Groen!

Brussel, 26 oktober 2008

Groen! wil ruim maatschappelijk overleg voor nieuw Masterplan

Het oude Masterplan voor de Antwerpse mobiliteit is op sterven na dood. Minister Van Mechelen (open VLD) gaf vorige week toe dat er door de kredietcrisis geen zekerheid meer is voor de financiering van de hele constructie van privaat-publieke samenwerking die aan de basis ligt van de BAM. Bovendien is nog altijd niet duidelijk of Europa het aanwenden van tolgelden voor het financieren van trams of fietspaden zou hebben toegestaan. Groen! stelt een politiek en maatschappelijk overleg voor onder leiding van Karel Vinck, over alles en niet alleen over de Oosterweelverbinding. Want de schrik zit er goed in dat we volledig gaan afglijden naar alleen een autoplan dat andere zaken zoals openbaar vervoer, watertransport, een meer leefbare stad met een groene singel en aandacht voor de zwakke weggebruiker verwaarloost", zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Rudi Daems (Groen!).

De voorbije dagen stelde Vlaams financiënminister Dirk Van Mechelen (Open VLD) openlijk de PPS-constructie rond het Masterplan Antwerpen in vraag. Minister-President Kris Peeters (CD&V) zei nagenoeg op hetzelfde moment dat alle PPS-projecten op `kruissnelheid' zaten. Hij moest zijn woorden inslikken. Na de Panorama-uitzending is bovendien duidelijk geworden in welke mate het dossier de voorbije jaren mismeesterd werd. Rudi Daems: "De vergelijking met de Madrileense aanpak is ontluisterend. Jarenlang heeft de Vlaamse regering de kop in het zand gestoken voor alternatieven, zoals een ondertunneling. Het feit dat enkele kritische parlementsleden én een alert actiecomité de beleidsmensen en de specialisten van de BAM attent moesten maken op de `best beschikbare technieken' wat betreft ondertunnelingstechnieken, is onthutsend."

Groen! stelt voor om op korte termijn een ruim maatschappelijk debat te voeren over het hele Masterplan. Vooral de financiering van alle onderdelen wordt een heikel punt. Een plan waarbij alle projecten onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld zijn, een plan dat één en ondeelbaar is, is niet meer realistisch. Dat mag zeker niet leiden tot minder geld voor milieuvriendelijke transportmiddelen zoals het openbaar vervoer, de fietsroutes of de binnenvaart. De Vlaamse Regering moet zo snel mogelijk duidelijkheid bieden over de nieuwe financieringswijzen, rechtstreeks via de Vlaamse meerjarenbegroting, via Lijninvest of nog andere kanalen.

Voor de Oosterweelverbinding vraagt Groen! dat werk gemaakt wordt van een volledig nieuw en geïntegreerd plan voor de kleine ring. Waarbij we aandacht vragen voor volgende onderdelen:
* a. Het sluiten van de ring maar op een ecologisch en sociaal verantwoorde manier: een tracé dat niet leidt tot lokale fijn stofpieken en een ondertunneling waar mogelijk,
* b. Het overkappen van delen van de ring (naar het model van Madrid in Spanje),

* c. De beveiliging van de Kennedytunnel , ook voor vrachtwagentransport,

* d. Op langere termijn: het uitklaren van de plannen rond een stedelijke ringweg en de groene singel.

"In plaats van nog maanden achterhoedegevechten te voeren over een plan dat al zo goed als begraven is, kunnen we juist tijd winnen door vooruit te zien en op basis van de nieuwe gegevens een nieuw plan uit te werken. Daarvoor is wél een ruim draagvlak mogelijk is in de stad," besluit Rudi Daems.

Rudi Daems, Vlaams volksvertegenwoordiger Groen!