Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Integron: "Inzicht in wensen eindgebruiker helpt facility manager" "Nederlanders werken lekker, maar willen sneller, schoner en . een plek voor hun auto"

Rotterdam, 24 oktober 2008 - Een onvoldoende voor de parkeermogelijkheden en de klimaatbeheersing, en magere zesjes voor schoonmaak en de ondersteuning bij thuiswerken. Dat zijn de slechte rapportcijfers die werknemers in Nederland aan hun werkgevers geven. De klimaatbeheersing op de werkplek blijft een structureel probleem. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Integron Performance Management uit Rotterdam onder 7.900 werknemers in veertig organisaties in alle geledingen van de Nederlandse economie. Met het onderzoek wil Integron helpen de kwaliteit van ondersteunende diensten te verbeteren.

Het imago van de facilitaire dienst als organisatie blijkt slecht en staat haaks op de inspanningen die deze sector zich getroost om de interne klanttevredenheid op een hoger niveau te brengen. Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Het complete 'rapportboekje' laat ook fraaie voldoendes zien. De ontvangst (receptie), de openingstijden, de veiligheid en de mensen in ondersteunende diensten scoren goed. Dat ook op de werkvloer de 'liefde door de maag gaat', blijkt uit het hoogste rapportcijfer: 8,2 voor de cateringmedewerkers en de zwaarwegende slechte beoordeling van de kwaliteit van de koffie op de werkvloer.

Parkeer- , koffie- en schoonmaakvergelijk
Integron wil de mensen die verantwoordelijk zijn voor de ondersteunende diensten, de facility managers, helpen de werkomstandigheden te verbeteren met jaarlijks een nieuw onderzoek. Volgende versies zullen ook prestaties voor acht verschillende bedrijfssectoren, onderwijs, zorg en overheid in kaart brengen. Het eerste vervolgonderzoek wordt begin 2009 verwacht. Facility managers kunnen de prestaties van hun eigen organisatie afzetten tegen die van andere in hun eigen branche. Dan kunnen zij hun parkeer- , koffie- en schoonmaakproblematiek vergelijken met die van anderen. Directeur Stephan van Gelder van Integron: "De ondersteunende diensten binnen organisaties spelen een enorm belangrijke rol op de werkplek. Met de informatie die wij met dit onderzoek bieden, kunnen facility managers hun resultaten - en daarmee het imago binnen hun organisatie - opkrikken. Zij hebben indirect invloed op het welbevinden van werknemers, hun motivatie, werkplezier en uiteindelijk de binding van werknemers met hun bedrijf. Dat is altijd zo geweest, maar is in de structureel krappe Nederlandse arbeidsmarkt belangrijker dan ooit. De kwaliteit van de werkomgeving heeft uiteindelijk invloed op de resultaten van een organisatie."

Over het onderzoek
Integron verdeelt de onderzoeksresultaten in de sectoren financiële en zakelijke dienstverlening, zorg, overheid, onderwijs, industrie, groothandel, detailhandel, ICT & telecommunicatie, transport & logistiek en bouw & installatie. Om ontwikkelingen door de jaren heen te kunnen blijven volgen, heeft Integron in samenspraak met het vakblad Facility Management Magazine zes criteria vastgesteld die cruciaal zijn voor de waardering van de werkomgeving. Het gaat hierbij om gebouwgerelateerde voorzieningen, beveiliging, schoonmaak, catering, werkplek en receptie.

Over Integron
Integron is deskundig op het gebied van tevredenheidonderzoek onder klanten, medewerkers en interne klanten. Het onderzoeksbureau is in 1993 opgericht in Rotterdam en heeft ruim zestig medewerkers in dienst. Integron richt zich op prestaties, maar dan wel vanuit een informele organisatie, met een bijzondere teamspirit en op basis van intensieve samenwerking. Integron werkt voor talloze organisaties, waaronder Akzo Nobel, CZ Zorg Verzekeringen, KLM, Randstad, Heineken, TNT Post, GTI, RTL en Achmea. Het bureau is lid van ESOMAR, een wereldwijde organisatie voor marktonderzoekers, en MOA (MarktOnderzoekAssociatie). Inmiddels is Integron ook gevestigd in Duitsland, de Verenigde Staten, Australië, Groot-Brittannië, Frankrijk en Zuid-Afrika. Integron brengt jaarlijks een vijftal rapporten uit die gebaseerd zijn op landelijk onderzoek. De rapporten behandelen de staat van de medewerkers- en (interne) klanttevredenheid in Nederland.


---


Noot voor de redactie,