Ingezonden persbericht
Eerste internationale blogconferentie in Nederland
Het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger is 24 oktober het toneel van BLOG08, de eerste internationale blogconferentie in Nederland. Gerenommeerde bloggers uit binnen- en buitenland laten bezoekers zien hoe zij weblogs het beste kunnen inzetten als onderdeel van hun PR-beleid, community voor gelijkgezinden of als middel voor personal branding. De organisatie van BLOG08 is in handen van Edial Dekker (24) en Ernst-Jan Pfauth (22).
Conferentiegangers uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Polen, Spanje, Italië, Zweden, Estland, Turkije, België, Duitsland en Nederland hebben zich gemeld om de visie en praktische tips van bloghelden als Pete Cashmore te horen. Deze 23-jarige Schot begon in 2005 een weblog genaamd Mashable over sociale netwerken als Hyves en Facebook. In drie jaar bouwde hij het merk Mashable uit tot tiende blog ter wereld en een miljoenenbedrijf in San Francisco.
Een andere spreker, de excentrieke blogger Hugh MacLeod van Gapingvoid.com, hielp een Londense kledingmaker op Savile Row met het verkopen van maatpakken in New York. Na enkele weken bloggen op Englishcut.com pikte The New York Times het nieuwtje op. Een verdrievoudiging van de verkoop in een half jaar was het gevolg.
Ook Nederlandse bloggers betreden het podium. Een van hen is Tim Overdiek, adjunct-hoofdredacteur van het NOS Journaal. Volgens hem heeft een journalist die niet blogt geen toekomst. Met deze overtuiging neemt hij deel aan het Journalism versus/ heart Blogging panel, waarin ook Piet Bakker (Universiteit van Amsterdam), Clo Willaerts (Sanoma Belgie) en Paul Bradshaw (onlinejournalismblog.com) participeren.
Edial Dekker en Ernst-Jan Pfauth realiseerden zich in februari dat bloggen een imagoboost nodig heeft. Pfauth: "Veel mensen denken dat het medium zich beperkt tot sensatieblogs of persoonlijke verhalen over katten en vakanties. Met BLOG08 hopen we mensen te inspireren ook professioneel te bloggen. In een tijd waar mensen steeds meer behoefte hebben aan authenticiteit en transparantie, is een weblog het ideale medium". De organisatoren verwachten in totaal 300 bezoekers.
Conferentiegangers hebben een oproep ontvangen hun beste blogartikel in te sturen. Hieruit maken Dekker en Pfauth een selectie van twintig verhalen die ze met behulp van internetuitgever Blurb bundelen in het eerste collectieve blogboek ter wereld.
BLOG08, Rockstars of the Web
24 oktober 2008
Pakhuis de Zwijger, Amsterdam
www.blog08.nl
Sprekers:
Pete Cashmore - Mashable
Hugh MacLeod - Gapingvoid
Scott Rafer - CEO Lookery
Tim Overdiek - NOS
Clo Willaerts - Sanoma België
Boris Veldhuijzen van Zanten - internetondernemer
Nalden - muziekblogger
GabeMac - videoblogger
Piet Bakker - Universiteitt van Amsterdam
Voor bio's, zie www.blog08.nl/speakers
Een conferentiekaart kost 195 euro.