AutoRai

Chevrolet-coureur Rob Huff consolideert derde plaats in WTCC

(10/27/2008)
Rob Huff heeft de Japanse ronde van het World Touring Car Championship 2008 gebruikt om zijn derde plaats in het kampioenschap verder te versterken. Onder slechte weersomstandigheden, maar voor een bijna uitverkocht publiek op het Okayama International Circuit, was Huff de weergoden en een groot aantal van zijn concurrenten de baas en pakte hij negen kostbare punten.

Alain Menu, die zich als snelste Chevrolet-coureur had gekwalificeerd, zag zijn kansen voor dit weekend al bij de start van de eerste race in rook opgaan. Nicola Larini kon zijn slechte startpositie in Race 1 niet goedmaken en koos voor een veilige bandenset-up voor de tweede race, die in droog weer verreden werd op een natte baan. Net als Menu overleefde Max Orido de start van de eerste race niet, maar in de tweede manche vocht hij zich terug en finishte hij als eerste van de locale coureurs.

Rob Huff (4^e/5^e): âMijn start was goed, maar Porteiro reed te vroeg weg en begon te duwen, wat de oorzaak was van de chaos in de eerste bocht. Ik zat aan de rechterkant van de baan en kwam als vierde uit Bocht 1. Vervolgens kon ik een paar constante ronden neerzetten, waarbij ik wist dat de auto rond de helft van de race beter zou worden. Ik kreeg het in Bocht 1 heel even lastig, waardoor James Thompson me in kon halen. Maar doordat de auto naarmate de race vorderde beter en beter werd, slaagde ik er in hem terug te pakken. Vervolgens haalde Andy Priaulx me in, maar in de laatste ronde waren er eenvoudigweg teveel autoâs voor één bocht waardoor ik de vierde plek van Monteiro kon afpakken. Gezien de lastige omstandigheden heb ik een goede race gereden en ik heb er van genoten. De tweede race ging ik op slicks van start, wat betekende dat de eerste paar ronden lastig zouden worden op een natte omloop. Na zoân vijf ronden begon de race in ons voordeel uit te pakken en werd de auto sneller en sneller. Daardoor kon ik een aantal jongens vóór me inhalen. Het team heeft het dit weekend fantastisch gedaan en ik ben natuurlijk erg tevreden om negen punten mee naar huis te kunnen nemen en uiteraard met mijn derde plaats in het World Touring Car Championship.â

Nicola Larini (16^e/12^e): âGezien mijn startpositie in Race 1 kon ik niet heel veel meer doen dan een paar plaatsen winnen. Voor de tweede race koos ik er voor om op regenbanden van start te gaan, wat voor het begin van de race uiteraard de goede keuze was. Na een ronde schoof ik van de 16^e plaats door naar plek zeven en gedurende een paar ronden zag het er goed uit. Vervolgens begonnen mijn voorbanden snel minder te worden waardoor ik veel grip verloor. Vanaf dat moment kon ik niet veel anders meer doen dan de auto heel aan de finish brengen.â

Alain Menu (DNF/13^e): âIk had een droomstart in Race 1. Ik lag derde, zat op de ideale lijn en remde op het juiste moment, maar toen raakte Farfus me doordat zijn auto onderstuurde. Mijn auto was te zwaar beschadigd om door te kunnen rijden, dus ben ik de pits ingereden om de auto te laten repareren en klaar te laten maken voor Race 2. Tijdens die tweede race startte ik op slicks, maar bij het aanremmen voor de eerste bocht remde ik te laat en raakte ik iemand. Daardoor verboog mijn besturing, dus gedurende de rest van de race was er voor mij niets meer te winnen en heb ik het kalm aangedaan om mijn auto te sparen voor Macau. Daar rijd ik met erg weinig gewicht en hopelijk gaat me dat eindelijk eens geluk brengen. Tot dusver is het niet echt mijn jaar geweest, maar het seizoen is nog niet voorbij.â

Max Orido (DNF/18^e): âIn de eerste race werd ik op mijn rechter achterwiel geraakt waardoor de ophanging afbrak. Meer dan een halve ronde zat er dus niet in. Race 2 moest ik vanuit de pitstraat beginnen, maar ik reed een constante race en wist me naar een 18^e positie terug te vechten. Belangrijk was om de auto op de baan te houden en geen fouten te maken, wat onder deze omstandigheden en op slicks niet altijd even makkelijk was. Maar de auto voelde goed aan na de reparaties en ik heb mijn snelste rondetijd zelfs in de allerlaatste ronde gereden.â