Groen!
Brussel, 26 oktober 2008
Groen! wil ruim maatschappelijk overleg voor nieuw Masterplan
Het oude Masterplan voor de Antwerpse mobiliteit is op sterven na
dood. Minister Van Mechelen (open VLD) gaf vorige week toe dat er door
de kredietcrisis geen zekerheid meer is voor de financiering van de
hele constructie van privaat-publieke samenwerking die aan de basis
ligt van de BAM. Bovendien is nog altijd niet duidelijk of Europa het
aanwenden van tolgelden voor het financieren van trams of fietspaden
zou hebben toegestaan. Groen! stelt een politiek en maatschappelijk
overleg voor onder leiding van Karel Vinck, over alles en niet alleen
over de Oosterweelverbinding. Want de schrik zit er goed in dat we
volledig gaan afglijden naar alleen een autoplan dat andere zaken
zoals openbaar vervoer, watertransport, een meer leefbare stad met een
groene singel en aandacht voor de zwakke weggebruiker verwaarloost",
zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Rudi Daems (Groen!).
De voorbije dagen stelde Vlaams financiënminister Dirk Van Mechelen
(Open VLD) openlijk de PPS-constructie rond het Masterplan Antwerpen
in vraag. Minister-President Kris Peeters (CD&V) zei nagenoeg op
hetzelfde moment dat alle PPS-projecten op `kruissnelheid' zaten. Hij
moest zijn woorden inslikken. Na de Panorama-uitzending is bovendien
duidelijk geworden in welke mate het dossier de voorbije jaren
mismeesterd werd. Rudi Daems: "De vergelijking met de Madrileense
aanpak is ontluisterend. Jarenlang heeft de Vlaamse regering de kop in
het zand gestoken voor alternatieven, zoals een ondertunneling. Het
feit dat enkele kritische parlementsleden én een alert actiecomité de
beleidsmensen en de specialisten van de BAM attent moesten maken op de
`best beschikbare technieken' wat betreft ondertunnelingstechnieken,
is onthutsend."
Groen! stelt voor om op korte termijn een ruim maatschappelijk debat
te voeren over het hele Masterplan. Vooral de financiering van alle
onderdelen wordt een heikel punt. Een plan waarbij alle projecten
onlosmakelijk aan elkaar gekoppeld zijn, een plan dat één en
ondeelbaar is, is niet meer realistisch. Dat mag zeker niet leiden tot
minder geld voor milieuvriendelijke transportmiddelen zoals het
openbaar vervoer, de fietsroutes of de binnenvaart. De Vlaamse
Regering moet zo snel mogelijk duidelijkheid bieden over de nieuwe
financieringswijzen, rechtstreeks via de Vlaamse meerjarenbegroting,
via Lijninvest of nog andere kanalen.
Voor de Oosterweelverbinding vraagt Groen! dat werk gemaakt wordt van
een volledig nieuw en geïntegreerd plan voor de kleine ring. Waarbij
we aandacht vragen voor volgende onderdelen:
* a. Het sluiten van de ring maar op een ecologisch en sociaal
verantwoorde manier: een tracé dat niet leidt tot lokale fijn
stofpieken en een ondertunneling waar mogelijk,
* b. Het overkappen van delen van de ring (naar het model van Madrid
in Spanje),
* c. De beveiliging van de Kennedytunnel , ook voor
vrachtwagentransport,
* d. Op langere termijn: het uitklaren van de plannen rond een
stedelijke ringweg en de groene singel.
"In plaats van nog maanden achterhoedegevechten te voeren over een
plan dat al zo goed als begraven is, kunnen we juist tijd winnen door
vooruit te zien en op basis van de nieuwe gegevens een nieuw plan uit
te werken. Daarvoor is wél een ruim draagvlak mogelijk is in de stad,"
besluit Rudi Daems.
Rudi Daems, Vlaams volksvertegenwoordiger Groen!