Chevrolet lanceert derde editie van âYoung? Creative? Chevrolet!â contest
(10/24/2008)
Na het succes van de 2008 âYoung? Creative? Chevrolet!â editie
lanceert Chevrolet nu de derde editie van dit unieke en creatieve
programma met de toevoeging van een nieuwe discipline.
âYoung?Creative?Chevrolet!â is een pan-Europese contest die Chevrolet
jaarlijks organiseert voor studenten van Toegepaste Kunst om een
waardevolle en opwindende ervaring op te doen met een zinvolle, op de
praktijk gerichte opdracht.
Door de toevoeging van de discipline Muziek zijn meer studenten in
staat deel te nemen aan de contest. De doelstelling van deze contest
is om een muziekcompositie te creëren, die leuk, jeugdig en
aansprekend is, waarmee het merkimago uitstekend wordt overgebracht.
Ook het aantal deelnemende landen in Europa is in drie jaar tijd van
acht uitgebreid naar negentien, waaronder Oostenrijk, de Baltische
Staten, België, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, de Tsjechische
Republiek, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Italie, Nederland,
Portugal, Roemenie, Servië, Slovenië en Zwitserland.
Disciplines 2009
De deelnemende studenten moeten een project indienen, individueel of
als groep, in één van de volgende disciplines:
1. Foto
2. Video
3. Visuele Kunst
4. Mode
5. Muziek
Fotografie
De studenten worden uitgedaagd om een âteaser-fotoâ van de nieuwe
Chevrolet Aveo te maken, bedoeld voor de lifestyle Press.
Video
In de viral moet de merkidentiteit van Chevrolet tot uiting komen:
âeen echte auto voor echte mensenâ. In de video moet de boodschap
worden overgebracht dat Chevrolet de slimme keus is. De auto met een
aansprekende styling voor een aantrekkelijke prijs.
Visuele kunst
De opdracht in deze discipline is om een nieuwe lay-out te ontwerpen
voor de Chevrolet Cruze WTC, de auto waarmee Chevrolet wereldwijd
deelneemt aan het World Touring Car Championship.
Mode
In deze discipline wordt talent en creativiteit van de deelnemers
verwacht om de vloer van de stand op internationale autoshows te
veranderen in een catwalk. De opdracht is om de creatieve, maatkleding
van hostesses van Chevrolet te ontwerpen.
De inspirerende themaâs zijn: attractief, jeugdig, comfortabel en
eenvoudig te realiseren tegen een bescheiden prijs. Belangrijk daarbij
is te weten dat de kleding twee weken lang gedragen moet worden
Muziek
Hoe klinkt Chevrolet? Hierbij is het de bedoeling dat de deelnemers
een origineel, grappig en levendig muziekstuk componeren, dat gebruikt
kan worden voor een Chevrolet commercial. Kernwoorden voor de
inspiratie zijn: grappig, goed in het gehoor liggend, jeugdig, vrolijk
en vrij!
Nationale en Europese onderscheidingen
De ontwerpen dienen eind februari 2009 ingeleverd te zijn bij de
nationale juryâs, waarna winnende projecten in aanmerking komen voor
de Europese finale, waarvan de uitslag bekend gemaakt zal worden
tijdens een gala in een belangrijke Europese stad. Hiervoor zullen
alle finalisten worden uitgenodigd. Voorgaande feestelijke
uitreikingen vonden plaats in Parijs en in Turijn.
Zowel in de nationale eindronde als in de finale zijn interessante
prijzen te winnen. Naast geldprijzen voor de eerste drie plaatsen
kunnen de winnaars hun kwaliteiten in de praktijk ten uitvoer brengen.
De winnaar in de categorie Foto zal aanwezig zijn bij een
professionele shoot van Chevrolet, de winnaar Video is twee dagen
aanwezig tijdens een videoproductie en degene die het winnende ontwerp
aanlevert voor de Chevrolet Cruze WTC zal aanwezig zijn tijdens een
WTCC-race. De nummer 1 in de categorie Mode zal te gast bij een
modeshow of tijdens een fotosessie, terwijl de muziekwinnaar getuige
zal zijn tijdens een opnamesessie in een professionele geluidsstudio.
YoungCreativeChevrolet! Nederland
Nederland is aan zijn stand verplicht bij de komende editie een goede
prestatie te leveren want bij de âYoungCreativeChevrolet!â 2008 editie
wist landgenoot Mark Kuijpers, student aan de Fotoacademie in
Amsterdam, de overwinning te behalen in de categorie Foto. Pieter
Stokman, Manager Public Affairs van Chevrolet Nederland: âNederland is
vanaf het begin betrokken bij Young?Creative?Chevrolet!. Vorig jaar
kreeg Mark uit handen van de Nederlandse vakfotograaf Don van der
Vaart, Europees jurylid, en Wayne Brannon, Executive Director van
Chevrolet Europe, de onderscheiding voor de eerste prijs overhandigd.
In ons land hebben wij voor 2009 gekozen voor de disciplines
Fotografie en Mode. Geïnteresseerde studenten kunnen zich aanmelden
op het speciale e-mailadres YCC@pressrelease.eu, waarna nadere
informatie zal volgen.â
AutoRai