkuipen zijn nagenoeg waterdicht. Er is echter altijd sprake van water dat in de bouwkuip binnendringt. Dit water perst zich langzaam tussen de stalen planken door. Daarnaast komt er aan de onderzijde van de bouwkuip water uit de bodem omhoog. De bodem van de bouwkuip bevindt zich namelijk onder het niveau van het grondwater. Dit heeft tot gevolg dat er in een langzaam tempo steeds wat water in de bouwkuip komt. Om dit water te verwijderen, is er op de wanden van de bouwkuip een pomp bevestigd. Deze pomp hevelt het water vanuit de bouwkuip in de Oosterhaven.

Schuine heipalen?
In de afgelopen weken zijn er heel wat palen geheid. Een aantal van deze betonnen heipalen kunt u nu nog boven het water zien uitsteken. Een groot deel van deze palen staat enigszins schuin. Dit is geen misser van de aannemer, maar is bewust zo gedaan. Deze schuine palen worden schoorpalen genoemd. De functie van een heipaal is om het gewicht van hetgeen er bovenop wordt gebouwd, in dit geval dus een brug, over te brengen naar een laag in de bodem die sterk genoeg is om het gewicht te dragen (een draagkrachtige laag). In Enkhuizen is namelijk, zoals in bijna heel Nederland, de bovenste laag van de bodem niet geschikt om een dergelijk groot gewicht te kunnen dragen. Een heipaal die precies verticaal in de bodem is aangebracht, kan vooral het dode gewicht van de brug opvangen. Maar er spelen ook andere zaken een rol. Op de brug rijdt verkeer. De brug vangt een hoeveelheid wind, zeker als de brug voor de scheepvaart geopend is. Misschien is er ooit een bootje die tegen de brug aanvaart. Et cetera. Hierbij komen krachten vrij die juist in horizontale richting werken. Een heipaal die enigszins schuin staat, een schoorpaal dus, kan ook deze horizontale krachten aan de draagkrachtige laag overbrengen.

Voorbereidingen gewelven
Aan de oostzijde van de brug is de aannemer begonnen met het maken van een houten constructie. De vorm van de gewelven is hier al in te zien. Op deze constructie wordt straks beton gestort. Wanneer het beton na enkele weken sterk genoeg is, wordt deze houten hulpconstructie verwijderd. Vanaf dat moment kan er begonnen worden met het metselen van de stenen aan de zijkant van de brug en aan de binnenkant van de gewelven. Op die manier is wanneer het werk klaar is, het beton niet meer zichtbaar.

Wij nodigen u uit om zo af en toe eens langs de Compagniesbrug te lopen. Wanneer u dit artikel met interesse heeft gelezen, vindt u het ongetwijfeld interessant om te zien hoe een dergelijke brug gebouwd wordt!

Postbus 11
1600 AA Enkhuizen
T 0228 - 360 100
F 0228 - 313 312
stadhuis@enkhuizen.nl