Chevrolet-coureur Rob Huff consolideert derde plaats in WTCC
(10/27/2008)
Rob Huff heeft de Japanse ronde van het World Touring Car Championship
2008 gebruikt om zijn derde plaats in het kampioenschap verder te
versterken. Onder slechte weersomstandigheden, maar voor een bijna
uitverkocht publiek op het Okayama International Circuit, was Huff de
weergoden en een groot aantal van zijn concurrenten de baas en pakte
hij negen kostbare punten.
Alain Menu, die zich als snelste Chevrolet-coureur had gekwalificeerd,
zag zijn kansen voor dit weekend al bij de start van de eerste race in
rook opgaan. Nicola Larini kon zijn slechte startpositie in Race 1
niet goedmaken en koos voor een veilige bandenset-up voor de tweede
race, die in droog weer verreden werd op een natte baan. Net als Menu
overleefde Max Orido de start van de eerste race niet, maar in de
tweede manche vocht hij zich terug en finishte hij als eerste van de
locale coureurs.
Rob Huff (4^e/5^e): âMijn start was goed, maar Porteiro reed te vroeg
weg en begon te duwen, wat de oorzaak was van de chaos in de eerste
bocht. Ik zat aan de rechterkant van de baan en kwam als vierde uit
Bocht 1. Vervolgens kon ik een paar constante ronden neerzetten,
waarbij ik wist dat de auto rond de helft van de race beter zou
worden. Ik kreeg het in Bocht 1 heel even lastig, waardoor James
Thompson me in kon halen. Maar doordat de auto naarmate de race
vorderde beter en beter werd, slaagde ik er in hem terug te pakken.
Vervolgens haalde Andy Priaulx me in, maar in de laatste ronde waren
er eenvoudigweg teveel autoâs voor één bocht waardoor ik de vierde
plek van Monteiro kon afpakken. Gezien de lastige omstandigheden heb
ik een goede race gereden en ik heb er van genoten. De tweede race
ging ik op slicks van start, wat betekende dat de eerste paar ronden
lastig zouden worden op een natte omloop. Na zoân vijf ronden begon de
race in ons voordeel uit te pakken en werd de auto sneller en sneller.
Daardoor kon ik een aantal jongens vóór me inhalen. Het team heeft
het dit weekend fantastisch gedaan en ik ben natuurlijk erg tevreden
om negen punten mee naar huis te kunnen nemen en uiteraard met mijn
derde plaats in het World Touring Car Championship.â
Nicola Larini (16^e/12^e): âGezien mijn startpositie in Race 1 kon ik
niet heel veel meer doen dan een paar plaatsen winnen. Voor de tweede
race koos ik er voor om op regenbanden van start te gaan, wat voor het
begin van de race uiteraard de goede keuze was. Na een ronde schoof ik
van de 16^e plaats door naar plek zeven en gedurende een paar ronden
zag het er goed uit. Vervolgens begonnen mijn voorbanden snel minder
te worden waardoor ik veel grip verloor. Vanaf dat moment kon ik niet
veel anders meer doen dan de auto heel aan de finish brengen.â
Alain Menu (DNF/13^e): âIk had een droomstart in Race 1. Ik lag derde,
zat op de ideale lijn en remde op het juiste moment, maar toen raakte
Farfus me doordat zijn auto onderstuurde. Mijn auto was te zwaar
beschadigd om door te kunnen rijden, dus ben ik de pits ingereden om
de auto te laten repareren en klaar te laten maken voor Race 2.
Tijdens die tweede race startte ik op slicks, maar bij het aanremmen
voor de eerste bocht remde ik te laat en raakte ik iemand. Daardoor
verboog mijn besturing, dus gedurende de rest van de race was er voor
mij niets meer te winnen en heb ik het kalm aangedaan om mijn auto te
sparen voor Macau. Daar rijd ik met erg weinig gewicht en hopelijk
gaat me dat eindelijk eens geluk brengen. Tot dusver is het niet echt
mijn jaar geweest, maar het seizoen is nog niet voorbij.â
Max Orido (DNF/18^e): âIn de eerste race werd ik op mijn rechter
achterwiel geraakt waardoor de ophanging afbrak. Meer dan een halve
ronde zat er dus niet in. Race 2 moest ik vanuit de pitstraat
beginnen, maar ik reed een constante race en wist me naar een 18^e
positie terug te vechten. Belangrijk was om de auto op de baan te
houden en geen fouten te maken, wat onder deze omstandigheden en op
slicks niet altijd even makkelijk was. Maar de auto voelde goed aan na
de reparaties en ik heb mijn snelste rondetijd zelfs in de
allerlaatste ronde gereden.â
AutoRai