abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
24 oktober 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGLM-2008/1735 2008Z04405/2080902700
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die de leden Jansen, Roemer en Vendrik hebben
gesteld over mijn uitspraken tijdens de Transportraad van 9 oktober 2008 in Luxemburg.
1 Herinnert u zich het ANP-bericht van 9 oktober 2008 over uw uitspraken met
betrekking tot het al dan niet onder het ETS (CO2-emissiehandel) brengen van de
luchtvaart, afhankelijk van de deelname van derde landen aan dit systeem? Herinnert u
zich de verklaring van de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer tijdens het VAO Milieuraad op 9 oktober 2008, naar aanleiding van de
vragen vanuit de Kamer over de door het ANP aan u toegeschreven uitspraken?
1.Ja.
2. Heeft u kennisgenomen van het bericht "Luchtvaart mogelijk toch buiten CO2-
emissiehandel"?1
2. Ja.
1 1) http://www.beursduivel.be/Luchtvaart_mogelijk_toch_buiten_CO2-emissiehandel-
55945.news
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGLM-2008/1735
3. Wat is uw verklaring voor het feit dat een tweede bron, onafhankelijk van het ANP,
bericht dat u tijdens de Transportraad gezegd zou hebben: "De luchtvaart in Europa hoeft
geen CO2-emissierechten te kopen als veel andere landen in de wereld niet meedoen met
dit systeem"?
3.
Zoals reeds door minister Cramer tijdens het VAO Milieuraad van 9 oktober j.l. is gesteld,
heb ik tijdens de Transportraad van 9 oktober j.l. aangeven dat Nederland voorstander is
van het onderbrengen van de luchtvaart in het Europese emissiehandelssysteem (ETS).
Hierbij heb ik aangetekend dat het belangrijk is dat zoveel mogelijk derde landen (niet-
Europese landen) zich aansluiten bij het ETS luchtvaart. Immers, deelname van zoveel
mogelijk landen is mede bepalend voor het succes van het systeem.
Bij het ontwikkelen van het systeem is ook alertheid geboden voor de gevolgen voor de
concurrentiepositie van de Europese luchtvaart, en meer specifiek de effecten van carbon
leakage. Carbon leakage (het verplaatsen van de CO2-uitstoot naar landen buiten de
Europese Unie) ondermijnt immers de effectiviteit van het systeem. Ik heb dan ook
aangegeven groot belang te hechten aan een zorgvuldige formulering van (ook) op
luchtvaart toepasbare criteria voor carbon leakage. Dergelijke criteria dienen dan ook
scherp geformuleerd te worden en zullen bepalend zijn voor de vraag tot hoe ver ETS in
de luchtvaart zich in de toekomst zal kunnen ontwikkelen.
Overigens zijn het bericht van het ANP van 9 oktober j.l. en het bericht op de website
http://www.beursduivel.be/Luchtvaart_mogelijk_toch_buiten_CO2-emissiehandel-
55945.news hetzelfde. Verondersteld kan worden dat het hier gaat om dezelfde bron.
4. Kunt u nader toelichten wat u bedoelde met uw uitspraak dat u vreest dat de Europese
regeling dan slechts een schijnverbetering is voor het milieu en met uw uitspraak "En we
moeten zeker niet vergeten dat de luchtvaartsector nu erg kwetsbaar is door de
tegenvallende economie"?
4. Het is van belang dat zo veel mogelijk derde landen zich aansluiten bij de Europese
klimaatinspanningen, al dan niet door het toepassen van een emissiehandelssysteem.
Indien derde landen zich onvoldoende aansluiten, bestaat het gevaar dat er wijzigingen in
vliegpatronen optreden om het Europese emissiehandelssysteem te ontwijken, waardoor
deze emissies niet meer door Europese emissieplafonds begrensd worden. Dit heeft
nadelige effecten op het milieu én op de concurrentiepositie van de Europese
luchtvaartsector.
Duidelijk is dat de luchtvaartsector momenteel te maken heeft met duurdere vliegtickets,
onder meer door hoge brandstofkosten, hetgeen naar verwachting zal leiden tot een
vraagafname en een daling van de omzet.
5. Kunt u deze vragen beantwoorden vóór 21 oktober a.s.?
---
VENW/DGLM-2008/1735
5. Ja.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat