Spaaractie dierenplaatjes WNF ongekend succes
24/10/2008 15:55
Stichting Wereld Natuur Fonds Nederland
90 miljoen plaatjes, 250.000 albums, 100 ruilbeurzen
Spaaractie dierenplaatjes WNF ongekend succes
De dierenplaatjes-spaaractie van zeven supermarktketens in heel Nederland blijkt een hype onder kinderen, ouders èn grootouders. Inmiddels zijn er 90 miljoen dierenplaatjes van het Wereld Natuur Fonds in omloop, er zijn 250.000 albums verkocht, en in het hele land worden ruilbeurzen georganiseerd (nu al ruim 100). Ook op het internet staan tientallen advertenties van mensen die dat ene plaatje zoeken om de verzameling compleet te maken.
De supermarkten die deelnemen aan de Dierenwereld-spaaractie, steunen daarmee het Wereld Natuur Fonds.Voor elk verkocht album wordt één euro gedoneerd aan de natuurbeschermingsprojecten van het WNF, voor het behoud van dier- en plantensoorten overal ter wereld. Ook werven de supermarkten WNF-Rangers (jeugdleden) en donateurs. Op dit moment, terwijl de actie nog loopt, zijn er in ieder geval al 1000 nieuwe leden genoteerd. Verrassend is ook het succes onder ouderen: in verschillende gemeenten zijn verzoeken gekomen van bejaardenhuizen om mee te kunnen sparen.
De spaaractie van de supermarkten staat niet op zichzelf: met alle deelnemende supermarktketens maakt het WNF individuele afspraken over het verduurzamen van hun aanbod. Daarbij gaat het onder andere om het visaanbod: minder vissoorten in het schap die overbevist worden, en meer MSC-gecertificeerde vis en visproducten. (MSC is het keurmerk voor verantwoorde vis). Andere voorbeelden zijn: gebruik van FSC-papier en het aanbieden van Spaanse aardbeien die afkomstig zijn van telers die aantoonbaar minder water gebruiken bij de kweek.
WNF Video: 'Spaaractie Dierenwereld ongekend succes'
http://pubstr.datiq.net/perssupport/wnfspaaractie.wmv
De spaaractie van de supermarkten, vorig jaar gestart door supermarktketen Deen, is dit jaar overgenomen doornog zes andere supermarktketens van de Superunie. Deelnemers zijn nu: Boni, Boon/MCD, Deen, Jan Linders, Poiesz, Sanders en Coop Codis.. De actie loopt tien weken, tot 1 november aanstaande. Overigens is de vraag naar de dierenplaatjes zó groot, dat er tot 1 december een speciale nabestelservice is (zie www.dierenwereld.nl).
http://www.dierenwereld.nl